Hej!

Har under hösten installerat luftvattenvärmepump i ett hus från 60-talet. Tidigare satt det en elpanna från 70-talet och när huset byggdes användes en oljepanna. Vi är medvetna om att radiatorerna är underdimensionerade för värmepumpen men hade inte tid/pengar att byta både värmepump och radiatorer när elpanna gick sönder. Byte av radiatorer kommer vi troligen göra senare i år.

Nu till mitt problem, vi får värme i de flesta radiatorerna förutom ett. Denna sitter inte sist i slingan (vi har ett enrörssystem) men sitter innan en minishunt som styr en golvvärmeslinga i badrummet. Känner att det är värme i tilloppet men ingen värme i radiatorn. När jag luftar radiatorn kommer det kallt vatten (ingen luft) och om jag luftar tillräckligt länge kommer det varmt vatten upp i radiatorn. Det som också händer är att tilloppet blir kallt men returen blir varm. Rören är varma både före och efter radiatorn.

Vi har en arbetstank med extern cirkulationspump och att höja hastigheten på denna hjälper inte.

Bifogar bild på hur kopplingen till radiatorn ser ut. Från IR mätning av andra radiatorer har jag förstått att högra röret är tillopp och vänstra röret är retur. Sitter inga termostater utan bara ett äldre vred. Finns ingen termostatventil att massera när jag tar bort plastkåpan.

Någon som har något förslag på vad jag kan göra för att få värme i radiatorn?

• Koppling till en gammal radiator visar tillopps- och returrör utan termostatventil i ett 60-talshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.