Hej!

Skälet till att jag avbröt affären med Faluhus var främst att jag tyckte att produktionskostnadskalkylen inte stämde. Den utlösande faktorn var att säljaren blankt struntade i att ge mig en noggrannare skriftlig precisering av vad som ingick och inte ingick i de olika beloppen. Det allvarliga och det som kanske gör att ARN underkänner affären är att jag fick kalkylen nästan 3 månader efter att avtalet skrevs på.

Mitt hus, eller ska jag säga Faluhus "upphovsrättsligt skyddade hus" är på ca 230 kvm i två fulla plan och plattan är ca 135 kvm i yttermått. Det är plan mark som måste pålas med 3-6 meter. Grannen ovanför mig hade 9 meter på värsta stället. Jag har också förstått att man måste förstärka plattan om man pålar. Vi ville ha uppgifter på ett nyckelfärdigt hus, men eftersom vi sagt att vi eventuellt kunde måla och tapetsera själv så envisades säljaren med att göra en icke nyckelfärdig kalkyl. Det här är några av de uppgifter jag fått:

Grundläggning: 280.000 kr
Montering:      180.000 kr

Jag tycker det verkar vara på tok för lågt. Jag tror att det inte kommer vara någonting gjort invändigt och det hade vi inte sagt från början. Finns det någon som byggt ett motsvarande hus med Faluhus i ungefär samma storleksklass (230 kvm) som har andra siffror?

Med vänlig hälsning
Husdrömmar/husdrommar@hotmail.com

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.