Det är alltid någon som ska betala och det kostar alltid att försäkra sig mot oförutsedda händelser.

Leasing kan vara ett utmärkt sätt att förfoga över en bil, men givetvis får man betala för den trygghet det innebär.
 
Jag sa Audi inte VW, skillnad i kvalitet och säkert i villkoren också, kolla upp fakta innan du öppnar kakhålet!
 
P
En bil kostar vad den kostar, oavsett hur man finansierar den.

Leasingföretaget ska ha betalt för sina kostnader, inklusive värdeminskning, kapitalkostnad, administrationskostnader, etc. och sen ska de naturligtvis göra vinst ovanpå det.

Att tro att man kan göra en bra affär med ett sådant upplägg är för mig en gåta.
 
Jonatan79 skrev:
Jag sa Audi inte VW, skillnad i kvalitet och säkert i villkoren också, kolla upp fakta innan du öppnar kakhålet!
Hörrödu med kakhålet: Du vet inte att Audi och VW är samma plåtgrejor va?
 
Samma kinesisk plåt men olika bilar och villkor serru hörru ;)
 
Är det inte samma plattform på VW, Audi, Skoda och andra märken i den koncernen?
 
Jonatan79 skrev:
Jag sa Audi inte VW, skillnad i kvalitet och säkert i villkoren också, kolla upp fakta innan du öppnar kakhålet!
Erkänner att jag är väldigt förtjust i kakor, förutom det har jag skaplig koll på bilar efter 35 års bilmekande, under skalet på Audi VW Skoda och Seat sitter det samma prylar, samlingsnamnet är VAG, generalagenten för samtliga sitter i samma hus på Hantverksvägen 9 i Södertälje, även finansavdelningarna.
Sen kan det ju hända att man får bättre bemötande om man betalat 100.000 extra för en bil med 4 nollor i grillen än nära nog samma bil med en annan figur i fronten (jag pratar mekaniskt samma bil)
 
bra-byggare skrev:
En bil kostar vad den kostar, oavsett hur man finansierar den.

Leasingföretaget ska ha betalt för sina kostnader, inklusive värdeminskning, kapitalkostnad, administrationskostnader, etc. och sen ska de naturligtvis göra vinst ovanpå det.

Att tro att man kan göra en bra affär med ett sådant upplägg är för mig en gåta.
Det spelar kanske ingen roll men oftast är leasingföretaget bilkoncernen själv. Man köper ju egentligen bilen minus riskerna för den och sen lämnar man tillbaka den. Kör man inte så mycket per år, orkar inte betala för lagningar/service och vill inte krångla med att sälja bilen efter 3 år så är leasing en väldigt bra idé. Hade det inte vart så dyrt för större bilar hade jag gjort det med.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
P
Ramnemark skrev:
Det spelar kanske ingen roll men oftast är leasingföretaget bilkoncernen själv. Man köper ju egentligen bilen minus riskerna för den och sen lämnar man tillbaka den. Kör man inte så mycket per år, orkar inte betala för lagningar/service och vill inte krångla med att sälja bilen efter 3 år så är leasing en väldigt bra idé. Hade det inte vart så dyrt för större bilar hade jag gjort det med.
Ja, lättsamt och bekvämt kanske det är, men man får betala för det, det är naivt att tro något annat.
 
Men det låter på er som att det är MYCKET billigare att köpa bilen. Vilket det inte är. Om inget går fel med bilen så är det lite billigare, men vad värderar man försäkran om att de står för allt oväntat? Och om man ska räkna in att den som köper bilen ska sälja den så är det omöjligt och veta vad han kommer få för den.

Nu är det min fru som leasar sin men som sagt med vad jag betalar för min och servar/lagar den för så ligger jag på ungefär samma kostnad som hennes. Och jag har inte sålt min än, vilket förmodligen hade gett mig mindre pengar än vad jag har i lån på den.

Nu har vi 3 år med leasing så efter det kanske jag har en bättre eller sämre erfarenhet.
 
bra-byggare skrev:
Att tro att man kan göra en bra affär med ett sådant upplägg är för mig en gåta.
Att tro att man kan göra en bra affär på en bil är naivt ;)
 
  • Gilla
roffer och 1 till
  • Laddar…
Rikard Gjersvold skrev:
Erkänner att jag är väldigt förtjust i kakor, förutom det har jag skaplig koll på bilar efter 35 års bilmekande, under skalet på Audi VW Skoda och Seat sitter det samma prylar, samlingsnamnet är VAG, generalagenten för samtliga sitter i samma hus på Hantverksvägen 9 i Södertälje, även finansavdelningarna.
Sen kan det ju hända att man får bättre bemötande om man betalat 100.000 extra för en bil med 4 nollor i grillen än nära nog samma bil med en annan figur i fronten (jag pratar mekaniskt samma bil)
Därför man så ofta får höra om goodwill lagade audis..nä vag ska man inte ens röra i med tång
 
P
Ramnemark skrev:
Att tro att man kan göra en bra affär på en bil är naivt ;)
Det också.
 
Ramnemark skrev:
Men det låter på er som att det är MYCKET billigare att köpa bilen. Vilket det inte är. Om inget går fel med bilen så är det lite billigare, men vad värderar man försäkran om att de står för allt oväntat? Och om man ska räkna in att den som köper bilen ska sälja den så är det omöjligt och veta vad han kommer få för den.

Nu är det min fru som leasar sin men som sagt med vad jag betalar för min och servar/lagar den för så ligger jag på ungefär samma kostnad som hennes. Och jag har inte sålt min än, vilket förmodligen hade gett mig mindre pengar än vad jag har i lån på den.

Nu har vi 3 år med leasing så efter det kanske jag har en bättre eller sämre erfarenhet.
Som sagt, det är som med så mycket annat, man betalar för tryggheten.
Man kan jämföra det med att ha bundna eller rörliga bolån, bundna är tryggast men mycket sällan billigast.
 
Rikard Gjersvold skrev:
Är du säker på det ?? En del bilar har ju fortfarande bara 2 års garanti, vad händer om bilen går sönder det 3e året, är man bussigare då och lagar bilen gratis då för att man har den på leasing.
Min jobbarkompis Touran ville dom inte laga gratis när motorn havererade.
Det är därför man har en bilförsäkring
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.