Det kändes först som att det var lite stopp, så jag öppnade under diskhon för att kontrollera om något hade fastnat i röret. Det fanns lite smuts som jag rensade bort.
När jag sedan monterade tillbaka allt blev det helt stopp. Jag har felsökt flera gånger men hittar inget fel.

När det vita röret inte är kopplat till det gråa röret rinner vattnet ner normalt. Men så fort jag kopplar ihop dem blir det stopp.
Jag trodde först att det var stopp i avloppet, men det är det inte. Jag har spolat mycket vatten och det rinner utan problem när rören inte sitter ihop.
Därför misstänker jag att det kan vara något med luft – att det bildas någon slags luftficka eller “lock” när rören kopplas ihop.

Är det möjligt att jag har monterat något upp och ner eller fel? Ser ni något som verkar konstigt

• Rörinstallation under diskho med vita och gråa rör samt vattenanslutningar. Möjligt problem med avlopp eller felaktig montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Saknar bilderna ;-)

Mats-S Mats-S skrev:
Saknar bilderna ;-)
Ser du bilden nu ?

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
R Reshad Rajy skrev:
Ser du bilden nu ?

Det brukar bli så där när det är stopp längre ner.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det brukar bli så där när det är stopp längre ner.
Menar du det stora röret, alltså avloppet? Jag har testat att spola vatten direkt i det med en hel hink, och det är inget stopp där. Vattnet rinner igenom utan problem.

Hus eller lgh?
Det kan faktiskt vara stopp i avluftningen så att det bildas vakuum när du spolar.
Det brukar dock inte vara helt stopp utan bara att vatten rinner ut sakta.

T tyomka skrev:
Hus eller lgh?
Det kan faktiskt vara stopp i avluftningen så att det bildas vakuum när du spolar.
Det brukar dock inte vara helt stopp utan bara att vatten rinner ut sakt
T tyomka skrev:
Hus eller lgh?
Det är vila hus

T tyomka skrev:
Hus eller lgh?
Om det är avluftning borde inte vara stopp i andra avlopps rören? det menar jag toaletter och andra avlopp men problemet är bara i köket.

R Reshad Rajy skrev:
Om det är avluftning borde inte vara stopp i andra avlopps rören? det menar jag toaletter och andra avlopp men problemet är bara i köket.
Ju om de sitter på samma rör, gör dem det i ditt fall?

T tyomka skrev:
Ju om de sitter på samma rör, gör dem det i ditt fall?
Det vet jag inte riktigt. Var och hur kollar man det i vila hus?

Sitter köket i närheten av de andra våtrum? Om ja så är förmodligen samma stam.
Annars ser du på taket om du har mer än ett avluftning rör genom taket.

T tyomka skrev:
Sitter köket i närheten av de andra våtrum? Om ja så är förmodligen samma stam.
Annars ser du på taket om du har mer än ett avluftning rör genom taket.
Nej de är inte så nära. Jag kollar det om finns en eller fler avluftning

Redigerat:
När du spolar på toaletten brukar det då "gurgla" i diskhon?
Om ja, då skulle jag gissa att dragning av avloppsrören ser ut så här hos dig.
Diagram över husets avloppssystem visar rör från kök och toalett till avluftning och avlopp.
Skapa konto

Det skulle kunna indikera på stopp i avluftningen. Luft "gurglas" in i systemet genom diskhon då du spolar på toaletten.
Men när du spolar uppströms i diskhon finns ingen möjlighet för luft att komma in eftersom det är stopp i avluftningen.
Men det som talar emot är att det är ganska ovanligt med stopp i avluftningen påstår jag men hände mig.
Här hade jag stopp.
Diagram över avloppsrör med kök och toalett, visar troliga blockeringar i avluftning markerat med ett rött kryss.
Skapa konto

Om detta är fallet tror jag det förklarar varför du kan hälla vatten ned i röret som du beskrev på filmen, då kan luft byta plats med vattnet eftersom öppningen du häller i inte är täppt. Dvs både vatten och luft får plats.
Låter detta rimligt?
Jag har några rensventiler på min avloppsstam så jag löste detta med en rensål och högtryckstvätt. Jag kör nu en rensning vart annat år för att hålla efter.

Ps sorry för min dåliga konstnärsförmåga.

F fredand44 skrev:
När du spolar på toaletten brukar det då "gurgla" i diskhon?
Om ja, då skulle jag gissa att dragning av avloppsrören ser ut så här hos dig.
[bild]
Det skulle kunna indikera på stopp i avluftningen. Luft "gurglas" in i systemet genom diskhon då du spolar på toaletten.
Men när du spolar uppströms i diskhon finns ingen möjlighet för luft att komma in eftersom det är stopp i avluftningen.
Men det som talar emot är att det är ganska ovanligt med stopp i avluftningen påstår jag men hände mig.
Här hade jag stopp.
[bild]
Om detta är fallet tror jag det förklarar varför du kan hälla vatten ned i röret som du beskrev på filmen, då kan luft byta plats med vattnet eftersom öppningen du häller i inte är täppt. Dvs både vatten och luft får plats.
Låter detta rimligt?
Jag har några rensventiler på min avloppsstam så jag löste detta med en rensål och högtryckstvätt. Jag kör nu en rensning vart annat år för att hålla efter.

Ps sorry för min dåliga konstnärsförmåga.
Ja, det låter absolut som en rimlig teori med avluftningen – och din förklaring är tydlig 😊 Det du beskriver med att det kan “gurglas” när man spolar toaletten är ju ett klassiskt tecken på att luft inte kommer in som den ska via avluftningsröret.

Men i mitt fall visade det sig lyckligtvis vara ett helt vanligt stopp i avloppet. Jag använde propplösare och vaskrensare, och efter det blev det helt öppet igen. Nu rinner vattnet som det ska och det finns inga konstiga ljud längre.

Tack för att du delade med dig av din erfarenhet! Jag hade faktiskt ingen aning om hur avluftning fungerar, så nu har jag lärt mig något nytt om det också inför framtida problem.

• Gilla
fredand44 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.