Hej!

Min första post här!

Jag har följande problem; på baksidan av kyl/frys från Smeg sitter två kompressorer. Från den ena (som jag tror försörjer frysen) bildas is från ett av kompressorns rör på baksidan, som sedan smälter och rinner ut på golvet. Jag har två likadana skåp, på det andra (som inte läcker) är samma rör varmt. Kyl/frysen fungerar förutom detta felfritt.

Någon som har någon smart idé hur jag kan felsöka?

Med vänlig hälsning, Jonas

min första tanke har du tillräcklig luftcirkulation?

Tack för tanken!

Men skåpet bildar is på baksidan även när skåpet "står ute" på golvet!

Redigerat:
Då vet vi det. Misstänker för lite köldmedel, men ingen aning hur man felsöker det själv. Du får nog vänta på att vitvaruexperterna kommer in efter dagens trädgårdsarbete.

P
Smeg....

Backfrost på returröret beror vanligtvis att det är för mycket kölmedia i systemet.
Det är okay om det är rimfrost på detta rör när kompressorn stänger av.
Returröret skall bli kallt i alla fall -under drift.
Stor påfrostning kan också bero på att all kyla inte avges i förångaren eller rättare sagt all värme kan inte tas upp, tex helt eller delvis igenfrusen. Detta är ovanligt på konsumetskåp som i grunden är underdimensionerade.
Första åtgärden är att fylla om skåpet med nytt köldmedia i rätt mängd, nästa åtgärd är att isolera röret hela vägen till kompressorn.

på frysar utan nofrost så brukar de väl kunna frosta på, på sugledningen vid start på kompressorn, typ under nån minut eller 2. andra orsaker är ju som electroluxaren säger att skåpet är överfyllt, eller att du fått förträngning på sugledningen till kompressorn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.