23 837 läst ·
51 svar
24k läst
51 svar
Privatleasa bil, fördelar och nackdelar?
Jag brukar titta på värdeminskningen / kostnad per mil. För en privat-leasad bil är det lätt att se. Du får köra 4.500 mil på 3 år och du vet (nästan) vad det kostar. Exempelvis Jonathans79s Audi här ovan med en månadskostnad på 4.400 kronor kostar cirka 35 kronor per mil + bränsle eller totalt knappt 160.000 kronor över 3 år.
Kan man köpa motsvarande bil och köra billigare? Tveksamt om man köper nytt och inte har kapitalet. Begagnat? Javisst, men då är det också en annan bil man jämför med.
Prisvärt eller inte? Det avgörande är ju körsträckan. Kör man så lite som 4.500 mil över tre år är det inget dumt val. Men ska man köra mer än så väljer jag hellre begagnat.
Men när jag tänker efter.... Så hade jag nog valt begagnat även med så liten körsträcka. Då behöver jag inte bry sig så mycket om kostnaden och kan välja en roligare bil (läs: något bränsletörstigt med stor motor). Eller valt en mindre leasing-bil till halva kostnaden.
Kan man köpa motsvarande bil och köra billigare? Tveksamt om man köper nytt och inte har kapitalet. Begagnat? Javisst, men då är det också en annan bil man jämför med.
Prisvärt eller inte? Det avgörande är ju körsträckan. Kör man så lite som 4.500 mil över tre år är det inget dumt val. Men ska man köra mer än så väljer jag hellre begagnat.
Men när jag tänker efter.... Så hade jag nog valt begagnat även med så liten körsträcka. Då behöver jag inte bry sig så mycket om kostnaden och kan välja en roligare bil (läs: något bränsletörstigt med stor motor). Eller valt en mindre leasing-bil till halva kostnaden.
Intressant läsning. framförallt personalleasing. Jag har alltid undrat vad poängen är. Delvis är det moms (tror jag) och delvis minskade arbetaravgifter.Är det någon som vet hur det påverkar din pension eller sjukpenning/föräldrapenning?karlskog skrev:
Jag får en känsla att man betalar delvis med sin framtida pension eller sjukpenning, och det kan bli dyrare än man tror
Det finns en gräns vid omkring 36000 kr i månadslön där överstigande summa inte innebär att man får högre pension. En person som tjänar mer än så förlorar alltså ingen pension eller sjukpenning på att sänka sin inkomst till 36000.
Klicka här för att svara