Byggahus.se

Luftproblem vid laddning av ackumulatortankar

  1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej!

    Jag har läst de flesta trådar här på forumet tror jag angående luftproblem men inte hittat lösningen på mitt problem. Har ett slutet system med vedpanna och två 750-liter ack-tankar. Expansionskärl vid pannan på 150 liter samt ett vid tankarna på 50 tror jag.

    Pannan och laddomat är placerad i källaren, tankarna en halvtrappa upp (låg takhöjd i källaren).

    Problemet jag har är att jag inte lyckas bli av med luften vid tankarna. Det yttrar sig så att laddningen av slavtanken mer eller mindre upphör vilket jag ser på tempmätarna. Som framgår av bilden så är laddröret från pannan draget så att det först går till tekniktanken sedan vidare till slavtanken. Min teori är då att luften ”packas” i den sista delen av röret innan slavtanken. Avluftningsröret är utdraget från laddröret innan tekniktanken (märkt 2 i bilden). När jag luftar så kommer det minst lika mycket vatten, vilket resulterar i att grundtrycket tillslut blir för lågt och jag måste fylla med nytt kallvatten.

    Har också en teori om att det samlas luft i expansionskärlet pga dess placering på laddröret. Vore det idé att flytta det till säkerhetsventilen (märkt 1 i bilden), även om det inte kommer att avhjälpa problemet.

    Är installationen felaktig, och i så fall vad anser ni skulle avhjälpa problemet?

    Tack på förhand!
     
  2. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Själv skulle jag flyttat ner laddningen från toppanslutningarna till de två på framsidan. Samtidigt anslutet röret från pannan mittemellan dessa så att motståndet i kretsen genom tankarna blir lika. Toppanslutningarna binds sen samman med ett klent rör och ut till en ventil som används vid avluftning, så ryms luft i toppen på tankarna och det är lätt att lufta utan att slösa vatten.
    Eftersom du tar ut vatten till din shunt i ena av dessa uttag på framsidan kan du flytta denna anslutning till röret från pannan någonstans där det passerar ovanför shunten.
    Samtidigt skulle jag flyttat expansionskärlets anslutning till returen eller någon annan punkt som förblir sval så länge som möjligt, livslängden blir avsevärt kortare där det sitter nu och direkt utsätts för det varmaste vatten du har.

    Vill du göra minimalt ingrepp men ändå ha en möjlighet att lyckas kan du sätta ett T-rör över den högra tanken och fortsätta till en luftklocka en bit bort som rymmer lite mer luft. Och luft kommer du behöva bli av med ett tag framöver när du tar detta i drift.
     
  3. v-g
    Medlem Nivå 13
    Ett annat problem är att expkärlet sitter på den absolut hetaste delen av systemet, precis det ställe där jag INTE skulle sätta det.

    Det finns avluftare du sätter direkt på ledningen som tar även de minsta bubblor, dessa finns på Ahlsell osv mockaren kan säkert fixa. De innehåller typ svarvspån (fast det är det ju inte såklart) eller nåt liknande för att få ur luften. Kostar typ en tusing men då slipper du garanterat luften. Tydligen brukar dessa installeras temporärt bara (pga priset) så byter man mot en passbit när systemet är avluftat.

    Bara en högpunkt räcker inte då luften kan smita med om du har över 0,6m/s genom rören (hoppas jag minns rätt siffra nu ;) )

    Att systemet är slutet gör ju problemet än värre.

    Någon slags budgetlösning kanske kunde vara att göra ett "temporärt öppet system" en slang upp på vinden till ett öppet kärl.
     
  4. S
    Medlem Nivå 7

    Luft i systemet

    Jag har fyra Flexivent avluftare och har aldrig haft problem, de första dagarna pös det luft och vatten från dem och jag luftade även radiatorena några gånger den första tiden,numer fyller jag bara på en skvätt vatten per år inte mer än vad som dunstar via det öppna exp kärlet antar jag,är Flexivent såna dyra avluftare som Ni talar om i ett av inläggen?
     
  5. v-g
    Medlem Nivå 13
    Flexivent ger träff på ett luftbehandlingsaggregat på google så jag vet inte vad du har för avluftare :D

    Autoavluftare och de jag pratar om är INTE samma sak en autoavluftare är i princip bara en avluftare med en flottör kopplad till ventilen som släpper ut luften i det fria. 2981 på bilden nedan.

    [​IMG]
     
  6. S
    Medlem Nivå 7

    Luft i systemet

    Flexvent ska det vara sök på Flamco så hittar Du dem.www.flamco.se
     
    Redigerat 24 okt 2009 11:53
  7. v-g
    Medlem Nivå 13
    Såna är det, dock ska det räcka med EN avluftare om man inte har ett enormt system. Sätt den där allt vatten passerar bara så är saken biff (tex på laddröret till tanktopp).

