Hej,
Jag har en Ecozone luft-vatten värmepump som lagt av. Det visade sig vara tidreläet som skyddar kompressorn vid korta strömavbrott, som hade gått sönder.

Det tidrelä som satt i hade två kopplingspunkter som efter att ha blivit spänningssatta, släppte igenom ström efter inställt antal minuter. Se bild 1.

Defekt tidrelä med reglage och två kopplingspunkter i en luft-vatten värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag köpt ett nytt tidrelä, men detta har nu istället 4 kopplingspunkter (egentligen 6 men bara 4 som jag ska använda). Se bild 2 på skiss.

Handritad skiss som visar kopplingsschema för ett tidrelä med markerade anschlusspunkter A1, A2, 15, 16 och 18.
Skapa konto

När spänning sätts mellan A1 och A2 så startar tidtagningen och när inställd tid uppnåtts så slår reläet till och ström kan gå mellan 15 och 18. Min tanke var att jag skulle kunna parallellkoppla detta, men upptäckte att när strömmen går mellan 15 och 18 så blir det ingen spänning över A1 och A2 och reläet stängs igen, men så fort spänningen är tillbaka så öppnas kretsen igen osv. Reläet står alltså och slår mellan av och på. Det känns som att det finns någon smart lösning på detta som inte innebär att jag inte behöver köpa ett annat tidrelä. Någon som har ett tips? Se bild 3 på tidreläet som är ett Schneider Electric RE17RAMU.

Hand håller ett Schneider Electric RE17RAMU tidrelä med tydligt märkta kopplingspunkter och ansiktschema.
Skapa konto

https://www.elfa.se/sv/tidsfoerdroe...USbxextas4h9THvBZx3O7QKAzP-pAV6xoCnHAQAvD_BwE

Tacksam för svar. Börjar bli dyrt att köra elpannan endast. :)

Kan du inte leta upp en kopplingspunkt som ger dig 230 V, koppla dom till tidreläets ingångar A1 och A2.
De befintliga kablarna som nu finns på det def. reläet kopplar du till det nya tidreläets kontakter.

Ja det där fungerar ju inte. Du behöver leta upp en nolla som kan anslutas till A2. Det borde finnas i närheten.

• Gilla
Allmänobildad
  • Laddar…
A
A1 och 15 kan och ska vara samma punkt, A2 ska ha nolla, och 18 utgående ledning

Tack för svar! Låter som en bra lösning. Jag ska ta och pröva det.

Nu går hon igen. :) Nu är det väl vara avvakta och se om elförbrukningen sjunker eller om jag ändå måste köpa en ny värme pump pga att Ecozonen är för gammal.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.