Jag har precis fått en Yale Doorman Classic.
Har monterat den men tror att jag satte delen i karmen lite fel. Den övre spärren, som känner om dörren är stängd eller öppen, har fastnat.
Den tror att dörren är öppen fast den är stängd. Tror den har åkt in i en öppning som gör att den tror att dörren är öppen.
Vet nån hur jag får tillbaka den så att jag kan öppna dörren, just nu får vi använda balkongdörren 🤣. Har fått in en tunn plåt så att jag känner att låsspärren och den undre inte åker ut.
Tacksam för svar innan jag får sparka upp dörren och förstöra karmen.

anders07 anders07 skrev:
Jag skrev till Yale kundtjänst och de ringde upp en dryg timme senare, på jul annandagen, vilket är rätt imponerande som service.

Dessvärre gick det inte att göra så mycket och han menade att det antagligen är motorn i låset, alternativt att det är fastkilat...

Låssmed nästa då bara som får borra upp det.
Det går alltså inte att trycka in den på något sätt?
Då är det bara och sparka upp dörren så att delen i karmen slits lös. Får hoppas att låset håller då 🤷‍♂️
Tänkte om man får in något bakom så borde man kunna trycka in den eftersom den är som kil, så den trycks in då man stänger dörren.
Får försöka lirka lite till innan jag tar till våld på dörren.

J John Vigebo skrev:
Jag har precis fått en Yale Doorman Classic.
Har monterat den men tror att jag satte delen i karmen lite fel. Den övre spärren, som känner om dörren är stängd eller öppen, har fastnat.
Den tror att dörren är öppen fast den är stängd. Tror den har åkt in i en öppning som gör att den tror att dörren är öppen.
Vet nån hur jag får tillbaka den så att jag kan öppna dörren, just nu får vi använda balkongdörren 🤣. Har fått in en tunn plåt så att jag känner att låsspärren och den undre inte åker ut.
Tacksam för svar innan jag får sparka upp dörren och förstöra karmen.
Råkade ut för något liknande. Testa att knacka lite på låset med en hammare. Funkade för mig iaf

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Förreglingskolven dras inte in när du manövrerar låset utan den måste petas in.
Om du kommer åt med en plåt så bör du kunna trycka in förreglingskolven, ibland är det lättare om man jackar ur lite i plåten.
Det finns flera trådar om detta då du inte är ensam om att råka ut för detta.
https://www.byggahus.se/forum/threads/yale-doorman-felinstallerad.382700/

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Efter lite pillande och stort tålamod så lyckades jag få in spärren. Spärrbläcket på rätt ställe och det fungerar som det ska.
Tack för alla tips.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.