Hej!
Håller på med att inreda en ovanvåning. Ska isolera installationen med 45 stenull. Nu är det så att jag har ca 40m2 av en skiva som heter skalmur skiva som jag fått. Är det möjligt att använda denna för att lägga i installationsutrymnet eller det är olämpligt? Den är ju lite tjockare och väldigt formstabil men borde vara samma sammansättning? Möjligtvis sämre ljuddämpning men det spelar mindre roll.

Nästa fråga är angående kondens på "utsidan" av ångspärren i kupan. Det dök upp här om dagen när det var närmre 30 grader ute och såklart kallare inomhus än utomhus då. Så det kanske är det naturliga att det är omvända förhållanden bara?
Utifrån och in är konstruktionen i kupan följande:
Plåt, luftspalt, plankvägg, isolering 95mm, ångspärr och slutligen installation och sedan gips.

Nästa morgon var den borta igen och inte blivit mer sedan dess.

Kupan är i västerläge och har full eftermiddags samt kvällssol.

Tack på förhand, Olof.

• Förpackning med isoleringsskivan Skalmursskiva från Rockwool, inklusive etikett med specifikationer och mått, på röd bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oinredd ovanvåning med isolering och ångspärr monterad i taket, ett fönster med utsikt och ett paket Rockwool-stenull på golvet.
    Skapa konto
  • Isolering med stenull och plastfilm placerad mellan träreglar i ett takområde, en del av en renovering av ovanvåning.
    Skapa konto
  • Kondensdroppar syns på en isoleringsskiva av skalmur, vilket diskuteras i fråga om lämplighet för isolering av ovanvåning.
    Skapa konto
  • Ovanvåningens takkupa i plåt med öppet fönster, visar takkonstruktion med skifferplattor under blå himmel.
    Skapa konto
Lite lurigt läge och inte mitt expertområde direkt men ser att du inte fått svar. Du har en svart inplåtad skorsten som säkert blir ofantligt varm när solen ligger på. Luftfuktigheten är ju väldigt hög nu också. Så det är klart att du kan få utfällning på insidan.

Jag antar att glömde nämna takpappen i konstruktionen som ju även går upp på vertikl takkupan?

Ganska tunt med isolering också...
Endast 1 lager med ev. köldbrygga i skarvarna?
Det ser ju inte ut att vara mycket vatten. Kan också vara byggfukt ? Jag skulle observerat detta vidare innan jag gipsade..

Angående isoleringen så är det väl bara att köra. Är det parocs stenull för fasadisolering. Jag kan iallafall inte se något negativt i detta..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.