Märkte nu när golvet var flytspacklat o klart att avloppet till handfatet enbart sticker upp ca 7 mm. Detta gör det i princip omöjligt att få anslutningen till handfatet att komma över färdig golv nivå samt riktigt svårt att fixa dit tätskiktet ordentligt.

Så nu till frågan hur löser man detta ?
Är det bara till att ta fram lämpligt bilningsverktyg o knacka sig ned en bit i golvet o skarvar röret med ett plaströr ? eller finns det bekvämare lösningar ?

Röret som just nu sticker upp ur golvet är av gjutjärn, ca 75 mm ytterdiameter och 45 innerdiameter.

Hoppas nån kan svara snabbt då jag nån gång vill bli klar med detta evighetsprojekt :)

7 mm är ingenting.
Jag skulle sätta en Gumminippel och köra in ett plaströr på gjutjärnsröret.
Sen skulle jag flyttspackla denna yta mera så att gumminippeln hamnar under flytspacklet.
Det är svårt att tipsa utan att se.
Jag vet inte heller om det är ok men det borde funka8-)

Har fått tag på en gumminippel som passar perfekt i gjutjärnsröret, den har dock en kant som hamnar ovanpå röret o höjer ytterligare 5 mm totalt kommer allt sticka upp mellan ca 12 mm och ca 15mm.
Om man ska gjuta in det ? måste man typ spackla upp ca 20 mm vid röret och totalt höja en yta som är 300 x 200 mm i hörnet. Tror inte direkt det skulle se direkt jättebra ut.
Alternativt är väl att kleta på rejält med fuktspärr följt av en rörmanchet över allt detta och ännu mer fuktspärr ?

Fler ideer och tankar mottages tacksamt

Det är sant.
Jag tänkte inte på att gumminippeln bygger up ännu mera.
Alternativt är väl att kleta på rejält med fuktspärr följt av en rörmanchet över allt detta och ännu mer fuktspärr ?  
Detta skulle också fungera.
Kan inte du ta en bild ?

Hittade en bild.. Dock när röret var något smuttsigare än vad det är nu.

• PICT0790_small.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok nu ser man. Jag tror inte att det är något problem att få tätt där.
Hoppas att någon annan svarar men jag skulle definitiv prova med en rörmanschett. Kanske den typen som mar använder till golvbrunnar.
Din tätskiktleverantör har säker det. Det är en sådan jag menar (den till höger)
lip_fiber.jpg

Långt vore nog synd att säga att det är. Badrumet är på hela 2.3 kvm ...

Hur går man tillväga när man har biliat upp ?
dvs
hur mycket behöver man bila upp ?
hur bör man kapa röret ?
hur skarvar man det med nytt ?

Inte någon som kan bistå med lite information ?
Vore trevligt att kunna spara lite pengar på att göra detta moment själv om det går?

Jag har funderat på ditt problem och har kommit fram till att jag inte skulle bila upp golvet för det där avloppet.
Det går att få tätt där utan att bila. Sätt rörmanschetten och plaströret och gjut en ring runt muffen, som du sedan kan kakla in med det kakel du ska använda på golvet eller en passande mosaik. Som jag har förstått det kommer det här avloppet inte att synas så mycket.
Det skulle jag ha gjort  i alla fall.!

Ska du ändå bila så kan du nog inte använda  rörmanschetten men det finns andra sort som man skarvar gjutjärn med plast. Här finns en bild som har en sådan.
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Badrum;action=display;num=1115578771;start=9#9
Lycka till!

Lät som en god ide Montana, så får det nog bli :)

Då ska jag bara bestämma mig för exakt form på det jag ska gjutas (kanske inte det lättaste det heller)

Vad bör man använda för att gjuta det i? funkar betong (blir nog i sånna fall snabbhärdande sådan) ?

[edit]Det går att få tätt där utan att bila. Sätt rörmanschetten och plaströret och gjut en[/edit]
Jag menar sätt dit en gumminippel

Du får välja vilken form du vill gjuta.
En ring är kanske snyggare men och andra sidan kommer detta inte att synas. För ringen skulle jag ta ett gjutrör i papp en som man  använder när man gjuter plintar till stolpar och sånt med.
1- Sätt gumminippeln och plaströr
2- Prima underlaget
3- Sätt gjutrör och fixera med smältlim eller silvertejp mot betonggolvet (på utsidan)
4- Gjut (Du kan använda Flyttpackel, vanligt spackel för golv skulle fungera) Men fråga gärna i butiken.
5- Sen måste du ta bort gjutröret. Det kan du skära bort med en kniv. Det kanske är bra att spraya röret på insidan med silikonspray eller nåt innan du gjuter.
6- Klart
Vill du göra en fyrkant så kan du snickra en ram hemma med vanligt trä som du kan olja in innan. (olja kan du ta vilken som helst 5.56 ,silikonspray skulle fungera om du inte har någon.)

P
Det känns som onödigt krångliga lösningar tycker jag. Huvudsaken är att golvets tätskikt blir tätt mot avloppsröret så att fukt inte kan tränga ner runt röret och komma ner i konstruktionen.
Så -fläska på med membranisolering och en rörmanschett. Gör du det noggrant så finns det ingen anledning till oro, om du frågar mig. Vi pratar ju ändå om ett ställe som endast utsätts för fukt som kommer dit genom kapilära krafter, och inte kommer att duschas på.
Folks oro för vad försäkringsbolagen kommer att tycka är överdriven -jag vet, efter att ha jobbat åt/med dom under 15 år. Dom kan t.ex. aldrig förvänta sig att jobben skall utföras till 110% professionellt så länge dom erbjuder kontantregleringar för att hålla skadekostnaderna nere. Ersättningen brukar vara 70% av ett kalkylerat (=oftast lågt) pris på skadan, vilket innebär att mycket måste göras av försäkringstagaren själv.

Avloppet blev ingjutet förra veckan och resultatet går att skåda nedan.
Krävdes en ordentlig brottningsmatch med gumminippel och plaströr för att få ned det i gjutjärnsröret, så tätt lär det vara :)
Tack för alla ideer...

• PICT0846_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ska du vara stolt över.
Renakonstverket!! 8-)

Kul med en uppdatering. Även om jag inte var inblandad i den här tråden undrar man ju ibland hur det gick för trådstartaren - sålde de huset och flyttade till lägenhet, eller ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.