Glufsglufs skrev:
Om jag fattat saken rätt så är skillnaden är att den tidigare satt efter en säkring för att skydda en liten del i en gruppledning. Nu sitter JFB vid central där inte jord/noll är separerade. Sen vet jag inte om jag missförtått saken men jag hade ju inte kopplat JFB efter säkring heller som det verkar vara nu (och förr).

"dock kopplar jag skyddsjord till noll/jordplattan....(Har gemensam noll och jord-skena) "
En bild säger mer än 1000 ord, såhär har jag kopplat:
jfb.JPG

Det var så jag antog att du hade kopplat. Bortsett från att PEN ledaren är felkopplad, den skall in på jordskenan, inte på nollskenan som du ritat (detta är dock Off Topic här) så ser det korrekt ut.

Med andra ord så har du antingen en defekt jordfelsbrytare, eller ett jordfel någonstans efter jfb. Eller så har du kopplat fel, inte enl. bilden

hempularen skrev:
Det var så jag antog att du hade kopplat. Bortsett från att PEN ledaren är felkopplad, den skall in på jordskenan, inte på nollskenan som du ritat (detta är dock Off Topic här) så ser det korrekt ut.

Med andra ord så har du antingen en defekt jordfelsbrytare, eller ett jordfel någonstans efter jfb. Eller så har du kopplat fel, inte enl. bilden
Jo, nu när du säger det så stämmer det att jag kopplat in PEN-ledaren på jordskenan (som har markering för detta samt ett större skruvfäste. Det är dock inte viktigt i detta sammanhang, då jord och nollskena är ihopkopplade, men det stämmer det du säger. Kom inte ihåg alla detaljer nu eftersom jag sitter i skolan.

Vad gäller resten så har jag kopplat precis så och tror inte jag har några jordfel. Kan JFB vara trasig? Den är minst 15 år gammal..

Jag får rysningar över meningen "så stämmer det att jag kopplat in PEN-ledaren på jordskenan". Det är inte ett lämpligt hempularprojekt. Nu verkar det ju vara rätt, men känns lite slumpartat. Finns inte utrymme för det när man kopplar en central. Jag är inte elektriker, hempular en del, men skulle inte ge mig på att koppla in en central, är inte tillräckligt tvärsäsker på att jag vet allt som behövs.

Visst kan det vara fel på jfb, men ett jordfel eller felkoppling känns mer sannolik.

Som ngn. föreslog här ovan, prova att koppla in en lampa med kabel direkt till jfb, löser den ut då också så kanske det är jfb som är problemet. Kom då ihåg att först koppla bort den nuvarande utgående ledningen från både fas och nolla på jfbn.

Du kan mycket väl ha ett jordfel, en liten läckström, som inte märks när du kör utan JFB. Eller så är JFBn extra känslig. Är märkströmmen 10mA eller 30mA? Det kan du testa t.ex genom att koppla en lampa direkt på JFBn, eller hade du provat det redan?

Bo.Siltberg skrev:
Du kan mycket väl ha ett jordfel, en liten läckström, som inte märks när du kör utan JFB. Eller så är JFBn extra känslig. Är märkströmmen 10mA eller 30mA? Det kan du testa t.ex genom att koppla en lampa direkt på JFBn, eller hade du provat det redan?
Skall testa det med sladdlampa idag, bra tips! :) Kan vara ett jordfel kabeln är en gammal blykabel med röd jord och grå nolla. Men den är i bra skick och så. Jag är säker på att jag kopplat rätt i dosor osv.

Isolationsprovning?

Ah, den bilden sa ju en hel del, jag missförstog totalt. Jag skyller på barn som väcker mig kl 05 varje dag :S

Jag har hittat felet nu och det stämmer att det var ett jordfel i en dosa.

Kabeln som kommer från centralen och går in i denna dosa har som sagt RÖD jordkabel, En oisolerad mängd småkablar som är ihoptvinnade och också jordade, GRÅ nolla och SVART fas. Felet var att dosan är en sådan gammal metalldosa med 4 Skruvplintar utan plast och då hade den oisolerade "extrajorden" kommit åt nollan under alla kablar.

Hursomhelst är det fixat nu. Tackar för alla svar! :)

Lite OT kanske, men detta fenomen upptäcks inte alltid om man ej har JFB, vilka säkerhetsrisker kan det innebära om nollan och jorden ligger emot varann inne i en dosa om man inte har JFB?

Redigerat:
Det är nog inte så farligt. MEN om de kan komma nära nollan, så kan de givetvis även komma nära fasen, eller hur? Och OK om de ger direkt galvanisk kontakt så går säkringen. Men du kan få en liten ljusbåge om de ligger i dålig kontakt, vilket är ganska sannolikt. Ljusbågar blir varma, och du får brand.

Med andra ord så var det ett väldigt farligt fel, hur kommer det sig att det fanns en massa oisolerade trådar i dosan? Är isoleringen gammal och har pulvriserats? Dags att byta kablar kanske.

hempularen skrev:
Det är nog inte så farligt. MEN om de kan komma nära nollan, så kan de givetvis även komma nära fasen, eller hur? Och OK om de ger direkt galvanisk kontakt så går säkringen. Men du kan få en liten ljusbåge om de ligger i dålig kontakt, vilket är ganska sannolikt. Ljusbågar blir varma, och du får brand.

Med andra ord så var det ett väldigt farligt fel, hur kommer det sig att det fanns en massa oisolerade trådar i dosan? Är isoleringen gammal och har pulvriserats? Dags att byta kablar kanske.
Kablarna är från 60-talet men plasten på dem är i gott skick. Men som du säkert vet så följer det med ett lager med ca tio småtrådar som ligger i innerhöljet på vissa kablar, och vissa elektriker tvinnar ihop jordar dessa, andra klipper dom. Min lösning var att klippa bort dessa både i centralen och i dosan..

Biledaren ("småtrådarna") får ej klippas bort helt, minst i en ände ska den anslutas till jord.

Du klippte bort dem?...

De SKALL vara anslutna till jord i båda ändar, men de skall vara isolerade.

hempularen skrev:
Du klippte bort dem?...

De SKALL vara anslutna till jord i båda ändar, men de skall vara isolerade.
Jo, vet de skall egentligen ha gulgrönt plasthölje som man trär på i efterhand. Jag ser det dock inte som något större felsteg i att ta bort dessa.

På många äldre installationer där det inte finns någon jordkabel utan bara nolla och fas brukar de användas som jord, dock nästan alltid oisolerade (iaf vad jag sett)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.