B
hej, nu måste jag lägga mig i här... ;) det paket jag köpte från hardwaresales gick kanon att bygga om laddaren. (finns massa instruktioner på detta) jag köpte dessutom en i sverige (innan jag insett att det funkade att bygga om) så nu har jag två laddare... ;)

om du vill kan jag ge dig kontaktuppgifter till han som var ansvarig för verktygsavdelninge i affären... inte samma enhet som internetförsäljningen, men han sa att det var bara att höra av sig om man ville ha nåt de inte hade på webben... ;)

Jag har nu använd vår BHP452 (ej djuppinne, men slag har den) och än så länge funkar det fint i betong om man ska göra mindre hål, har ej testat mer än 6mm än så länge. men den är sjukt smidig.... jag ska komplettera med en slagskruvdargare xxx-140 heter den, minns inte bokstäverna.

köp ett kit så du får med lampan och laddare, sen testar du att bygga om den, funkar det inte så är det ju bara att köpa en ny laddare i sverige, det är värt klart chansen, då det är mycket troligt du kan bygga om laddaren.. (gäller bara att sätta kondingen på rätt håll!) men som sagt, är du inte alls vad vid att löda så kanske det är enklare att köpa en i sverige.

och momsen, vad jag förstått så är det den del som "missar" denna och får hem paketet direkt..... men det är nog bara bonus i så fall, även om man räknar med den så är det inte så farligt. när jag köpte våra grejor där i butiken var det ju ändå 15% VAT, så det är 10% diff... på det hela är det ju bättre att köpa lite mer på en gång, då jag kan tänka mig att frakten inte ökar så mycket.

B
hej igen... läste just detta:

http://www.hardwaresales.com/page/shipping.html

där står att ingen auktoriserad DeWalt-försäljare får exportera utanför USA.... USCH!!!!

varför kan inte företagen bara inse att kunderna är globala (dvs kan få information från hela världen) och harmonisera priserna...... hmf!

Det jag är ute efter är något man kan göra diverse lättare hål hemma i betongväggen samt dra mycket skruv med. Då tänkte jag att eftersom det inte skiljer så mycket mellan bdf och bhp i pris kan jag köpa bhpn eftersom den har båda. Visst är en borrhammare klart mycket bättre att borra i betong med men bhpn fungerar väl hyfsat bra iaf? Då kändes det mer värt att köpa en som man både kan dra skruv och borra i betong med. Funderade på om man skulle köpa en skruvdragare, en borrhammare, en cirkelsåg och en svensk laddare här men det kändes lite over kill med en skruvdragare och en borrhammare istället för bhpn. Fyller inte den behovet av båda om man nu inte ska dra gärnet med hål i betong? Den bärbara lampan vet jag inte om jag kommer ha så mycket användning för. Deras kit innehåller ju både den och en 110V-laddare som jag inte tror jag behöver. Att börja löda är nog att ge sig ut på lite hal is för min del. Fick dock detta från hardware sales:
Please Note: We cannot promise that the tools will meet your country's regulatory requirements (CSA, CA or UL approved). You should check with the manufacturer prior to placing your order. Customer takes ownership of merchandise once it ships. Also, we are not responsible for border delays, customs denials or delays.

Vad innebär det att verktyget inte är CE-godkänd?

Vad är det för skillnad på verktyget köpt från USA och Sverige? Allt tillverkas ju i Kina ändå eller? Skillnaden ligger i laddaren. Det är väl det? Kanske har fått det helt felt uppfattat?

B
det skiljer litegranna, i sverige finns inte de "enklare" modellerna av vissa, detta märker man när man läser instruktionsboken, som är för båda.. (gäller sågarna) tex finns ju cirkelsågen i 610 i sverige, men i paketen i USA är det 611, som inte har justerbart 45% stopp, inte motorbroms och inte lampa. 45% gradersstoppet går köpa till för några kronor och montera på. det är ju inte en dålig såg, bara att det inte är med. samma gäller tigersågen som saknar dioden..

cirkelsågen i USA har 16mm spindel, i Sverige 20mm, detta är dock åt "rätt håll", eftersom det finns förstoringsringar att köpa så det går bra att använda "svenska" klingor.

tror det spelar mindre roll om en batteridragare är CE märkt eller ej....

ALLA som inte har lampan säger att de inte behöver den.. men ack vad bra den är!! trodde som du också, men när elen är avslagen och man måste på toa.. ;) då är den rätt bra att ställa upp. eller om man ska ut, den lyser ju i klass med helljuset på bilen.....

