10 617 läst ·
27 svar
11k läst
27 svar
Problem med laddning av Ackumulatortankar Solo Innova
Jag tror ingen envisas med att påstå detta, däremot är det vanligast förekommande att pumpen har 3 lägen ,jag skrev också inom parentes (högsta läge) för att det säkerställa att om det finns fler lägen så ställer man på högsta lägecheetah1 skrev:
Även om läge nr 3 av 4 är lagom i ert system så är det inte självklart att det är så i alla andras system
Vid en felsökning med det problem som Andreas beskriver så vill man säkerställa att Laddomaten verkligen gör jobbet att köra över värmen från pannan till ackumulatortanken, och mest lämpligast då är att köra på högsta läge oavsett vad som kan vara "lämpligt" i normala eller andra förhållanden
/R
Medlem
· Värmlands
· 17 inlägg
Har pratat med borö och teknikern som man pratade med sa att det låter som luft i tankarna och det fanns avluftning på alla 3 tankarna , han hade precis haft samma problem för ett tag sedan med en annan kund och det visade sig vara luft i systemet.
Ringde också termoventiler och killen man pratade med sa att laddtempen var helt normal med en 78 termostat men däremot att termometrarna kunde visa fel gick inte tillräckligt djupt in i tanken (laddtemp 83 grader) ?
Skall ta lite bilder på min anläggning och lägga upp lite bilder så får man se vad ni kommer fram till , är det bara att skruva ur termometrarna på tanken ifall man skall byta till längre instick eller kommer det massa vatten då.
Tack för all hjälp hitills finns mycket kunskap på detta forum som är till stor hjälp för en nybörjare.
Återkommer med bilder och uppdatering ang avluftning av tankar.
Mvh Andreas
Ringde också termoventiler och killen man pratade med sa att laddtempen var helt normal med en 78 termostat men däremot att termometrarna kunde visa fel gick inte tillräckligt djupt in i tanken (laddtemp 83 grader) ?
Skall ta lite bilder på min anläggning och lägga upp lite bilder så får man se vad ni kommer fram till , är det bara att skruva ur termometrarna på tanken ifall man skall byta till längre instick eller kommer det massa vatten då.
Tack för all hjälp hitills finns mycket kunskap på detta forum som är till stor hjälp för en nybörjare.
Återkommer med bilder och uppdatering ang avluftning av tankar.
Mvh Andreas
Termometrarna sitter i dykrör i tanken, så termometern kan du dra ur
Men jag tror inte det nått att tjäna på att mäta djupare i tanken om dykrören går in tanken, normalängden är 100mm
Jobba på att få ur luften så kommer du att kunna köra upp tempen högre i tankarna, det är luften som är problemet och ställer till det
/R
Men jag tror inte det nått att tjäna på att mäta djupare i tanken om dykrören går in tanken, normalängden är 100mm
Jobba på att få ur luften så kommer du att kunna köra upp tempen högre i tankarna, det är luften som är problemet och ställer till det
/R
Medlem
· Värmlands
· 17 inlägg
Tanken är varm ända ner i botten men jag vill höja temperaturen mer. Hur gör jag?
Det bästa är att bara elda ett varv, d v s elda tills tanken blir varm i botten och sluta där. Risken är att kylningen till pannan ej blir tillräcklig i slutskedet och pannan kokar/bryter. Man kan prova att byta termostatpatronen i laddomaten till en patron som öppnar vid högre temperatur.På detta sätt höjer man laddningstemperaturen under hela eldningen, vilket gör att man kan få en högre temperatur i tanken ända ner till botten.
Exempel: Ni kör med 72°-patron och får 80°C i tanken. Byte till 78°-patron innebär en höjning med 6°C = 86°C.
Man kan även prova att sänka hastigheten på pumpen till tvåan. OBS ej ettans hastighet.
Detta läste jag på termoventilers hemsida kanske skulle testa 87 graders termostat istället för 78 patron som man har nu ,verkar som pannan inte får kylning när topp och bott skikt är laddade vad vet jag
.
Det som skvallrade i rören kan det vara att laddning var runt 100 grader kollat på installations pappren och det står att det skall vara själv av luftning med öppet expansion kärl.
Har kikat nu och hittar inga avluftning på tankarna som han sa på borö.
