Byggahus.se

Problem med hela skiten Vedex 3000 och laddomat

1. J
    Medlem Nivå 3
    Jag har problem med min panna och kommer inte till rätta med skiten och vet inte hur jag skall komma till rätta med det heller.

Nu till saken.

Pannan kommer inte upp i temperatur, se bild. Jo den kommer upp i temperatur men då stiger även översta mätaren på ladfomaten, dem följs åt. Skall det vara så?
    Hur vet jag att cirkulationspumpen på laddomaten går?

Pumphuset är varmt som satan.

Röret från laddomaten är kallt, men ibland blir det varmt som satan.

Rökgastempen är på 200-250 och det har den vart på tidigare också när systemet har funkat.

Ibland blurrar pannan till som det kan göra när det är luft i ett element och ibland blir det även porlande ljud i pannan.

Vad är felet?

Jag bifogar lite bilder.

2. G
    Medlem · Nivå 8
    Om röret blir varmt ibland betyder det ju att den shuntar ut varmvatten i land. Antagligen har du en högtemptermostat i den. Känn på pumpen om den är igång eller lyssna. När du väl har fått upp rökgas över vad den nu är inställd på skall den gå hela tiden.
    Vad ligger tempen på i själva kretsen mellan laddomat och panna? Shuntar den ut först när den når en viss temp?

3. J
    Medlem Nivå 3
    Hur skall pumpen kännas om den är igång?

4. J
    Medlem Nivå 3
    Hur ser jag tempen mellan krets och panna? Pannan kommer bara upp i 60 grader, sedan upp till 90 samtidigt som laddomaten gör det och sedan tillbaka till 60 grader efter typ 30 sek.

5. G
    Medlem · Nivå 8
    Pumpar låter och vibrerar.

6. J
    Medlem Nivå 3
    Den är ganska tyst skall jag säga dig och vibrerar inte så mycket. På min pump sitter det en gullig bricka med ett spår i vad är det till?

Jag skall även testa att byta termostatpatronen efter som att laddomaten mestadels visar 60 grader på mätaren som är högst upp.

7. G
    Medlem · Nivå 8
    Då vet du uppenbarligen hur den låter. För att felsöka detta effektivt behöver man kunna ta tempen på en krets och förstå när en pump är igång eller ej. Jag föreslår att du tar dit en röris som löser det där åt dig.

8. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Tycker det varkar som om pumpuslingen inte går, glödhet pump tyder på detta.Sitter fast.
    Skruva lös det blanka metallocket mitt på pumpen, stick in en passande mejsel och vrid runt. Det känns tydligt om pumpen inte går. Har den kärvat ihop går det oftast att få loss den med mejseln, om inte, stäng de tre ventilerna på laddomatne (be en bör att det inte är totalt fastkärvade, var rädd om mejselspåren) och ta ur och undersök pumpskrället. Pumpar til ladomatissar har jag för mig finns att köpa löst.

9. J
    Medlem Nivå 3
    Skruva loss locket skall göras när anläggningen är igång då?

10. Staffan2000
    Medlem · Nivå 15
    Du kan känna med till exempelen skruvmejsel, att axeln innanför skruven snurrar utan större motstånd.

• Laddar…
  11. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Det är svårt att felsöka om man inte vet vad normal funktion är.
    Den övre termometern ska visa samma temperatur som toppen av pannan.
    Den nedre högra ska ligga på det som termostaten reglerar till. Typ 72grader.
    Den nedre vänstra visar tankens bottentemperatur.

Pumphuset blir ju lika varmt som vattnet den pumpar...

12. Staffan2000
    Medlem · Nivå 15
    Rätt. Fast tvärt om.

13. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Japp tvärtom, min sitter åt andra hållet och jag tittade tydligen inte ordentligt på bilden.

14. L
    Husägare · Nivå 15
    Nästa gång du tar en bild så torka av byggdammet på kameralinsen.;):)
    Är det en mobil så använd en tops eller mjukt tyg.

Sök på Ladomat här på forumet eller på nätet för ritningar på rördragningen och jämför med din anläggning för förståelse, samt kolla om det finns hjälpsamma grannar med liknande anläggningar att fråga för att få hjälp. Särskilt när du är ny husägare.

Redigerat 24 maj 10:12
  15. J
    Medlem Nivå 3