Jag har en 8 år gammal ASKO D8557XXLFI diskmaskin som inte diskar rent. Armar, sil och underspolning är noga rengjorda. Med förbikopplad lucksensor kör jag sköljning med luckan öppen och ser då att fördelarröret till mellankorgen (bifogad bild) har delat på sig så det nästan bara sprutar vatten rakt nedåt. Jag tätade med silikon och sen även med tejp men det höll inte så länge. Just den här delen går att få tag på, men det verkar vara klena snäppfästen till såhögt tryck och när lagningen ändå var hel såg jag andra saker som verkar fel.

Armarna snurrar inte, men det finns ett svagt flöde i rören som går till armarna. Av någon anledning verkar det alltså vara tillräckligt högt tryck för att trycka sönder fördelarröret, men inte för att köra runt armarna. Jag misstänker därför att det kan finnas ytterligare fel. Vilket eller vilka fel skulle det kunna vara?

Finns det något testprogram så man kan köra respektive funktion?

• Diskmaskinens inredning med fördelarrör inringat i rött, tydligt sprutat vatten nedåt, potentiellt skadat rör som påverkar funktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kahuna skrev:
Jag har en 8 år gammal ASKO D8557XXLFI diskmaskin som inte diskar rent. Armar, sil och underspolning är noga rengjorda. Med förbikopplad lucksensor kör jag sköljning med luckan öppen och ser då att fördelarröret till mellankorgen (bifogad bild) har delat på sig så det nästan bara sprutar vatten rakt nedåt. Jag tätade med silikon och sen även med tejp men det höll inte så länge. Just den här delen går att få tag på, men det verkar vara klena snäppfästen till såhögt tryck och när lagningen ändå var hel såg jag andra saker som verkar fel.

Armarna snurrar inte, men det finns ett svagt flöde i rören som går till armarna. Av någon anledning verkar det alltså vara tillräckligt högt tryck för att trycka sönder fördelarröret, men inte för att köra runt armarna. Jag misstänker därför att det kan finnas ytterligare fel. Vilket eller vilka fel skulle det kunna vara?

Finns det något testprogram så man kan köra respektive funktion?
inget testprogram
byt det som är trasigt så att du inte tappar vattentryck
förbered för att slänga ut den här skiten från kina och köpa dig en tysktillverkad siemens i IQ700 serien

returen returen skrev:
inget testprogram
byt det som är trasigt så att du inte tappar vattentryck
förbered för att slänga ut den här skiten från kina och köpa dig en tysktillverkad siemens i IQ700 serien
Så du tror inte det är något annat fel? Växelventil?

Asko tillverkas i Slovenien och håller hög kvalitet på flera andra delar, så jag gör nog ett försök att reparera i alla fall.

Redigerat:
  • Gilla
Bothnia
  • Laddar…
K Kahuna skrev:
Så du tror inte det är något annat fel?

Asko tillverkas i Slovenien och håller hög kvalitet på flera andra delar, så jag gör nog ett försök att reparera i alla fall.
asko tillverkas av hinsene och det är kinesiskt
att de använder den före detta gorenjefabriken gör ingen skillnad
all plast och el, elektronik är skit i dessa alla ingående delar görs i kina

returen returen skrev:
asko tillverkas av hinsene och det är kinesiskt
att de använder den före detta gorenjefabriken gör ingen skillnad
all plast och el, elektronik är skit i dessa alla ingående delar görs i kina
Hej, min son bodde 7,5 år i Kina och hans kinesiska skit maskiner hade han inte ett enda problem med, han med familj flyttade hem till Sverige och redan efter 5 år har bytt ut både tvättmaskin (cylinda) och en Bosch torktumlare serie 8. Han är inte så imponerad av vad vi betraktar som kvalitets produkter.

T teuvo tainio skrev:
Hej, min son bodde 7,5 år i Kina och hans kinesiska skit maskiner hade han inte ett enda problem med, han med familj flyttade hem till Sverige och redan efter 5 år har bytt ut både tvättmaskin (cylinda) och en Bosch torktumlare serie 8. Han är inte så imponerad av vad vi betraktar som kvalitets produkter.
tyckte han verkligen att dessa var skitmaskiner, var det asko då eller?
Varför bytte han ut maskinerna i Sverige? handhavandefel eller att de var fula? kanske avsaknaden av mandarin?
Cylindan kan iofs varit en hinsene det med
bosch importerade ett tag el och elektronik från PRC till sina serie 8, gud förbjude att de gör detta än.

returen returen skrev:
tyckte han verkligen att dessa var skitmaskiner, var det asko då eller?
Varför bytte han ut maskinerna i Sverige? handhavandefel eller att de var fula? kanske avsaknaden av mandarin?
Cylindan kan iofs varit en hinsene det med
bosch importerade ett tag el och elektronik från PRC till sina serie 8, gud förbjude att de gör detta än.
Hej, de byttes ut när de gick sönder, är man rädd för Kinesiskt elektronik så är det inte lätt leva ens här i Europa, man kan inte köpa Volvo, Elbilar, iPhone m.fl.
Då får man lägga otroligt mycket tid på research innan man köper något, självklart ska man göra det om det känns rätt.
Ps. Dagens industri i Kina är många gånger moderna än vår idag

T teuvo tainio skrev:
Hej, de byttes ut när de gick sönder, är man rädd för Kinesiskt elektronik så är det inte lätt leva ens här i Europa, man kan inte köpa Volvo, Elbilar, iPhone m.fl.
Då får man lägga otroligt mycket tid på research innan man köper något, självklart ska man göra det om det känns rätt.
Ps. Dagens industri i Kina är många gånger moderna än vår idag
nä vem f-n köper Volvo efter 2014 eller batterileksaker, åratal sedan man hade ifåne
fortfarande intressant vad det var för symptom på din sons vitvaror.
nyss köpt en obrandas telefon och en amerikansk pickup med V8 det finns saäkert kinesiskt mög i dessa oxå men då vet man vad det är för fel som min förra volvo mek sa

Det skulle kunna vara spolarmsväxlaren som har gett sig. Notera vilken position du ställer armarna i, kör en stund. Har inte armarna rört på sig skulle jag gissa på det är växlaren.

Jag hittade servicemanual som visar hur man går in i servicemenyn. Jag har felkod F45, alltså är spolväxlaren ur funktion. Innan jag köper en ny, finns det något sätt att kontrollera så den inte bara är blockerad? Måste maskinen ut för att komma åt den?

• Diskmaskinens inre med avlägsnade delar, inklusive ett skyddsnät och spolväxlare i fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kahuna skrev:
Jag hittade servicemanual som visar hur man går in i servicemenyn. Jag har felkod F45, alltså är i ditt fall kan du bara titta ner i hålet där den undre spolarmen sattspolväxlaren ur funktion. Innan jag köper en ny, finns det något sätt att kontrollera så den inte bara är blockerad? Måste maskinen ut för att komma åt den?
i ditt fall kan dutitt let där den undre spolarmen satt
men det säger ingen ting

Gjorde en reset, då försvann felkoden och jag ser att skivan i växelväntilen roterar. Efter en provkörning har inte felkoden kommit tillbaka och det blir rent på alla nivåer, så nu hoppas jag det håller i sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.