Fast den där f-bannade lampan funkar typen vecka, har en mindre driva med sådana där lampor som lagt av utav varierande men oförklarliga orsaker och att vi skulle råkat ut för 10+ måndagsexemplar vid olika inköpstillfällen känns inte sannolikt? Lysrörslampan däremot är suverän!

Säkerhetsmässigt tror jag inte heller att CE märkningen är så viktig för en batteri maskin. Däremot så får ju ingen serviceverkstad i Europa befatta sig med maskinen. Så blir det något fel så blir det nog tippen eller att du får försöka reparara själv. Men har du tur så är den CE märkt.

foppa72 skrev:
Jag tror mig kunna påstå att det inte spelar någon roll om det är nya eller begagnade varor som man skickar. Momsen läggs på i alla fall. Möjligen finns det någon nedre gräns för värdet på innehållet.
Moms på vad, dvs på vilket belopp? Om din moster i USA skickar en hemstickad tröja, skall det vara moms på den då? Jag tycker det låter osannolikt.

kamrate skrev:
Moms på vad, dvs på vilket belopp? Om din moster i USA skickar en hemstickad tröja, skall det vara moms på den då? Jag tycker det låter osannolikt.
Ja, det kan man tycka, men moms ska väl betalas på i princip allt (även om en hemstickad tröja nog kan klara sig). Står det inget värde på försändelsen, eller om värdet misstänks vara alldeles för lågt, kan paketet hållas och du kontaktas för att faxa in ditt kvitto. Jag har dock ingen aning om hur vanligt det är.

Hej!

Är det någon som köpt handverktyg (typ hylsnyckelsatser) från mexico? Och har bågon bra sida på nätet.

Mvh Alexandersson_1

Kan rekommendera www.tools-plus.com
Beställde en Senco FP18MG som var restad men skulle komma in 'under veckan' förra torsdagen, på fredag kväll fick jag mail att den var skickad.

Idag kl 16:20 ringde UPS på dörren och levererade paketet.

Tull och momsen betalades tidigare idag med kort per telefon.

FredrikR skrev:
Kan rekommendera www.tools-plus.com
Beställde en Senco FP18MG som var restad men skulle komma in 'under veckan' förra torsdagen, på fredag kväll fick jag mail att den var skickad.

Idag kl 16:20 ringde UPS på dörren och levererade paketet.

Tull och momsen betalades tidigare idag med kort per telefon.
Vilken fraktmetod valde du? Jag ska beställa dyckertpistol, hammare o lite annat småkrafs. Jag fick fraktkostnad på 205$ med UPS worldwide expedition. Jag fick bara fram fraktkostnad med det alternativet. Finns två andra worldwide sätt med USPS. De kanske har bättre pris?

UPS worldwide nånting.. :)
Vill minnas att jag betalade $65 i frakt för pistolen.
Du kan alltid prova maila dom ang. en verifiering av fraktkostnaden.

Verkligen snabba på mailsvar när jag hade frågor.

Tjena

Jag är i USA nu och jag har möjlighet att ta med mig 40 kg i bagaget...Vi har nyss köpt hus med ett enormt renoveringsbehov och jag inser ju att jag är idiot om inte jag handlar på mig verktyg innan jag åker hem...

Har använt en de dewalt innan och tycker det verkar vara bra grejor. Har hittat detta kombo-kittet

http://www.lowes.com/lowes/lkn?action=productDetail&productId=311966-70-DCK950X&lpage=none

Inser att jag kommer behöva en omvandlare till 220v men annars är det väl inga konstigheter med att handla grejorna här borta. Cirkelsågen har ju annan dimension men det var någon som skrev att det gick att jacka upp med en inläggsskiva?

Någon som har någon expertåsikt på kittet?

MVH

Henrik

B
tjena

vi valde Makita då de har en riktigt smidig skruvautomat... kanon vid uppsättning av skivor. både trä och gips.

normalt i usa är väl 16 mm hål för sågklingorna, men i europa lite större, men det finns distansringar.

Men ser för guds skull till att du får ett kit med Li-Ion batterier, och inte NiCd eller NiMH......

Är också i USA nu.. tyvärr har de dåligt med bra butiker för sånt här på Manhattan.. :( bara kläder och tjafs..;)

litar på att Home Depot i närheten har något kul i alla fall!

lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.