    Fast det är klart är man rik så är man ;)
     
  8. _ap_
    Bannad Nivå 9
    Denna anläggning har väl egentligen (minst) 2 stora fel.

    1. avluftningen sitter på det absolut sämsta stället, gör man inte en större "luftficka"
    är det omöjligt att lufta under drift då flödet i röret tar med sig luften.

    2.Sammankopplingen av tankarna bör göras på ett annat sätt för att få jämn i och urladdning.

    Som det tidigare är sagt flytta laddningen till framsida, lufta på toppen.
    koppla shunten "mellan" tankarn.
     
  9. S
    Medlem Nivå 7

    Luft i systemet

    Jag valde inte Flexvent själv,är de dyra?installatören sysslar annars mycket med fjärrvärme och fastigheter kanske han hade några över och monterade dem hos mig av rutin?
     
  10. _ap_
    Bannad Nivå 9
    inte speciellt dyra, funkar dock bra.
     
  11. M
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla svar!

    Skulle följande funka: Kapa laddröret straxt till vänster om avluftningen och behålla den samt ihopkopplingen av topparna. Sedan koppla ihop tankarna på framsidan (de översta anslutningarna) och dra ett T-rör nedåt till shunten. Sedan koppla laddninen rakt på där.

    Då borde väl all luft samlas i toppröret och gå att lufta ut i befintligt rör?

    En sak jag oroar mig för med att ladda tankarma på detta sätt och att dra T-rör till shunten är att det ska smita iväg luft till elementen då. Är det troligt?
     
  12. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Det blir ju bra att proppa det röret till vänster om din nuvarande avluftning, minimalt jobb.
    Koppla sen laddningen från pannan mitt på din sammankoppling på framsidan, så blir fördelningen vid laddning bättre.

    Shunten passar att ansluta i ett T-rör någonstans där laddningsröret och nuvarande matning till shunt går parallellt och lågt under ditt expkärl fram till böjen upp där du gått upp till topp i nuvarande koppling.

    Ansluter du här får du ingen luft med ner i radiatorkretsen, snarare försvinner eventuell luft därifrån och upp i tanken, dessutom snyggt och prydligt med en kort rörsträcka före shunten där du redan har ett parallellt stråk.

    Tänk på expkärlet när du ändå håller på det är inte optimalt att utsätta slutna kärl för så stora volymrörelser med så hett vatten som ett vedeldat acksystem ger. (Om du nu behöver detta extrakärl när du redan har 150L i källaren).
     
    Redigerat 24 okt 2009 13:56
  13. knekten
    Medlem Nivå 8
    Bra jobbat GK! Det finns en annledning till att man rekomenderar öppen exp till vedeldning,ångbubblor ska kunna fara fritt till vår guds herre utan hjälp utav autoluftare......:D Mvh
     
  14. M
    Medlem Nivå 12
    Finns inte mycket att tilläga till GK100:s inlägg, skulle vara då att man ska göra rätt från början istället för att köpa autoluftare som BARA gör nytta vid felkonstruerade system.

    Om det är en installatör som gjort eländet ska han självklart står för att rätta till felen. Inklusive att ansluta expansion på hetsidan.
     
  15. M
    Medlem Nivå 1
    Tack än en gång för era kloka idéer!

    Helt klart vore det bäst att göra rätt från början! Nu har den rörfirman gått i konkurs så det blir svårt att reklamera jobbet :mad: men jag har nu tack vare er en idé om hur det ska byggas om!

    Några kommentarer / funderingar:

    * T-rör till shunten från laddröret kommer att ge värme snabbare till elementen än tidigare när jag börjar elda och tankarna är kalla.

    * När eldningen är avslutad och laddomaten stannat stänger backventilen och hindrar omvänt flöde (det borde bli ett visst "sug" den vägen med T-rörslösningen från cirkulationspumpen?)

    *Kranen till avluftningen bör flyttas upp till högsta punkten på det klena kopparröret så det inte blir vatten nedanför luften som hindrar / försvårar avluftning?

    * Kan man ansluta expansionen på returen där det idag finns en ballofix-kran för tömning (R15?) är det för klen dimmension? I så fall kommer det röret att luta och vara högre vid expansionen än returröret, risk att det samlas luft i expansionstanken som inte går att bli av med?

    * Returen från shunten går idag in endast i tekniktanken, kan den fortsätta göra det?

    Bifogar en bild på hur jag uppfattar era idéer.

    Mvh,
    Mikael