Hej alla goda och glada!

Eller kliande och sömnlösa. Så här års dyker väl alltid tankarna om myggfångare och dylikt upp.

Jo vi har en mosquito magnet som vart år sätter oss i grubblerier. Enligt mig står den riktigt fint placerat, i skugga, ganska lite vind, nog nära området där vi vistas. Hade jag varit en mygga hade det varit ett solklart ställe att ina. Vi har haft igång den sen april för att få in de första myggorna och gör enligt spelets alla regler med rengöring och byte av tabletter och gasol. Dessutom har vi tidigare år prövat att flytta runt den till andra tänkbara muggoaser. Ändock tycker jag det är förvånansvärt lite myggor i fångstkapseln, speciellt nu när myggmolnen börjar tätna. Visst är det några myggor däri, men långt från så mycket jag hört och misstänker att man bör få.

Jag är som lur på att det skulle vara något fel med insugarfunkrionen, den s.k. counterflow technology, eller är det bara vi som är inkompetenta med placeringen? Eller funkar inte mosquito magnet så bra bara?

Någon som är i samma sits? Eller bytt ut potentiell trasig fångare? Är det placering som gäller? Alla tankar och erfarenheter mottages!

Davidbagare
Jag la ner att ha vår utsatt på baksidan vi vistades på. Tyckte snarare att den lockade till sig mygg som sen hellre tog oss, än att fastna i maskinen.
Har numera en spndär liten handburen variant ute vid bordet när vi ska äta tex. Funkar faktiskt bättre för oss än den stora, som dessutom kostade massor att ha igång.

• Gilla
ulrikz
  • Laddar…
N Nordalsbooter_99 skrev:
Hej alla goda och glada!

Eller kliande och sömnlösa. Så här års dyker väl alltid tankarna om myggfångare och dylikt upp.

Jo vi har en mosquito magnet som vart år sätter oss i grubblerier. Enligt mig står den riktigt fint placerat, i skugga, ganska lite vind, nog nära området där vi vistas. Hade jag varit en mygga hade det varit ett solklart ställe att ina. Vi har haft igång den sen april för att få in de första myggorna och gör enligt spelets alla regler med rengöring och byte av tabletter och gasol. Dessutom har vi tidigare år prövat att flytta runt den till andra tänkbara muggoaser. Ändock tycker jag det är förvånansvärt lite myggor i fångstkapseln, speciellt nu när myggmolnen börjar tätna. Visst är det några myggor däri, men långt från så mycket jag hört och misstänker att man bör få.

Jag är som lur på att det skulle vara något fel med insugarfunkrionen, den s.k. counterflow technology, eller är det bara vi som är inkompetenta med placeringen? Eller funkar inte mosquito magnet så bra bara?

Någon som är i samma sits? Eller bytt ut potentiell trasig fångare? Är det placering som gäller? Alla tankar och erfarenheter mottages!
Vi har en sedan några år och noterade att just i år... var det få myggor i påsen när jag bytte glasflaska.
Har tidigare tagit massor med mygg... så osäker på om det är myggbrist eller om maskinen är trasig

• Gilla
T.O.R
  • Laddar…
Skitbra när den funkar. Min är paj och jäkligt oklart varför.

• Gilla
Madenelz
  • Laddar…
Davidbagare
Min funkar som den ska och är knappt använd, kom å köp för 3500 (halva priset) om ni bor mot karlstad-trakten🥳

Har du rensat munstycket? Gör stor skillnad för oss. Vi har inga problem med mygg men desto mer med knott, tömmer behållaren en gång i månaden och då är den typ full.

• Gilla
snespikaren
  • Laddar…
Vid vår stuga är det väldigt lite mygg i år jämfört med tidigare år. Varit extremt torrt så alla vattensamlingar varit uttorkade.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Min upplevelse är den fungerar väldigt bra över tid. Drastisk minskning av mängden mygg efter några år. Den ska dock absolut inte stå i närheten av där man vistas, den lockar till sig mygg.

• Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Inte alls nöjd med min , tog väldigt dåligt med mygg.

2a året slutade den även fungera helt

Jag har haft min i tio år nu och är extremt nöjd. Vi kunde inte sitta ute på kvällen tidigare pga knott. Sen vi skaffade den är det inga problem. Knotten och myggen minskar år för år det syns tydligt i behållaren.

Man ska placera den där myggen och knotten kommer inflygande till tomten och en bra bit från där man själv vistas mycket. Vi har ett kärr utanför trädgården och i den hörnan står vår.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
H
Jag har 2 st.
Man ska verkligen tänka på vart den plasseras.
Man behöver va lite aktiv med den med.
Då myggor ( hon myggor ), jagar i motvind så bör den flyttas efter vinden.
Inte för nära där du är då den lockar myggor till sig.
Dock så har jag haft min stående på samma sida lats i många år och vi har nästan inge mygg mot vad grannen har längre bort.
Vi märker med direkt när gasolen tar slut.

Hej alla goda och glada!

Under de tre år vi använt fångaren, så har behållaren aldrig varit mer fylld än till 1/5. Tips jag fått är att kolla att locket till behållaren är stängd ordentligt, behöver tryckas till ganska hårt för att låsa. Gör man inte det minskas sugförmågan då det läcker kring locket.

• Gilla
stefan_steffansson
  • Laddar…
Hej alla goda och glada!

Hej, Vi köpte vår första Magnet från USA för snart 20 år sedan och jag har haft massor med tankar precis som dina. :)
Hade en granne som hånskrattade när vi skaffade den och sa att ”myggen lär sig”. Jag tänkte att hon är idiot men så här idag kan jag konstatera att på sätt och vis hade hon ju rätt.
Mosquito Magnet är KANON på skogsmygg. Ni vet de där små myggen som surrar och hovrar 14 ggr innan de sätter sig. Vi fick kopp efter kopp full av sådana första åren.
Däremot så fungerar den inte så bra på stickmyggor. De är större och kan motstå suget i maskinen eller så åker de inte dit helt enkelt.
Som många andra har skrivit så ska man inte ha maskinen där man ska vara själv.

Vi har iaf väldigt lite mygg nu för tiden och det känns ändå ok att ha magneten stående för att ta bort de få mygg den kan ta.

Jag kunde inte se att du skrivit en sak.. har du mycket mygg nu?

• Gilla
Mrs November
  • Laddar…
H
M Martlm skrev:
Under de tre år vi använt fångaren, så har behållaren aldrig varit mer fylld än till 1/5. Tips jag fått är att kolla att locket till behållaren är stängd ordentligt, behöver tryckas till ganska hårt för att låsa. Gör man inte det minskas sugförmågan då det läcker kring locket.
Sen när man använt behållaren ett tag så tätas nätet i den så man får mindre sug igenom med.
Som den bör bytas rengöras ofta.
Jag har 2 jag byter mellan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.