7 100 läst ·
48 svar
7k läst
48 svar
problem av laddning acc-tankar
Tror shunten (av modell Borö) är kopplad i toppen på tank 1, det fiffiga med denna shunt är att den alltid "förvärmer" returen från radiatorerna innan vattnet når tank botten! 
Returen går genom hela tanken i ett rör som slutar i botten.
På dom "nya" Borö tankarna är rören på utsidan av tanken.. undra varför..
Returen går genom hela tanken i ett rör som slutar i botten.
På dom "nya" Borö tankarna är rören på utsidan av tanken.. undra varför..
prova att stänga den övre ventilen på laddomaten när du upplever att laddningen stannar av,
vad händer?
vad händer?
rog_ohl skrev:Laddomaten verkar fungera tillfredställande
När laddningen gått till ~70°C, dvs när du upplever att den blir stopp
Vilken temperatur har tank 1 i toppen och botten
Vilken temperatur har tank 2 i toppen och botten
Vilken temperatur har tank 3 i toppen och botten
Och vilken temperatur visar laddomatens termometer som visar inkommande vattentemp från ackumulatortankarna?
En annan sak, det var lite svårt att se på bilderna men var ansluter returen från radiatorkretsen till tankarna?
/R
Tank 1 är 70 grader i topp och 65 i botten
Tank 2 är 64 grader i topp och 60 i botten
Tank 3 är 64 grader i topp och 60 i botten
Det ända som händer om jag fortsätter ladda är att termometrarna på
laddomaten fortsätter stiga så ca 2 timmar efter tank 1 är 70 grader så är
laddomat termometrarna på ca 95 grader.
Returen går ju som sagt så fiffigt tillbaka vid shunttoppen.
Mvh/ Niklas
Jag tror sannolikt att det är fel på laddomaten, du har ingen kompis du kan bytlåna med och prova? Den är ju ganska lätt att plocka bort.
En sak jag funderar på är detta rör, sitter det i förbindelse med laddröret in i pannan eller vad är det för nåt?
En sak jag funderar på är detta rör, sitter det i förbindelse med laddröret in i pannan eller vad är det för nåt?
giantvalley skrev:
Ja röret sitter i förbindelse till till laddröret in i pannan och det går till syrventilen
som sitter ovanför pannan.
Har ingen att bytlåna en laddomat med.
Mvh/ Niklas
Strange ... Ser du om SYR-ventilen öppnar och kyler vid laddningen och därför får som du inte upp tempen, spolar det i röret från säkerhetsventilen?
Laddomaten verkar fungera vid uppstart och övergår sedan till driftfas, men sedan uppför den sig lite underligt när den ska gå från driftfas(inblandning) till slutfas(ren laddning in/ut utan inblandning)...
Kan det vara så att bottenventilen/backventilen kärvat och står öppen hela tiden i laddomaten, vad händer då termostaten stänger helt och den går in i slutfas dvs då tankbotten är ~65-70°C om backventilen står öppen sammtidigt som pumpen går?
Bottenventilen/backventilen kan man ta ut och rengöra/inspektera, stäng alla 3 unionventiler på laddomaten och lossa den stora skruven under pumpen, det sitter en fjäder och en slidventil där, demontera
/R
Laddomaten verkar fungera vid uppstart och övergår sedan till driftfas, men sedan uppför den sig lite underligt när den ska gå från driftfas(inblandning) till slutfas(ren laddning in/ut utan inblandning)...
Kan det vara så att bottenventilen/backventilen kärvat och står öppen hela tiden i laddomaten, vad händer då termostaten stänger helt och den går in i slutfas dvs då tankbotten är ~65-70°C om backventilen står öppen sammtidigt som pumpen går?
Bottenventilen/backventilen kan man ta ut och rengöra/inspektera, stäng alla 3 unionventiler på laddomaten och lossa den stora skruven under pumpen, det sitter en fjäder och en slidventil där, demontera
/R
Ok, släpper SYR-ventilen in vatten så stiger trycket i systemet och säkerhetsventilen öppnar, så du ser om det kommer vatten i skvalleröret från säkerhetsventilen om SYR-ventilen öppnat
btw: ska du ändå mecka med laddomaten kan du samtidigt inspektera termostaten och dess ventil på laddomaten
/R
btw: ska du ändå mecka med laddomaten kan du samtidigt inspektera termostaten och dess ventil på laddomaten
/R
Redigerat:
Hejsan igen..........
Har kollat tempen med en termometer från jobbet på och kommit fram till att dykrören och dess termometrar inte blir lika varma som vattnet i tanken.
Har vatten in och ut vid slutet på laddningen på ca 93 grader och då visar
termometrarna ca 75 grader på acc tankarna.
Insticket på termometrarna i dykröret är bara 50 mm så dom sitter fortfarande
utanför tanken när dom är iskruvade i dykröret.
Har lite andra problem att ta tag i nu.
Gör jag ett helt fullt inlägg så tar sig allt på en gång plus att det brinner bättre i framkant mot primären vilket gör att veden tar slut fortare där.
Skulle en draglucka avhjälpa problemen tro och leda primärluften mer upp mot
taket på vedmagasinet??
Mvh/ Niklas
Har kollat tempen med en termometer från jobbet på och kommit fram till att dykrören och dess termometrar inte blir lika varma som vattnet i tanken.
Har vatten in och ut vid slutet på laddningen på ca 93 grader och då visar
termometrarna ca 75 grader på acc tankarna.
Insticket på termometrarna i dykröret är bara 50 mm så dom sitter fortfarande
utanför tanken när dom är iskruvade i dykröret.
Har lite andra problem att ta tag i nu.
Gör jag ett helt fullt inlägg så tar sig allt på en gång plus att det brinner bättre i framkant mot primären vilket gör att veden tar slut fortare där.
Skulle en draglucka avhjälpa problemen tro och leda primärluften mer upp mot
taket på vedmagasinet??
Mvh/ Niklas
Det är en överförbränningspanna du har, den ska tändas uppe på vedinlägget ! , och inte under i askluckan som man kan lätt tro, då blir inte hela vedinlägget övertänt på direkten och pannan laddar och brinner lugnare och bättre
Sekundärluften ska du försöka ha öppen så mycket det går som regel
Sedan är det viktigt att du askar ur pannan i tid så att primärluften kan gå hela vägen in under rostret för att på bästa sätt fördela luften
En draglucka är helt klart att föredra om man ska hålla förbränningen och draget på en rätt nivå, montera gärna en rökgastermometer också för precisare justering av drag och förbränning
Har man bra koll/styrning på förbränningen så går det betydligt mindre ved
En dåligt inställd överförbränningspanna kan lätt förbrukar dubbla mängden ved mot då den är rätt intrimmad !
/R
Sekundärluften ska du försöka ha öppen så mycket det går som regel
Sedan är det viktigt att du askar ur pannan i tid så att primärluften kan gå hela vägen in under rostret för att på bästa sätt fördela luften
En draglucka är helt klart att föredra om man ska hålla förbränningen och draget på en rätt nivå, montera gärna en rökgastermometer också för precisare justering av drag och förbränning
Har man bra koll/styrning på förbränningen så går det betydligt mindre ved
En dåligt inställd överförbränningspanna kan lätt förbrukar dubbla mängden ved mot då den är rätt intrimmad !
/R
