Hej, ny lägenhet med badrum med handukstork som är kall. Drar jag i gång varmvatten och luftar så blir den varm men sen så blir den kall i gen. Se bilder

Mvh Claes

• Handdukstork i badrum ansluten till vägg med synlig ventil och röranslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anslutning av kall handdukstork till vägg med synliga rör och ventil.
    Skapa konto
  • Handdukstork med termostatventil i ett kaklat badrum, verkar inte fungera korrekt.
    Skapa konto
  • Kromad handdukstork i badrum kopplad till värmesystem, indikerar problem med uppvärmningen.
    Skapa konto
Är den verkligen ansluten till ett vattenburet värmesystem? Det ser ut som om någon bara gjort en fuling och dragit varmvattnet till kranen genom den. Då blir den ju bara varm precis när du spolar varmvatten i kranen.

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Förlåt så irrelevant fråga, men sitter det så knasigt monterat att man inte kan öppna luckan som syns bakom rören på bilderna eller är det vinkeln som luras?

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Vänster röret bör ju bli varmt annats har ju inte ratten som man vrider av och på någon funktion. Nedersta kranen är till handdukstorken är den av blir den inte varm alls.

Luckan går att öppna

Den är kopplad till varmvattencirkulationen. Det är inte tillåtet längre men var vanligt förr. Det verkar som att cirkulationen inte funkar, vilket inte är bra. Kranen på handdukstorken borde plockad bort. Det här är en sådan installation som riskerar att medföra legionella.

• Gilla
lasselothar och 1 till
  • Laddar…
Numera är byggreglerna utformade så att du inte får ha handdukstork på VVC, tappvatten. Risken för legionella finns. Påpekar att det gäller om det renoveras nu. Förr var det ok.

Redigerat:
Det är just då man får legionellarisken. Kranen bör öppnas och tas bort, samt att cirkulation säkerställs. Alternativt plocka bort den.

• Gilla
hakan74
  • Laddar…
Griffeltavlan
Prova stäng ballofix för varmvattnet och spola varmt vatten i kran. De kan fräsa o komma skitigt vatten, kan va dåligt flöde men du kan få igång den genom att göra så

Tack för svaren, jag vet om att man i dagsläget inte utför sådan installation och risken för legionella. Nu är det en befintlig installation som jag bara vill få igång. Skall prova stänga ballofix till varmvatten men den kranen går knappt att rubba.

Griffeltavlan
Du kan ta en polygrip

Jo kör lite 5 56 först pajar jag den kranen så är det illa.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.