7 100 läst ·
48 svar
7k läst
48 svar
problem av laddning acc-tankar
Okej, ja just det var du som hade den finska veto-pannan med omvänd förbränning 
Då ska du tända "under"
Prova att öppna sekundärluften mer, alltså luckan längs ned
Lägg veden "tätare" packa noggrannare vedinlägget så primärluften inte får utrymme att fjuttar på för mycket ved på en gång, kanske strypa primärluften en aning, alltså minska på luckan upptill
Hoppas det blev mer begripligt nu
/R
Då ska du tända "under"
Prova att öppna sekundärluften mer, alltså luckan längs ned
Lägg veden "tätare" packa noggrannare vedinlägget så primärluften inte får utrymme att fjuttar på för mycket ved på en gång, kanske strypa primärluften en aning, alltså minska på luckan upptill
Hoppas det blev mer begripligt nu
/R
Ja det finska vidundret står i min källare
.
Har prövat det mesta men det brinner uppåt ändå.
Blir ett fruktansvärt springande till pannrummet om man inte kan göra ett
fullt inlägg i pannan
Har inte mycket till storlek på acc-tankarna heller ca1390 liter.
Håller ca 18 timmar vid +2 till+8 grader utomhustemp, vid en inne temp på 21 grader.
Just nu känns det som jag vill ha ny panna och meeeera ackumulerat vatten...
Mvh / Niklas
Har prövat det mesta men det brinner uppåt ändå.
Blir ett fruktansvärt springande till pannrummet om man inte kan göra ett
fullt inlägg i pannan
Har inte mycket till storlek på acc-tankarna heller ca1390 liter.
Håller ca 18 timmar vid +2 till+8 grader utomhustemp, vid en inne temp på 21 grader.
Just nu känns det som jag vill ha ny panna och meeeera ackumulerat vatten...
Mvh / Niklas
Finns det nått tändspjäll (direktspjäll) som du glömt stänga !!?
Ofta brukar det finns att spjäll som man öppnar just bara under tändning som sedan måste stängas för att lågan ska brinna rätt "väg" (nedåt)
/R
Ofta brukar det finns att spjäll som man öppnar just bara under tändning som sedan måste stängas för att lågan ska brinna rätt "väg" (nedåt)
/R
Det finns ett direktspjäll men det använder jag bara när jag fyller på med nyrog_ohl skrev:
ved så det inte ska ryka in.
Mvh/ Niklas
Klicka här för att svara