23 837 läst ·
51 svar
24k läst
51 svar
Privatleasa bil, fördelar och nackdelar?
Det är alltid någon som ska betala och det kostar alltid att försäkra sig mot oförutsedda händelser.
Leasing kan vara ett utmärkt sätt att förfoga över en bil, men givetvis får man betala för den trygghet det innebär.
Leasing kan vara ett utmärkt sätt att förfoga över en bil, men givetvis får man betala för den trygghet det innebär.
En bil kostar vad den kostar, oavsett hur man finansierar den.
Leasingföretaget ska ha betalt för sina kostnader, inklusive värdeminskning, kapitalkostnad, administrationskostnader, etc. och sen ska de naturligtvis göra vinst ovanpå det.
Att tro att man kan göra en bra affär med ett sådant upplägg är för mig en gåta.
Leasingföretaget ska ha betalt för sina kostnader, inklusive värdeminskning, kapitalkostnad, administrationskostnader, etc. och sen ska de naturligtvis göra vinst ovanpå det.
Att tro att man kan göra en bra affär med ett sådant upplägg är för mig en gåta.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Är det inte samma plattform på VW, Audi, Skoda och andra märken i den koncernen?
Erkänner att jag är väldigt förtjust i kakor, förutom det har jag skaplig koll på bilar efter 35 års bilmekande, under skalet på Audi VW Skoda och Seat sitter det samma prylar, samlingsnamnet är VAG, generalagenten för samtliga sitter i samma hus på Hantverksvägen 9 i Södertälje, även finansavdelningarna.Jonatan79 skrev:
Sen kan det ju hända att man får bättre bemötande om man betalat 100.000 extra för en bil med 4 nollor i grillen än nära nog samma bil med en annan figur i fronten (jag pratar mekaniskt samma bil)
Det spelar kanske ingen roll men oftast är leasingföretaget bilkoncernen själv. Man köper ju egentligen bilen minus riskerna för den och sen lämnar man tillbaka den. Kör man inte så mycket per år, orkar inte betala för lagningar/service och vill inte krångla med att sälja bilen efter 3 år så är leasing en väldigt bra idé. Hade det inte vart så dyrt för större bilar hade jag gjort det med.bra-byggare skrev:En bil kostar vad den kostar, oavsett hur man finansierar den.
Leasingföretaget ska ha betalt för sina kostnader, inklusive värdeminskning, kapitalkostnad, administrationskostnader, etc. och sen ska de naturligtvis göra vinst ovanpå det.
Att tro att man kan göra en bra affär med ett sådant upplägg är för mig en gåta.
Ja, lättsamt och bekvämt kanske det är, men man får betala för det, det är naivt att tro något annat.Ramnemark skrev:Det spelar kanske ingen roll men oftast är leasingföretaget bilkoncernen själv. Man köper ju egentligen bilen minus riskerna för den och sen lämnar man tillbaka den. Kör man inte så mycket per år, orkar inte betala för lagningar/service och vill inte krångla med att sälja bilen efter 3 år så är leasing en väldigt bra idé. Hade det inte vart så dyrt för större bilar hade jag gjort det med.
Men det låter på er som att det är MYCKET billigare att köpa bilen. Vilket det inte är. Om inget går fel med bilen så är det lite billigare, men vad värderar man försäkran om att de står för allt oväntat? Och om man ska räkna in att den som köper bilen ska sälja den så är det omöjligt och veta vad han kommer få för den.
Nu är det min fru som leasar sin men som sagt med vad jag betalar för min och servar/lagar den för så ligger jag på ungefär samma kostnad som hennes. Och jag har inte sålt min än, vilket förmodligen hade gett mig mindre pengar än vad jag har i lån på den.
Nu har vi 3 år med leasing så efter det kanske jag har en bättre eller sämre erfarenhet.
Nu är det min fru som leasar sin men som sagt med vad jag betalar för min och servar/lagar den för så ligger jag på ungefär samma kostnad som hennes. Och jag har inte sålt min än, vilket förmodligen hade gett mig mindre pengar än vad jag har i lån på den.
Nu har vi 3 år med leasing så efter det kanske jag har en bättre eller sämre erfarenhet.
Därför man så ofta får höra om goodwill lagade audis..nä vag ska man inte ens röra i med tångRikard Gjersvold skrev:Erkänner att jag är väldigt förtjust i kakor, förutom det har jag skaplig koll på bilar efter 35 års bilmekande, under skalet på Audi VW Skoda och Seat sitter det samma prylar, samlingsnamnet är VAG, generalagenten för samtliga sitter i samma hus på Hantverksvägen 9 i Södertälje, även finansavdelningarna.
Sen kan det ju hända att man får bättre bemötande om man betalat 100.000 extra för en bil med 4 nollor i grillen än nära nog samma bil med en annan figur i fronten (jag pratar mekaniskt samma bil)
Som sagt, det är som med så mycket annat, man betalar för tryggheten.Ramnemark skrev:Men det låter på er som att det är MYCKET billigare att köpa bilen. Vilket det inte är. Om inget går fel med bilen så är det lite billigare, men vad värderar man försäkran om att de står för allt oväntat? Och om man ska räkna in att den som köper bilen ska sälja den så är det omöjligt och veta vad han kommer få för den.
Nu är det min fru som leasar sin men som sagt med vad jag betalar för min och servar/lagar den för så ligger jag på ungefär samma kostnad som hennes. Och jag har inte sålt min än, vilket förmodligen hade gett mig mindre pengar än vad jag har i lån på den.
Nu har vi 3 år med leasing så efter det kanske jag har en bättre eller sämre erfarenhet.
Man kan jämföra det med att ha bundna eller rörliga bolån, bundna är tryggast men mycket sällan billigast.
Det är därför man har en bilförsäkringRikard Gjersvold skrev:
