Montera in en ny köksfläkt i köket i helgen från ikea (LUFTIG BF325). Väl moterat satte ja i kontakten för att prova...men den funka ju givetvis inte. Fick bara snurr på den i maxläget annars va den död.... Kan inte se att jag missa något

Tillbaka på ikea för att lämna tillbaka den så säger dom att dom inte taremot den utan vill skicka ut en elektriker för att undersöka saken. (frugan va på ikea så ja vet inte orsaken..)

Så min fråga är varför måste en elektriker komma ut och kolla installationen? Vi snackar ju bara en vanlig väggkontakt i ett uttag.... verkar ju helt sjukt eller missar ja något..

Det är dessutom en somarstuga så jag kan ju inte vara där på veckorna så dom "måste" ju skicka en elektrker på en helg annars blir det blilligare för mig att köpa en ny.... .

Det finns många hemmapulare som spikar el på de mest märkliga sätt, (Kolla programmet Arge Snickaren).
Så jag antar att IKEA vill förvissa sig om att de inte har med en av dessa att göra. ;)

När nya apparater inte fungerar så måste man självklart först undersöka den fasta installationen för att förvissa sig om att det inte är den som spökar innan man lämnar tillbaka.

El är mer än bara "vanlig väggkontakt i ett uttag". Det kan vara fel även i ett uttag.

//Patrik

men det borde väl gå att sätta i kontakten i ett uttag hos IKEA och kontstatera att den bara går på maxfart?

Man kan väl låna ut en nyckel till elektrikern också, lär ju bli billigare än att ta ut en på helgen.

Givetvis har ja testat i olika uttag... så det är ju fläkten det är fel på, sjukt konstigt tycker jag att dom vill ha dit en elektriker

Ta med fläkten till Ikea och plugga in den i deras eget uttag!!

Din fru måste ha missförstått, åk dit med den och byt bara.,.
Finns ju garanto om den är ny. Kolla manualen bara så du inte missat nåt. först

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.