Skulle hjälpa morsan att byta låscylindrar på garageportarna så det blir samma nyckel till allt. Dock stämmer det inte mellan nya och gamla cylindern. Två låscylindrar med vridpinnar, den gamla till höger och nya till vänster, på en betongyta; en lös vridpinne ligger nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla cylindern till höger och nya till vänster. Problemet är att det stämmer inte med "vridpinnen" den kommer 90°fel. Går det på något sätt att flytta pinnen från gamla cylindern eller finns det någon annan lösning?

tommib
Vridpinne = Medbringare
Hur menar du att den kommer fel? Gissningsvis kan man lossa den på något sätt men jag vet inte hur. Kan du inte använda den lösa medbringaren som bu har under?

Ett tips är att inte visa upp cylindernummer på bilder, med hjälp av det kan man tillverka en nyckel som öppnar låset. Även om risken är liten att någon ska nosa rätt på dig och har möjlighet att tillverka en nyckel så är det onödigt.

Edit: Här ser du hur man gör på en Assa-cylinder. Osäker på vad du har där.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Medbringaren på gamla assa cylindern sitter fast i cylindern. Den nya lösa kommer som sagt 90° fel i låskistan. Då det är gamla återfjädrande lås så innebär det att om jag monterar ihop det med nya cylindern går det bara att ta ur nyckeln då låset är upplåst. Bra länk , men tror inte den är skruvad. Ska kolla en gång till

tommib
På något sätt måste den gå att ta loss, den är inte gjuten på plats. Låsring kanske? Svårt att se på bilden.

Kolla i den här tråden, där verkar någon ha samma problem.

Bästa svaret

Jag hade flyttat medbringare mellan låscylindrarna.
Medbringaren sitter fast med hjälp av en stoppring som kan utvidgas för att lossa medbringaren.
Om du vrider skarven på stoppringen 1 till nederkant av profilen 2 och sedan lite lätt trycker in en liten spårmejsel där så särar du på stoppringen, jag brukar sedan bända upp stoppringen lite till, OBS det är endast väldigt lite som stoppringen behöver säras mellanrummet behöver inte vara mer än ca 2-3mm (medbringarens tjocklek).
Därefter vrider du öppningen i stoppringen till position 3 och nu kan du ta bort medbringaren och göra lika på den andra låscylindern.
När du satt dit rätt medbringare så kan du klämma ihop och vrida medbringaren lite lätt med en pollygrip.
Om en pollygrip används så kan man även pressa in ena änden av stoppringen i nederkant av cylinderkärnans profil (position 2).
OBS ta det lugnt med skruvmejseln när du särar på stoppringen så du inte slinter och trycker skruvmejsel in i handen vilket jag sett andra göra.
Närbild av en låscylinder med markeringar 1, 2 och 3 på stoppringen för att visa positioner för att flytta medbringaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som ligger jämte låscylindrarna är en sönderklippt/modifierad vredmedbringare som du inte har någon användning av till låscylindrarna.
Som vanligt avråder jag från att posta nummer på låscylindrar/nycklar på forumet.

Redigerat:
Bra tips. Detta fungerade bra. Tyvärr är det andra låset som ska bytas av en äldre modell som inte har samma låsning av pinnen. Den cylindern har en "kåpa" över istället.

dof dof skrev:
Bra tips. Detta fungerade bra. Tyvärr är det andra låset som ska bytas av en äldre modell som inte har samma låsning av pinnen. Den cylindern har en "kåpa" över istället.
Är det inte låscylindern i bild? Den i bild har inte "kåpan" utan ett löst dammskydd och då gör du samma som jag beskrivit i tidigare inlägg.
Den än äldre med "kåpan" kan antingen kåpan bändas upp lite eller så rycker man bort medbringaren med en tång eller mejsel, personligen brukar jag bända upp kåpan lite men det är en smaksak.
De modellerna i bild är den nya med integrerat dammskydd och den långa har en cylindermedbringarbricka som dammskydd som används i kombination med en lång medbringare men det hade fungerat även utan brickan.
Eller är den andra låscylindern inte den i bild och av ett annat fabrikat för då fungerar det inte.

Den andra cylindern är inte i bild. Verkar vara en en äldre assa-cylinder. Såg ingen låsring på den, och ville inte heller bända för mycket på kåpan. Hade det bara gått att få tag på en lös pinne hade det varit lugnt, nu då jag vet hur man gör. Får spana av tradera eller något och se om man hittar någon begagnad cylinder som man kan ta pinnen från.

dof dof skrev:
Den andra cylindern är inte i bild. Verkar vara en en äldre assa-cylinder. Såg ingen låsring på den, och ville inte heller bända för mycket på kåpan. Hade det bara gått att få tag på en lös pinne hade det varit lugnt, nu då jag vet hur man gör. Får spana av tradera eller något och se om man hittar någon begagnad cylinder som man kan ta pinnen från.
Det går som sagt lika bra att ta bort medbringaren även om låscylindern har "kåpan".
Du kan även köpa en lös medbringare och eventuellt kanske låssmeden även monterar den på din låscylinder.
Löst från minnet tror jag en lång medbringare kostar ungefär 20kr och dammskyddet/brickan kostar 15kr.
Din lokala låsnisse bör fixa det direkt utan att det kostar skjortan.

• Gilla
dof
  • Laddar…
Kanske ska knyta ihop tråden nu. Ny medbringare (lätt att hitta då man visste vad man skulle söka efter) och en cylinderskylt löste allt.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.