Hej,

har precis uppdaterat TV-antennerna och i dagsläget sitter det följande:
1 st Passiv UHF-riktantenn mot Hörby,
1 st Passiv UHF-riktantenn mot Köpenhamn
1 st Passiv VHF-riktantenn mot Hörby.
1 st Televés DigiMast 5352 m. nätdel.
Vidare till kaskadkopplade uttag i villan.

På UHF har jag ca 98% signalstyrka och 100% signalkvalitet. Funkar perfekt.
På VHF får jag absolut INGENTING.

Har felsökt så gott jag kunnat. Det enda frågetecknet är att antennförstärkaren förstärker inte på VHF (eller sateliitingången heller för den delen) utan bara på UHF. Inbillar mig att behovet av förstärkning är avsevärt lägre på VHF eftersom dämpningen i kabeln är mycket lägre på 200MHz jämfört med 700-800MHz där en hel del kanaler ligger.

Nästa försök jag tänker göra är att ansluta VHF-antennen med en kort kabel direkt in i boxen och sen om det funkar då. Har ni några tips?

/Christoffer

Dum fråga men har du skruvat på förstärkningsputten för VHF?

Ursäkta, uttryckte mig otydligt. Det finns ingen förstärkare för VHF, utan enbart för UHF, i den lådan.

Då kan det ju vara så att den inte släpper igenom VHF. Prova att koppla förbi förstärkaren helt. Antagligen dör väl de övriga muxarna, men 7:an borde hoppa igång. Då vet du iaf var felet ligger.

Den har en ingång dedikerat för VHF, så nog skall den släppa igenom om den inte är defekt, däremot förstärker den inte signalen på den ingången.

Visst var det så som Alfista skrev....:o
Prova att skarva ihop inkommande VHF-signal med utgående kabel från förstärkaren. Funkar det då är förstärkaren paj, alternativt felaktig inkoppling i förstärkaren tex kortis mellan skärm och mittledare, för kort mittledare.

Edit: Du behöver även koppla förbi nätdelen då, så du inte pajjar antennen.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.