Det finns fungerande elcentral på markplan och jag behöver lite tillfällig byggel på övervåningen mha UC..
JFB löser ut på UC, har någon en förklaring?
Måste jag flytta inkommande Nolla till HC till Inkommande PEN i HC.
*HC Huvudcentral.
*UC Undercentral.
Har kopplat enligt följande:
Huvudcentral
Undercentral.
*HC Huvudcentral.
*UC Undercentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Huvudcentral
Logga in
Skapa konto
Undercentral.
Logga in
Skapa konto
Du verkar lagt N från matningen på motsatt sida mot faserna dvs du får fel riktning och summaströmmen som ska verka pga jordfel blir nu direkt vad du belastar uttaget med => JFB löser. Jag brukar inte påtala brister hos de som frågar här men du bör fundera på om du har tillräcklig kunskap för jobbet eller om det var en ren men onödig (oförlåtlig?) lapsus.
Så byt plats på de blå ledarna och testa igen.
Så byt plats på de blå ledarna och testa igen.
Mickeax2 skrev:Det finns fungerande elcentral på markplan och jag behöver lite tillfällig byggel på övervåningen mha UC..
*HC Huvudcentral.
*UC Undercentral.
[bild]
Huvudcentral
[bild]
Undercentral.
[bild]
Har du kopplat Huvudcentralen själv?
Om vi pratar om den tillfälliga centralen så var den kopplad så där när jag fick den, kanske var därför den var gratis? Men jag tänkte att det såg konstigt ut ibörjan sen fick jag "lapsus". Men om du känner någon elektriker i Uppsala som kan komma ganska snart, kontakt mig. Alla andra skrattar i luren och säger i slutet på Januari..
Mickeax2 skrev:Om vi pratar om den tillfälliga centralen så var den kopplad så där när jag fick den, kanske var därför den var gratis? Men jag tänkte att det såg konstigt ut ibörjan sen fick jag "lapsus". Men om du känner någon elektriker i Uppsala som kan komma ganska snart, kontakt mig. Alla andra skrattar i luren och säger i slutet på Januari..
Vi pratar om din huvudcentral som är gravt felkopplad
Det är lite frågetecken. Men vi kan ju börja med om du har 4 eller 5 ledningar in från gatan till huvudcentralen? Och sedan hur många ledningar det är i kabeln mellan HC och UC?
Jag får inte riktigt ihop det när jag tittar på bilderna.
Jag får inte riktigt ihop det när jag tittar på bilderna.
TN-C förslaget fick jag av en "annan" elektriker.
Därför är nollans kabel i HC längre och ser ut som en turk-mek-koppling.
-
Men jag går tillbaka som det var från början, nollan kopplar jag bort från PEN i HC, lägger nollan på inkommande JFB i HC.
Byter sida på nollan på JFB i UC.
-
Stänger bygget och ringer jag någon superelektriker i UPPSALA som kommer i början av nästa år.
DÅ SÅ!!
Därför är nollans kabel i HC längre och ser ut som en turk-mek-koppling.
-
Men jag går tillbaka som det var från början, nollan kopplar jag bort från PEN i HC, lägger nollan på inkommande JFB i HC.
Byter sida på nollan på JFB i UC.
-
Stänger bygget och ringer jag någon superelektriker i UPPSALA som kommer i början av nästa år.
DÅ SÅ!!
När man har 5-ledarsystem (TN-S) gäller det att hålla isär de olika noll och jord plintarna(lite mer än när man har TN-C). Och även de olika noll plintarna före och efter JFB. Ska man koppla in en UC så ska den nog helst ta nollan före HC JFB, annars blir det nog problem med selektiviteten om man har en JFB i UC. Dvs JFB i HC kan lösa ut före JFB i UC.
Bara man håller koll på det så kommer allt att fungera som det är tänkt. (Plus strömriktningen i nollan också).
Bara man håller koll på det så kommer allt att fungera som det är tänkt. (Plus strömriktningen i nollan också).
Klicka här för att svara