Är det inte "bara" en variant av en "combination square"?

phl skrev:
Är det inte "bara" en variant av en "combination square"?
Ska man vara noga så är det en variant på en "dubble square" men visst, den fungerar på samma sätt. Fördelen jämfört med den kombivinkel är att den är mindre och därför lättare att hantera. Den här har ett blad på 150 mm och dessutom ett på 6" och ett kombinerat mm och tum.
Den fyller mao luckan mellan min kombivinkel med 300 och 600mm blad och min starrett double square med 100 mm blad.
Fast egentligen köpte jag nog mest den för att den är snygg... :)
/B

bengtn skrev:
Ska man vara noga så är det en variant på en "dubble square" men visst, den fungerar på samma sätt. Fördelen jämfört med den kombivinkel är att den är mindre och därför lättare att hantera. Den här har ett blad på 150 mm och dessutom ett på 6" och ett kombinerat mm och tum.
Den fyller mao luckan mellan min kombivinkel med 300 och 600mm blad och min starrett double square med 100 mm blad.
Fast egentligen köpte jag nog mest den för att den är snygg... :)
/B
Haha, sista meningen hade du inte behövt lägga till, det gick lätt att läsa sig till mellan raderna långt tidigare:) Och visst är den snygg!

Jag är ute efter en stark batteridriven slagskruvdragare och är inne på makita.
Det finns dock ett flertal modeller som ser ut att vara exakt samma men skiljer i färg bl.a. Sedan finns det BHP och LXT eller är det samma?
18V är ävl det starkaste makita har? Sett att dewalt har 36! men det blir lite väl tungt tror jag...
Försöker reda ut några saker:
1. Var ska man handla? Tool-king, tools-plus, acetool, hardwaresales, bridge city toolworks, coastoltool, paulbmoyer, http://www.makitafactoryoutlet.com (finns det fler? Såg att det finns en j-la massa på http://www.makita.com/en-us/Modules/Shop/) osv osv...
2. Tänkte beställa genom en kompis som har eget företag för att slippa moms. Är det möjligt och en bra idé?
3. Vad är det jag behöver för att det ska fungera i svenskt elnät?

Redigerat:
B
hej

jag köpte mitt kit på HardwareSales,,, och då i deras butik! :) ligger norr om Seattle, ska ni dit så åk dit, det är en upplevelse.....

har en BHP 454 och den funkar fint, LXT är ju deras 18V serie Proffs, finns ju en grå modell också som är enklare.

loftby skrev:
Jag är ute efter en stark batteridriven slagskruvdragare och är inne på makita.
Det finns dock ett flertal modeller som ser ut att vara exakt samma men skiljer i färg bl.a. Sedan finns det BHP och LXT eller är det samma?
18V är ävl det starkaste makita har? Sett att dewalt har 36! men det blir lite väl tungt tror jag...
Försöker reda ut några saker:
1. Var ska man handla? Tool-king, tools-plus, acetool, hardwaresales, bridge city toolworks, coastoltool, paulbmoyer, [länk] (finns det fler? Såg att det finns en j-la massa på [länk]) osv osv...
2. Tänkte beställa genom en kompis som har eget företag för att slippa moms. Är det möjligt och en bra idé?
3. Vad är det jag behöver för att det ska fungera i svenskt elnät?
Du har svaret på alla de här frågorna i just denna tråd. Backa till sidan ett och läs igenom hela tråden.

Edit: Jag menade att det mesta reds ut på de två första sidorna i denna tråd. På den första sidan har jag gjort ett försök till en guide.

Redigerat:
Jag ska precis beställa en bhp454, ett extra batteri och en cirkelsåg från amazon. Bhpn men laddare och ett battaeri för 279$, Vad tror ni om det? Allt som allt 3654kr. Fan va mycket det blev ändå? Frakt 850kr + importavgift 800kr och då står det dessutom att det inte är någon skatt inräknad? Går det inte att få ned priset? De frågar om man vill slå in det i presentpapper och skriva ett kort. Hur funkar det?

När jag beståller från tool king står det inget om importavgift och då blir det totalt 2812. Kommer det tillkomma både importavgif och skatt då?

Från tool plus verkar det vara billigast med ca 2650kr.

Det jag tycker verkar väldigt kostigt är att det från början ,utan alla avgifter, är billigast från amazon. Hur kommer det sig att de (importavgiften) räknas med från de andra?

Det ända man behöver göra sedan är alltså att köpa en billig transformator för några hundralappar? Hur starkt transformator skulle man behöva till detta tro?

Redigerat:
B
du kan ju troligvis bygga om laddaren, lite olika beroende på modell, men min funkar fint....

satsa på ett kit istället, skulle tro du får mer för pengarna. har du kollat hardwaresales?

Ja, jag gick precis in där. De var absolut billigast! De hade inte BHP454 i ett paket med batteri och laddare men de var ändå billigast. 109 för borren 40 för laddaren och 75 för varje batteri. Frakten var dessutom överlägset billigast, 58$.
Det verkar bli därifrån. Då är frågan bara om de där avgifterna? Vad är det för något? Kan man göra något för att komma undan dem?

Redigerat:
loftby, om du läser i tråden så får du lära dig om vad tull o moms är för något.

Om laddaren skulle gå sönder, kan man använda en svensk då rakt in i jacket?
Tänkte om man hittade ett förmånligt pris där inte laddaren ingick och man köpte en svensk laddare så man inte behövde en transformator?

Redigerat:
Det går bra att använda en svensk eller europeisk laddare.

Hardware sales är vad jag hittat billigast fastän de säljer allt i lösa delar till bhp454. Är det en bra idé då att beställa borren, två batterier och en cirkelsåg därifrån och sedan köpa laddaren i sverige från verktygslådan för 880kr.

kolla ebay för laddare (spec från CN), glöm inte att lägga på moms o ev tull på din import

Totalt pris från hardware sales=391$*1,27(för tull och moms)+80$frakt=4036
Det borde väl vara väldigt nära det totala priset eller?
Ni får ursäkta om jag tjatar och så men jag vill alltid vara 100% säker innan jag beställer saker, speciellt när det inte är från sverige.

Kolla ebay för laddare spec från CN. Är det en säljare då eller?
Frakten bara för laddare verkar vara svindyr. 40-50$ bara för en laddare och eventuellt två batterier som jag ser många tar med. Procentuellt är ju det mycket. Kanske bättre då att ta det från sverige eller i samma veva från hardware sales?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.