2 423 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Problem med kondens i vakuumventil
Vi har en villa med kommunalt avlopp, vakuumventil med frigolithatt på oisolerad vind för tillluftnär det blir undertryck. Purus 110mm vad jag kan se.
Problemet är att den ibland slutar fungera, jag har tagit lös den och skakat ur kondensvatten och den verkar då fungera igen. Antar att vatten hamnar på membranet så det inte orkar lyftas och det bubblar under badkaret istället.
Någon som känner igen detta? Förslag på lösningar?
Problemet är att den ibland slutar fungera, jag har tagit lös den och skakat ur kondensvatten och den verkar då fungera igen. Antar att vatten hamnar på membranet så det inte orkar lyftas och det bubblar under badkaret istället.
Någon som känner igen detta? Förslag på lösningar?
Ok det känns inte som en billig (relativt) lösning, hade hoppats på något enklare!Rickard.ag skrev:
Kan tillägga att förre ägaren var utan ventil, besiktningsmannen anmärkte dock på det så han fixade en ny innan vi tillträdde (4 år sedan), så det hade varit utan i 10år utan mer än lite missfärjningar på träet. Det är en relativt bra ventilerad vind.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 433 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 433 inlägg
Nä det är klart med dom flesta vanliga takmaterial är det en del jobb och stök med det förslaget även om jag håller fast vid att det är det klart bästa.
Vid vilka temperaturer/årstider har du mest problem? Min tankebana är att din ventil läcker ut varm och fuktig luft som sedan kondenserar mot det kallare plastlocket på ventilen och sen hamnar på membranet. Nu vet jag inte exakt hur dom är uppbyggda om detta överhuvudtaget är möjligt men det låter inte omöjligt i mitt huvud.
Obs är ingen vvsare utan jobbar med tak så jag stöter på vakuumventiler då och då men är ingen expert på detta.
Vid vilka temperaturer/årstider har du mest problem? Min tankebana är att din ventil läcker ut varm och fuktig luft som sedan kondenserar mot det kallare plastlocket på ventilen och sen hamnar på membranet. Nu vet jag inte exakt hur dom är uppbyggda om detta överhuvudtaget är möjligt men det låter inte omöjligt i mitt huvud.
Obs är ingen vvsare utan jobbar med tak så jag stöter på vakuumventiler då och då men är ingen expert på detta.
Klicka här för att svara