Jag gissar att det beror på vad felet är. Om det t.ex. är ytterväggen som helt saknar isolering, så känns det inte självklart att det ingår i en badrumsrenovering, men det beror såklart på vad som avtalats?
Reklamera har man rätt till, men att kräva åtgärd är inte självklart.
En sak som är underlig är att inte rörisolering eller värmeslang använts.
Kontakta/reklamera till firman så hoppas jag det löser sig.

• Gilla
styren och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, konsumenttjänstlagen ger er den rätten.

4 § anger att tjänsten ska utföras fackmässigt. Det har detta företag inte gjort. Därmed är tjänsten felaktig enligt 9 §. Det ger er rätt att reklamera tjänsten enligt 17 §.

[länk]
Tack! Vi bor i huset och firade nyårsafton här i går. Vi har 20-22 grader inomhus och utomhus när det frös första gången var det -18, som kallast i natt -24. Men huset varmhålls ju och vi använde badrummet till 02. I morse när vi klev upp var det -16 och det är det fortfarande..

S sjoli skrev:
Ledningen som frös igår till duschblandaren frös mellan handfatet och duschen. Dom ligger i en gammal yttervägg. Badrummet är en utbyggnad. Men bevisligen är det kalldrag där deluxe.

Ledningen som fryst nu till toaletten kommer upp från gjutet golv och går en kort bit i yttervägg och sen en kort sträcka inne i badrummet till toaletten
Här har du problemen.
Inte dra ledningar i yttervägg.
Det borde verkligen dina hantverkare känt till.
Ser tyvärr ingen snabb lösning utan det behöver göras om.

B
Det är inte så att man reglat på ytterväggen och gjort en installationsvägg mot den, i så fall kan man ju dra ledningar i den väggen även om det inte är optimalt. Det förutsätter ju dock att den gamla ytterväggen har erfodelig isolering , vilket den inte verkar ha.

M mrbackstrom skrev:
Här har du problemen.
Inte dra ledningar i yttervägg.
Det borde verkligen dina hantverkare känt till.
Ser tyvärr ingen snabb lösning utan det behöver göras om.
Precis. Men det kan ju inte vara meningen att jag ska behöva stå där och lägga mig i och berätta hur det bör dra vattenledningarna. Dels besitter jag inte kunskapen, dels lägger jag mig inte i deras jobb utan jag litar på de till 100%. Vi har samtalat med VVS:aren och han sa att han bad byggaren att isolera ordentligt kring alla rör, även kring rören i innerväggen som är en gammal yttervägg där det nu också fryser.

B Baskavoda skrev:
Det är inte så att man reglat på ytterväggen och gjort en installationsvägg mot den, i så fall kan man ju dra ledningar i den väggen även om det inte är optimalt. Det förutsätter ju dock att den gamla ytterväggen har erfodelig isolering , vilket den inte verkar ha.
Nej det är inte reglar vid ytterväggen. VVS:aren hade påpekat att det var väldigt viktigt med ordentligt med isolering. Men, bevisligen är det för lite isolering både i den väggen och den andra innerväggen som är en gammal yttervägg där det också fryser..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.