Veden som man har är ej direkt torr som man har och det mesta är barr ved , fick veden i september månad pga att vi flyttade in i huset i juni och till och börja med fick vi byta tak så nu ligger veden i källaren med avfuktaren igång som står och blåser på veden blir bättre för varje eldning nu i alla fall.
Nyfiken på era åsikter , krångel pellan Andreas =)
Det bästa är att bara elda ett varv, d v s elda tills tanken blir varm i botten och sluta där. Risken är att kylningen till pannan ej blir tillräcklig i slutskedet och pannan kokar/bryter. Man kan prova att byta termostatpatronen i laddomaten till en patron som öppnar vid högre temperatur.På detta sätt höjer man laddningstemperaturen under hela eldningen, vilket gör att man kan få en högre temperatur i tanken ända ner till botten.
Exempel: Ni kör med 72°-patron och får 80°C i tanken. Byte till 78°-patron innebär en höjning med 6°C = 86°C.
Man kan även prova att sänka hastigheten på pumpen till tvåan. OBS ej ettans hastighet.
Detta läste jag på termoventilers hemsida kanske skulle testa 87 graders termostat istället för 78 patron som man har nu ,verkar som pannan inte får kylning när topp och bott skikt är laddade vad vet jag
Det som skvallrade i rören kan det vara att laddning var runt 100 grader kollat på installations pappren och det står att det skall vara själv av luftning med öppet expansion kärl.
Har kikat nu och hittar inga avluftning på tankarna som han sa på borö.
Veden som man har är ej direkt torr som man har och det mesta är barr ved , fick veden i september månad pga att vi flyttade in i huset i juni och till och börja med fick vi byta tak så nu ligger veden i källaren med avfuktaren igång som står och blåser på veden blir bättre för varje eldning nu i alla fall.
Nyfiken på era åsikter , krångel pellan Andreas =)
Produkter som diskuteras: "avfuktaren"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Medlem
· Värmlands
· 17 inlägg
Ändrade prim. samt sek. spjällen igår , kollade och det var knappt någon låga alls i synglaset men nu är den gul blå ,fick ändra detta efter man fick den nya veden. Hmm intresant detta med vedeldning mycket att hålla reda på i början.
Ja, alltså det är alltid beroende på hur stor "marginal" du kan elda hur mycket du törs lägga in när du laddar tanken
Det spelar alltså ingen roll om du först laddar tankarna till te.x 80° topp till tå, och sedan "kör" ett varv till för att höja till 95°, du måste prova dig fram och lära hur mycket du ska lägga in från 80° till 95°, det går att räkna ut ganska exakt om du har jämn kvalitet på veden
Om du väljer att ladda tankarna direkt till 95° på första "varvet" så måste du ändå lära dig hur mycket du kan lägga in för att få tankarna fulla från topp till tå
Det är alltså samma antal kWh som ryms i tanken oavsett om du först kör "ett" varv och sedan "max" laddar en vända till, och du måste lära dig att värdera mängden ved som du ska in beroende på hur många kWh som ryms i tanken
Det här med vedeldning är ganska intressant och roligt, och man har ganska bra betalt för att lära sig konsten
/R
Det spelar alltså ingen roll om du först laddar tankarna till te.x 80° topp till tå, och sedan "kör" ett varv till för att höja till 95°, du måste prova dig fram och lära hur mycket du ska lägga in från 80° till 95°, det går att räkna ut ganska exakt om du har jämn kvalitet på veden
Om du väljer att ladda tankarna direkt till 95° på första "varvet" så måste du ändå lära dig hur mycket du kan lägga in för att få tankarna fulla från topp till tå
Det är alltså samma antal kWh som ryms i tanken oavsett om du först kör "ett" varv och sedan "max" laddar en vända till, och du måste lära dig att värdera mängden ved som du ska in beroende på hur många kWh som ryms i tanken
Det här med vedeldning är ganska intressant och roligt, och man har ganska bra betalt för att lära sig konsten
/R
Medlem
· Värmlands
· 17 inlägg
Ja vedeldning verkar vara en riktig konst man har lärt sig mycket redan tack vare er på forumet.
Ja man funderar på att testa en 87 termostat , då borde pann tempen bli 92-93 grde ifall man kör laddomaten på högtsa hastighet.
