Hej,

Som ni kan se på bilderna så har vi en hel del mossa på vårt garagetak (klätt med takpapp) som ligger på norrsidan och i skugga hela dagen. När vi flyttade in för 1,5 år sedan var taket i stort sett fritt från detta så det har kommit väldigt fort. Vi har dessutom försökt hålla efter det genom att borsta med piasavakvast tillsammans med vatten, men det hjälper bara något för stunden och sen är det tillbaka på nolltid igen. Jag tror dessutom att takpappen far illa av den behandlingen.

Är det någon som har tips på hur vi ska bli av med mossan?

Vi har funderat på att lägga altangolv på taket, eller eventuellt bygga ett uterum på platsen. Är det en bra idé eller är det direkt olämpligt pga mossproblemet?

Bild på mossa 1 >>>
Bild på mossa 2 >>>

/Anders

Det ser mer ut som gröna alger :-/
Är det rätt lutning på taket så att vatten rinner av efter regn eller står det pölar och tar lång tid på sej att torka?
Solen kommer ju inte fram och påskyndar torkningen...
Trägolv och trämöbler kommer att bli lika gröna efter ett tag, gissar jag. Du har rätt att takpappen kommer till slut att tröttas ut av all skurande :'(. Man vågar inte ta till kemikalier heller för det kan påverka pappen.
Jag skulle nog rulla ut någom sorts svetsad plastmatta (PVC?) som tål att skuras av. Sen kan man lägga på den ett slags impregnerad trätral eller annat att gå på som man kan lägga ut på sommaren och plocka undan under resten av året. Skulle inte satsa på en fast trägolv eftersom jag skulle inte tycka om det eviga skurandet av trägolv ;).
Det behövs i alla fall något slätt material som inte hindrar vatten att fritt rinna av taket . Takpapp verkar inte klara det särskild bra på ditt garagetak i norr.
Men det finns säkert fler smarta lösningar...
gaia

Jag har samma problem. Är det svårt att göra ett grästak? Vad måste det ha för underlag?

harry73
Du kommer inte få svar från ts eftersom tråden är så gammal.
Men vill du veta mer om torvtak kan detta hjälps
Omslag av boken "HYTTA" med bilder av traditionella norska stugor och landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppslagen bok om torvtak med bilder och illustrationer, inklusive en av ett torvtak och detaljritningar.
Skapa konto
Två personer lägger torv på ett traditionellt tak, nära skorstenen, iklädda röda arbetskläder.
Skapa konto
Sidur av en instruktionsmanual för underhåll och praktiska råd om torvtak, innehållande text och punktlistor.
Skapa konto
Person lägger torv på taket av ett rött hus medan andra personer hjälper till och en man vattnar gräsmattan.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.