6 364 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
Problem med hela skiten Vedex 3000 och laddomat
Den övre termometern ska visa samma temperatur som toppen av pannan.L Leif i Skåne skrev:
Min panna visar 60 grader när den översta mätaren på laddomaten gör det. Problemet är att mestadels står den översta mätaren på laddomaten och mätaren på pannan på 60 grader och går upp till typ 90 grader i några sekunder för att sedan gå tillbaka till 60 grader och stå där ett par minuter. Sedan blir det en rush igen upp till 95 grader och så håller det på.
Den nedre högra ska ligga på det som termostaten reglerar till. Typ 72grader.
I mitt fall är detta min vänstra nedersta?
Den nedre vänstra visar tankens bottentemperatur.
I mitt fall är detta min högra nedersta?
Den övre termometern ska visa samma temperatur som toppen av pannan.D Daniel 109 skrev:Det är svårt att felsöka om man inte vet vad normal funktion är.
Den övre termometern ska visa samma temperatur som toppen av pannan.
Den nedre högra ska ligga på det som termostaten reglerar till. Typ 72grader.
Den nedre vänstra visar tankens bottentemperatur.
Pumphuset blir ju lika varmt som vattnet den pumpar...
Min panna visar 60 grader när den översta mätaren på laddomaten gör det. Problemet är att mestadels står den översta mätaren på laddomaten och mätaren på pannan på 60 grader och går upp till typ 90 grader i några sekunder för att sedan gå tillbaka till 60 grader och stå där ett par minuter. Sedan blir det en rush igen upp till 95 grader och så håller det på.
Den nedre högra ska ligga på det som termostaten reglerar till. Typ 72grader.
I mitt fall är detta min vänstra nedersta?
Den nedre vänstra visar tankens bottentemperatur.
I mitt fall är detta min högra nedersta?
Japp det är rätt uppfattat. Jag förväxlade högre och vänster på bilden.
Det låter nästan som att du har en termostatstyrning på pumpen som står konstigt inställt. Pumpen ska ha konstant spänning när det brinner.
Det låter nästan som att du har en termostatstyrning på pumpen som står konstigt inställt. Pumpen ska ha konstant spänning när det brinner.
Ok,D Daniel 109 skrev:
Det har fungerat innan det började krabba för någon vecka sedan.
Jag köpte ny termostat till laddomaten men har inte bytt än.
Kan det hjälpa?
Det kan kanske vars den som tjärvar också.
Staffan2000 skrev:
Fotografen skrev:
Tycker det varkar som om pumpuslingen inte går, glödhet pump tyder på detta.Sitter fast.
Skruva lös det blanka metallocket mitt på pumpen, stick in en passande mejsel och vrid runt. Det känns tydligt om pumpen inte går. Har den kärvat ihop går det oftast att få loss den med mejseln, om inte, stäng de tre ventilerna på laddomatne (be en bör att det inte är totalt fastkärvade, var rädd om mejselspåren) och ta ur och undersök pumpskrället. Pumpar til ladomatissar har jag för mig finns att köpa löst.
Jag har skruvat bort det yttersta locket och sedan känt på pumpen innanför med en mejsel. Den snurrar fint så det är nog inte där problemet sitter.
Skall byta termostat imorgon i laddomaten och se om något blir bättre
Tack.L Leif i Skåne skrev:Nästa gång du tar en bild så torka av byggdammet på kameralinsen.
Är det en mobil så använd en tops eller mjukt tyg.
Sök på Ladomat här på forumet eller på nätet för ritningar på rördragningen och jämför med din anläggning för förståelse, samt kolla om det finns hjälpsamma grannar med liknande anläggningar att fråga för att få hjälp. Särskilt när du är ny husägare.
Dammig lins är för att det yttre glaset gått sönder
Hejsan jag har gjort detta nu och jämnförde med min cirkulationspumpen till radiatorkretsrn och jag tycker det är viss skillnad.L Leif i Skåne skrev:
Pumpen till Radiatorkretsen brummar mera som att den går.Pumpen lit laddomaten är mycket tystare och det låter mera som att det strömmar genom vatten och inte som att den går.
Klicka här för att svara