vilken hastighet kör du laddomaten på? den ska köras på 3:an om du har 1-3 som hastighets lägen,.
 
rauta74 skrev:
Fler förslag...:)??

Mvh/ Niklas
Sälj dom små röda "burkarna" på blocket.se.Köp sen ett öppet exp kärl i rostfritt,dra upp en pipa rakt från pannan upp till kärlet på vinden.Så har luft o ånga en ärlig chans att ta sig ut den naturliga vägen.....:)
 
Bra förslag ja har ett 100 L rostfritt öppet kärl att sälja ;)
 
_ap_
Ja montera ett öppet kärl så funkar allt!!

Skulle inte tro det..

Är vattnet in i laddomaten 95* måste ju rimligen botten på tanken/tankarna också vara det?

Eller också är det ingen cirkulation, men hur kan det då funka i början av eldningen?

Så dåligt kopplat är det ju inte, visst delningen mellan tankarna hade kunnat vara bättre men den första tanken ska iallafall gå att få lika varm som pannan.

Går termometrarna rätt på tankarna?
 
Ja om lösningen är att gå från trycksatt till öppet system så ryker dom röda
kärlen snart.

Varför bygger en del med tryck kärl och en del med öppet??
För och nackdelar??

Jag är ganska säker på att det är luft i systemet men frågan är var det sitter..:p.
Det känns som att systemet går i baklås efter 70 grader.

Mvh/ Niklas
 
_ap_ skrev:
Ja montera ett öppet kärl så funkar allt!!

Skulle inte tro det..

Är vattnet in i laddomaten 95* måste ju rimligen botten på tanken/tankarna också vara det?

Eller också är det ingen cirkulation, men hur kan det då funka i början av eldningen?

Så dåligt kopplat är det ju inte, visst delningen mellan tankarna hade kunnat vara bättre men den första tanken ska iallafall gå att få lika varm som pannan.

Går termometrarna rätt på tankarna?




Termometrarna har jag kollat och dom stämmer.

Frågan är hur tajt dom ska sitta i dykrören, det är ju ett par tiondelars spel
mellan termometerkroppen och dykröret.

Om det nu har någon betydelse.

Mvh / Niklas
 
Om laddningen funkar som det ska så fylls tanken med typ 80-gradigt vatten uppifrån och ned. Här verkar det som att tankens temp stiger sakta, du nämner 60 och 70 grader??

Var går det övre bakre röret från pannan? det gillar jag inte.

Sen är shunten på tanken värdelös men det är ett annat problem.
 
Kan det vara nått som är felmonterat eller sönder i laddomaten? Så att flödet från tankarna helt enkelt stängs av vid 70 grader?

Dessutom, funkar laddomaten som den ska i början? DVS går laddomatens övre och högra nedre tempmätare upp till 70 grader INNAN tankarna börjar laddas?
 
Det övre bakre röret från pannan är skarvat på baksidan till syrventilen bakom.

Det fortsätter över och ner på anslutningarna till tanktopparna och sedan bort
till säkerhetsventilen och ner till tryckkärlen.

Hoppas du förstår min förklaring.

Mvh/ Niklas
 
Det verkar ju inte så när han skriver " laddar enkelt till 60 grader sen blir det väldigt trögt"
 
stedevil skrev:
Kan det vara nått som är felmonterat eller sönder i laddomaten? Så att flödet från tankarna helt enkelt stängs av vid 70 grader?

Dessutom, funkar laddomaten som den ska i början? DVS går laddomatens övre och högra nedre tempmätare upp till 70 grader INNAN tankarna börjar laddas?
Alla tre termometrarna går upp till 80 grader innan det börjar att ladda.
Sedan sjunker temometern från acc-tankarna till 40 grader.
Termometern där pannvattnet går in pendlar mellan80 och 90 grader.
Termometern med vattnet som ska ladda pannan pendlar då mellan 60
till 80 grader

Mvh/ Niklas
 
Kolla så pumpen på laddomaten står på högsta fart/läge och framförallt att den styrs och fungerar tillfredsställande av rökgastermostaten eller pannan

/R
 
rog_ohl skrev:
Kolla så pumpen på laddomaten står på högsta fart/läge och framförallt att den styrs och fungerar tillfredsställande av rökgastermostaten eller pannan

/R

Jodå....pumpen står på läge 3 för tillfället och rökgastermometern kör igång pumpen vid 70 grader inställt på vredet på dosan.

Så pumpen går tills jag eldat färdigt.

Mvh/ Niklas
 
Vad händer om du stänger av tank 2 & 3 vid laddning? Den kopplingen du har på tankarna kan inte fungera eftersom laddvattnet alltid kommer välja den första tanken eftersom det är minst motstånd den vägen. Sen skulle jag tippa på att det blir lite termodynamik/omrörning mellan tankarna när väl den första börjar laddas.
Kopplingen skall vara in i den första tanken och ur den sista tanken eller tvärt om.Då laddas alla lika.
 
Laddomaten verkar fungera tillfredställande

När laddningen gått till ~70°C, dvs när du upplever att den blir stopp
Vilken temperatur har tank 1 i toppen och botten
Vilken temperatur har tank 2 i toppen och botten
Vilken temperatur har tank 3 i toppen och botten

Och vilken temperatur visar laddomatens termometer som visar inkommande vattentemp från ackumulatortankarna?

En annan sak, det var lite svårt att se på bilderna men var ansluter returen från radiatorkretsen till tankarna?

/R
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.