6 173 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Problem med armatur med ljussensorlampa
Hej
Har en slinga på huset som inkluderar 2 st armaturer som det är lampor med ljussensorer på. Denna slinga kan brytas med tryckknapp inne.
Det konstiga är att den ena lampan lyser hela tiden. Jag har bytt lampa och testat att bryta strömmen via säkringen men ingen skillnad.
Är det fel på armaturen eller vad kan det vara?
Har en slinga på huset som inkluderar 2 st armaturer som det är lampor med ljussensorer på. Denna slinga kan brytas med tryckknapp inne.
Det konstiga är att den ena lampan lyser hela tiden. Jag har bytt lampa och testat att bryta strömmen via säkringen men ingen skillnad.
Är det fel på armaturen eller vad kan det vara?
Svårt att säga utan att veta något om armaturen? Jag har också armaturer med inbyggda rörelse-/ljussensorer och på dessa finns det olika program man kan välja. Ett av programmen är just att den skall lysa hela tiden.
Eller är sensorn inbyggd i ljuskällan? Då kanske själva sensorn täcks på något sätt i den ena armaturen? Det skulle ju kunna resultera i att den lyser hela tiden.
Ja, där fick du några gissningar!
Eller är sensorn inbyggd i ljuskällan? Då kanske själva sensorn täcks på något sätt i den ena armaturen? Det skulle ju kunna resultera i att den lyser hela tiden.
Ja, där fick du några gissningar!
Hejeviljava skrev:Svårt att säga utan att veta något om armaturen? Jag har också armaturer med inbyggda rörelse-/ljussensorer och på dessa finns det olika program man kan välja. Ett av programmen är just att den skall lysa hela tiden.
Eller är sensorn inbyggd i ljuskällan? Då kanske själva sensorn täcks på något sätt i den ena armaturen? Det skulle ju kunna resultera i att den lyser hela tiden.
Ja, där fick du några gissningar!![]()
Ja det är en lampa med inbyggd sensor. Den har funkat bra innan. Bytte lampa till en likadan men den lyser hela tiden ändå. Är väl ingen dålig armatur, kostade runt 400:-
Har även testat att skruva i lampan så sensorn kommer i olika riktningar men samma problem.
Jag har aldrig använt ljuskällor med inbyggda skymningsrelän, men jag gissar att det finns möjligheter att ställa in lux-värdet någonstans (precis som på "vanliga" skymningsrelän)?
Kan det vara så att de ljuskällor du testat har haft för högt värde, och därmed aldrig slocknar?
Kan det vara så att de ljuskällor du testat har haft för högt värde, och därmed aldrig slocknar?
Lyser lampan fast strömmen är bruten via säkringen skulle jag vara rejält rädd om den lampan för då har du nog fått en evighetsmaskin, eller så bryter du fel säkring eller har någon annan typ av felkoppling.coffie78 skrev:
Klicka här för att svara