Har problem med en 400v kompressor som stått ett bra tag.
Tryckströmbrytare byttes och den gick fint i några minuter tills jag försökte justera in trycket, den startade ibland (billig tryckströmbrytare, kärvade)..
Nästa dag började motorn hacka sig framåt, ibland startade den inte alls utan bara hackade fram och tillbaks och nästa gång startade den utan problem. Ingen skillnad om jag hade 6 eller 0 bar i tanken.
Kan det vara felkopplat eller bara elmotorn som sagt upp sig av åldersskäl?
Han som hade den innan körde den utan problem men den har ju stått nått år innan jag drog igång den.

Kompressorblocket är nästan nytt, 4hk

Elmotorn som jag trodde var felet först har jag köpt ny och skall bytas när tid finns, den gamla hade ett varvtal på ca 2800 men rek till blocket var 1400 vilket jag köpt nu.
Både den gamla och nya är på 4kw.

Skulle vara fint att se om gamla elmotorn fungerar innan jag plockar av den. Tar jag bort remmen så går den ibland, sakta och med ett skrapande metalliskt ljud. Lagerras?

Jag ska köpa en tryckströmbrytare med motorskydd inbyggt och så man kan justera på vilket tryck den ska dra igång på när trycket faller vilket den jag köpte nu inte hade.

Det finns ingen backventil vad jag finner, behövs det? Är det något mer jag ska tänka på nu när jag ändå ska köpa grejer till den?

• Elektrisk motoranslutning öppnas, anslagna kablar och mejsel syns, smutsigt, underhållsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk komponent med ledningar, termer och säkringar, verktyg och rör i bakgrunden, installationsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom att du skriver att motorn låter skrapande när du kör den utan rem så är det något fel i motorn.

Om du snurrar motorn för hand, känns det normalt då?

Kan inte se något fel på inkopplingen, men tryckströmbrytaren verkar inte frisk från det du skriver.

Att motorn Hackar och går fram och tillbaka tyder på att den går på två faser. Men den ska inte skrapa för det.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.