Är det någon mer som bara har problem med Telenor gällande deras Google tv-hubb?
Här hemma så har vi i många år kört med en Arris box med inbyggd hårddisk.
Den har alltid fungerat utan problem!
Men nu när man måste använda den där pucken som de skickade ut för några veckor sedan så är det bara problem.
De stängde dessutom av den gamla Arris boxen 1 dag tidigare än lovat.

Det som jag har lagt märke till är:

Sämre bildkvalitet, det känns som att upplösningen är lite lägre än innan.
Bilden laggar lite.
Ljudet är osynkat och kan inte få bättre med olika inställningar.
Lång tid att byta kanal.
Vissa kanaler går ibland inte att få in.
Textningar är osynkat.
Ingen inspelningsfunktion som tidigare.
Det var främst därför vi hade Telenor, att kunna pausa eller spela in.

Enligt Telenor så finns det inget fel alls på vår utrustning. Haha vilket skämt.

Jag blev rejält lack på det här idag så jag ringde upp Allente för att fråga om deras IP-TV tjänster. Trevlig kundtjänst!
Samtalet resulterade i en bra deal på ett av deras större tv-paket med många kanaler och streamingtjänster. Fritt i 4 mån och de bjöd även på tv-boxen. Den är inspelningsbar om den har extern hårddisk inkopplad.
Ethernet anslutning för tv strömmen, precis som boxen Arris.
Jag tror att det här blir en bra ersättning mot det som vi har haft innan, mycket bättre hoppas jag på.
Annars så skriver jag det här.

• Gilla
simni310
  • Laddar…
Nu kanske Allente släppt hörnflaggan och kommit med en bättre box än den mamma har, men den har bara multicast via nätverksuttaget, för att kolla på tidigare program där det är möljigt så måste man ansluta till Wifi.
Den har även ett annorlunda gränssnitt och sämsta fjärrkontrollen för TV-box jag sett.

Kolla bara så att textningen inte går via satelit på ex.vis historychanel, så var det för oss när vi flyttade från hus där vi hade parabol till brflgh med övergång till iptv. Det är tre år sedan så de har säkert ändrat sina tvboxar men vi fick byta från allente till Sappa som vi har i huset för att få det att fungera med textningen av programmen.

Edit gäller allente för tre år sedan

Redigerat:
Verkar som att man måste rycka sladden några gånger i början för att den ska uppdatera sig...
Hade samma problem ibörjan men några omstarter så funkar det nu..

plåtrickard plåtrickard skrev:
Verkar som att man måste rycka sladden några gånger i början för att den ska uppdatera sig...
Hade samma problem ibörjan men några omstarter så funkar det nu..
Har samma problem med osynkat ljud och bilden upplever jag som att den skakar. Osv.
Vad har du för Firmware version på din? Har ett ärende hos Telenor som säger att den ska uppdateras snart men det sa dom redan i augusti.

T Tmyrg skrev:
Har samma problem med osynkat ljud och bilden upplever jag som att den skakar. Osv.
Vad har du för Firmware version på din? Har ett ärende hos Telenor som säger att den ska uppdateras snart men det sa dom redan i augusti.
Mycket tveksamt om Telenor kommera att förbättra något med den befintliga tv-hubben.
Tekniken som används idag i den kan aldrig bli lika bra som den en gång har varit. Det finns andra IP-TV leverantörer som har mycket bättre kvalitet på sina grejer!
Vi sa upp vårt abonnemang hos Telenor och beställde ett annat som fungerar tusen gånger bättre.

T Tmyrg skrev:
12.0.31(121A)

• Gilla
Tmyrg
  • Laddar…
S sonnny skrev:
Jag tror att det här blir en bra ersättning
S sonnny skrev:
Vi sa upp vårt abonnemang hos Telenor och beställde ett annat som fungerar tusen gånger bättre.
Har du fått och hunnit använda detta? Du får gärna beskriva lite mer detaljerat vad du valde. Vilken box fick du, vilka kanaler ingår? Vilka streamingtjänster? Annat som ingår? Vad kostar det?

Alfredo Alfredo skrev:
Har du fått och hunnit använda detta? Du får gärna beskriva lite mer detaljerat vad du valde. Vilken box fick du, vilka kanaler ingår? Vilka streamingtjänster? Annat som ingår? Vad kostar det?
Jag återkommer om det nästa vecka då jag är i Schweiz nu

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det funkar kanon. Boxen hetet ”Allente 1” som tar tv signalen via ethernet, alltså en kabel mellan fiberuttag, switch, router eller tjänstefördelare. Precis som den gamla Arris boxen från Telenor.
Alla kablar man behöver följde med i paketet från Allente. Eftersom jag redan hade en cat5e ethernet kabel framdragen igenom en vägg till Arris boxen från Telenor så körde jag med den nu också.

Allente boxen kräver också wifi. Jag är inte helt säker men jag tror att det endast är för playtjänster om man ska streama från apparna som man kan installera i boxen. Själv så gillar jag att använda streamingapparna i tvn istället då det är mer snabbåtkomligt.

Jag hade en Allente 1TB (Verbatim) extern hårddisk liggandes som jag kopplade in till boxens USB-A uttag och det fungerar toppen med paus och inspelningsfunktion.
Det borde fungera med andra hårddiskar också men jag har inte testat det ännu.

Bildkvaliteten är fantastiskt bra och det är inget problem med osynkat ljud som jag hade med wifi tv-hubben från Telenor.
Det upplevdes som att det var lägre bildupplösning med Telenor tv-hubben.

Allente boxen har Android operativsystem och man ska länka den med ett Google konto för att få ut det mesta av den, men jag hittar inga nackdelar med det.
Det är snabbt och smidigt.

Jag har hunnit testa ett par dagar nu och jag ångrar absolut ingenting. Månadskostnaden kommer dock vara lite högre än Telenor IPTV men kan jag leva med då jag känner att det här ett stort steg upp faktiskt, och specielt i jämförelse med wifi tv-hubben från Telenor som var ett skämt rent ut sagt.

Priser osv finns här: https://www.allente.se/fibertv/

När jag beställde så fick jag till en bra deal med Premiumpaketet fritt i några månader och boxen kostnadsfritt, sen så ska jag välja om jag vill fortsätta med det eller övergå till Basic eller standardpaketet.

Ska man omgående byta från annan tv operatör till Allente så är det viktigt att se till att tv-signalen bryts från den förra, eftersom man kan bara ha en tv-signal till en bostad. När jag avslutade Telenor så hade jag uppsägningstid på 1 månad men det var inget problem med att stänga tv-signalen omgående.

Har någon fler frågor så ös på!

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
S sonnny skrev:
se till att tv-signalen bryts från den förra, eftersom man kan bara ha en tv-signal till en bostad
Det där fattar jag nog inte. 🤔

Alfredo Alfredo skrev:
Om någon har haft en tv-tjänst via fiber på adressen innan, kan inte en ny tv-tjänst starta förrän den förra är bortkopplad

Alfredo Alfredo skrev:
Tv-signalen som t.ex. Telenor sänder ut till fiberuttaget till bostaden.
Jag fick först inte igång IPTV tjänsten från Allente och enligt samtal med support så berodde det på att det redan fanns en aktiv tv-signal från Telenor och det finns bara plats för en. Svårare än så är det inte.

S sonnny skrev:
och det finns bara plats för en. Svårare än så är det inte.
Jag förstår fortfarande inte. 🤔

Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår fortfarande inte. 🤔
Okej

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.