Nej nu skall jag ta och försöka mig på och byta Anod till VVberdaren som man har införskaffat sig.
Adjö så länge!!!
Ja man funderar på att testa en 87 termostat , då borde pann tempen bli 92-93 grde ifall man kör laddomaten på högtsa hastighet.
Nej nu skall jag ta och försöka mig på och byta Anod till VVberdaren som man har införskaffat sig.
Adjö så länge!!!
Medlem
· Värmlands
· 17 inlägg
Fick se nu när man var i pannrummet att packningen till rökröret var sönder drygt bara en halv packning kan det dra in luft på något sätt så det blir sämre effekt , läcker dock ingen rök. Måste vara veden som man har som är kass också fick den nyklyven i september så den är väll fuktig som bara den.
Var stor skillnad med veden som man hade när man flyttade in i sommras ren torr björk ved då laddade det tankarna skapligt med halva vedmagasinet. Nu får man ju ingen effekt alls av veden som man har , men fick bli så första året i huset eftersom man flyttade in under sommaren =(.
Var stor skillnad med veden som man hade när man flyttade in i sommras ren torr björk ved då laddade det tankarna skapligt med halva vedmagasinet. Nu får man ju ingen effekt alls av veden som man har , men fick bli så första året i huset eftersom man flyttade in under sommaren =(.
Har du ved som är nyhuggen och nyklyven i september så är det så mycket vatten i den att all effekt i veden går åt till att förånga vattnet, väldigt lite energi kommer pannan till godo!
Du bör inte elda så färsk ved, den bara ryker och sprider odör till grannars förtret och du får ingen värme ur den, köp torr ved även om du måste , du tjänar i längden på att torka den du har nu och använda den nästa år istället
Ryker det inte in i springan och draget i pannan är fullgott även vid tändning så är det ingen akut fara, men du bör täta med te.x mineralull(stenull) men absolut inte glasull, sotaren ogillar sprickor/springor/glipor i rökkanaler
/R
Du bör inte elda så färsk ved, den bara ryker och sprider odör till grannars förtret och du får ingen värme ur den, köp torr ved även om du måste , du tjänar i längden på att torka den du har nu och använda den nästa år istället
Ryker det inte in i springan och draget i pannan är fullgott även vid tändning så är det ingen akut fara, men du bör täta med te.x mineralull(stenull) men absolut inte glasull, sotaren ogillar sprickor/springor/glipor i rökkanaler
/R
Medlem
· Värmlands
· 17 inlägg
Har lagt in ved i källaren nu med en avfuktare som står och går , temperaturen i källaren är ca 22 grader.
Skall lämna med en vedklabbe till farsgubben så får han mäta fukthalten i den han jobbar som Virkesmätare
.
Skall lämna med en vedklabbe till farsgubben så får han mäta fukthalten i den han jobbar som Virkesmätare
Det torkar snabbt så 
Men det tar nog några veckor/en månad beroende på volymen innan den är av eldningsbar kvalitet när den är så pass "rå". Under torktiden skulle det ändå inte skada om du hade nått torrt/are att elda med
/R
Men det tar nog några veckor/en månad beroende på volymen innan den är av eldningsbar kvalitet när den är så pass "rå". Under torktiden skulle det ändå inte skada om du hade nått torrt/are att elda med
/R
Styr pannan pumpen? Eller har du separat termostat för laddomaten? Och vilken dimension har du på rören från laddomaten till pannan resp till o från tankarna.Andreas.thorsell skrev:Nu har man testat att elda med 3 ilägg , termometern på pannan låg på 92 grader sen gick man och sätte sig i soffan och efter ca 5 min så hör jag att fläkten stoppar och ser att panntemperaturen står i 100 grader men tankarna är inte laddade mer än 80 grader.
Stod i manualen att överhettsäkring hade löst ut och gick att återställa den när panntempen var under 75 grader.
Tankarna var nu 80grader i toppen och botten varför stannar fläkten i pannan , svårt att tro att tempen gick ifrån 92 grader till 100 på bara några minuter som man var borta?
Tacksam för hjälp
Om t.ex fläkten stannar kan rökröret kylas så mycket att laddomat termostaten stänger av om den sitter tokigt. Kolla om pumpen fortsätter att gå när fläkten stannat nästa gång pannan dummar sig på det där sättet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden