Hej,

Har fått problem med vår ytterdörr. Vet inte vad det heter. Men den delen som åker in och ut när man trycker ner handtaget fastar hela tiden.
Jag har testat att smörja med 5-56 men den fastnar fortfarande.. Vad kan man göra?

Demmpa Demmpa skrev:
Tryckfallsfjädern har troligen gott av,

tex,
[länk]

[bild]
Ahadu, är det bara att lossa på hela låskistan?

Düsseldorff
Swickell Swickell skrev:
Ahadu, är det bara att lossa på hela låskistan?
Ja.

Det förekommer att det kan bli en liten grad som orsakar problemet.
Ta en mindre fil och dra några filtag uppe och nere på fallkolven samt motsvarande i urtaget i stolpen om så behövs.
När detta fel uppstår så brukar det spänna lite i slutblecket så en fungerande fallkolv inte fjädrar ut ordentligt när dörren är stängd vilket kan orsaka problemet.
Du ska inte fila ner fallkolven utan endast grada av den.

Jag tror till och med jag kan se graden i klippet men jag kan se fel.

• Gilla
Swickell
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det förekommer att det kan bli en liten grad som orsakar problemet.
Ta en mindre fil och dra några filtag uppe och nere på fallkolven samt motsvarande i urtaget i stolpen om så behövs.
När detta fel uppstår så brukar det spänna lite i slutblecket så en fungerande fallkolv inte fjädrar ut ordentligt när dörren är stängd vilket kan orsaka problemet.
Du ska inte fila ner fallkolven utan endast grada av den.

Jag tror till och med jag kan se graden i klippet men jag kan se fel.
Tack för svar, får kika på det!
Vet du vad det är för svart sak nedanför ? Blir inte klok på vad det är för något.

Swickell Swickell skrev:
Tack för svar, får kika på det!
Vet du vad det är för svart sak nedanför ? Blir inte klok på vad det är för något.
Den svarta knappen är för bortasäker låsning alltså dra på knappen och lås med nyckel så spärrars vredet på vredskylten om du har en verdskylt monterad, alltså vredet mellan trycket och insidans låscylinder.
Vredet börjar fungera igen efter att någon låst upp med nyckel.

• Gilla
Swickell
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.