11 963 läst ·
43 svar
12k läst
43 svar
Problem med köparen av vårt hus...
Mitt nuvarande hus köpte jag just med friskrivningsklausur. Hittade och hittar fortfarrande massvis med fel. Bl.annat gömda eldosor i golvet, fuktskador i badrummen / då vi rivit badrummet e.t.c...-MH- skrev:
Men jag ångrar inget. Och dessutom båda säljarna är avlidna.
Så i mitt fall blir det samma den dagen jag säljer. Friskrivningsklausul!
Redigerat:
Tydligen händer det ofta att priset påverkas inte så mycket. I.a.f. enligt dom mäklare jag pratat med. På en villa i prisklassen 3m handlar det om 0-100 000.Immobil skrev:
Och dessa siffror är inta vad jag tror. Det är den informationen jag fått.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Om jag förstått saken rätt så är i TS fall huset redan sålt så det är lite sent att diskutera friskrivningsklausuler.
Vad gäller prissättningen så värderas normalt en fastighet med friskrivningsklausul lägre än motsvarande fastighet utan friskrivningsklausul. Det finns dock inget "riktvärde" för prissänkningen utan det avgörs helt och hållet i det enskilda fallet.
Det kan röra sig om allt från ingen nedsättning till betydande belopp. Marknadssituationen, husets skick mm spelar givetvis in.
Vad gäller prissättningen så värderas normalt en fastighet med friskrivningsklausul lägre än motsvarande fastighet utan friskrivningsklausul. Det finns dock inget "riktvärde" för prissänkningen utan det avgörs helt och hållet i det enskilda fallet.
Det kan röra sig om allt från ingen nedsättning till betydande belopp. Marknadssituationen, husets skick mm spelar givetvis in.
Jo, med bakgrund av som framgick av denna tråd, tog jag mig friheten att spekulera i framtida försäljningar. Jag tror nedsättning vid friskrivningsklausul sällan eller aldrig kommer att överstiga 5% av motsvarande köpesumma.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Det är nog svårt att ange något riktvärde. Det är väl som du skrev i ditt förra inlägg: "Priset blir vad det blir"-MH- skrev:
Med tanke på svårigheten att göra dolt fel gällande och möjligheterna att gardera sig så blir det nog i alla fall en "dyr" försäkring att friskriva sig vilket förklarar varför det inte är så vanligt. Det kan ju även skrämma bort mindre kunniga köpare och få kunniga köpare att ana ugglor i mossen.
Man bör nog ta sig en ordentlig tankeställare innan man tar in en friskrivningsklausul.
Tror gudar och seniorer toppar OT-topplistan i denna tråden... Men men... Ni kanske vill ge moderator lite jobb...
När det gäller försäljning kan jag informera om köpare som är så jobbiga att man till slut väljer att be mäklaren utesluta dem från budgivningen.
Vi sålde nyligen en sommarstuga som var under ombyggnation, och inte helt färdig. Vissa av de budgivarna som var mest aktiva började helt plötsligt på att tjata om att om de lägger ett högre bud så vill de göra avdrag på dittan och dattan. Hur sugna skulle ni vara som säljare att göra avdrag för att vattnet inte är inkopplat mer än till en enda vattenkran direkt efter trycktank om ni sänker utgångspriset med ca 50 % och dessutom annonserar ut det som under renovering?
Det finns folk till allt...
När det gäller försäljning kan jag informera om köpare som är så jobbiga att man till slut väljer att be mäklaren utesluta dem från budgivningen.
Vi sålde nyligen en sommarstuga som var under ombyggnation, och inte helt färdig. Vissa av de budgivarna som var mest aktiva började helt plötsligt på att tjata om att om de lägger ett högre bud så vill de göra avdrag på dittan och dattan. Hur sugna skulle ni vara som säljare att göra avdrag för att vattnet inte är inkopplat mer än till en enda vattenkran direkt efter trycktank om ni sänker utgångspriset med ca 50 % och dessutom annonserar ut det som under renovering?
Det finns folk till allt...
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Be han dra åt h_vete, vänligt men bestämt.
Vill han göra en juridisk sak av det hela så låt han göra det, 99% är troligen bara tomma hot. Är det något så får han anmäla det som ett dålt fel...
Vill han göra en juridisk sak av det hela så låt han göra det, 99% är troligen bara tomma hot. Är det något så får han anmäla det som ett dålt fel...
Hej!
Du behöver inte betala någonting!
En 15 år gammal panna går sönder förr eller senare! Det är självklart och det vet köparen om!
Pröjsa inget, ta allt via mail och samla på dig "bevis" utifall det blir en framtida domstols historia!
Dagen efter att vi köpt vårat hus så gick kylen sönder! Klagade jag? Nej! 10 år gammal, sånt händer, åkte istället till elgiganten och köpte en ny!
Du kan ju hälsa köparen att ni ses i rätten!
MVH! d^_^b
Du behöver inte betala någonting!
En 15 år gammal panna går sönder förr eller senare! Det är självklart och det vet köparen om!
Pröjsa inget, ta allt via mail och samla på dig "bevis" utifall det blir en framtida domstols historia!
Dagen efter att vi köpt vårat hus så gick kylen sönder! Klagade jag? Nej! 10 år gammal, sånt händer, åkte istället till elgiganten och köpte en ny!
Du kan ju hälsa köparen att ni ses i rätten!
MVH! d^_^b
Tyvärr dolda fel gäller bara i 10 år så där klara säljaren sig, och inte kan du gå på besiktningsmannen heller för att han missade detta dolda fel i din kyl/frys, för där är tiden bara 2 år (eller är det 3?)AW skrev:
Surt är det vilket fall som helst att säljare skall kunna klara sig så lindrigt undan som de hade gjort/gör i ditt fall
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden