Ja dom har en home depot i södra manhattan men den på queens är betydligt bättre och lätt att ta sig till med T-bana, ca 200m att gå från stationen och du ser den när du kommer upp ur marken.

Boan skrev:
tjena

vi valde Makita då de har en riktigt smidig skruvautomat... kanon vid uppsättning av skivor. både trä och gips.

normalt i usa är väl 16 mm hål för sågklingorna, men i europa lite större, men det finns distansringar.

Men ser för guds skull till att du får ett kit med Li-Ion batterier, och inte NiCd eller NiMH......

Är också i USA nu.. tyvärr har de dåligt med bra butiker för sånt här på Manhattan.. :( bara kläder och tjafs..;)

litar på att Home Depot i närheten har något kul i alla fall!

lycka till!

Boan skrev:
Är också i USA nu.. tyvärr har de dåligt med bra butiker för sånt här på Manhattan.. :( bara kläder och tjafs..;)
Om du är i NYC, ta dig ut till Brooklyn och toolsforworkingwood.
Där finns allt för handverktygsfetichisten!
/B

B
ok! det måste jag kolla upp! (verkar som de bara har Festool)

home depot har ju inte -z modellerna som är nakna....

någon annan som vet någon som säljer Makita och är lite proffsigare i NY ? (tunnelbane-transport gäller...)

hur gör ni gubbar i tullen? går på rött eller visslar ni och glider igenom?

asså, jag har ingen aning om hur mkt man får ta in, och det verkar inte vara enkelt att få reda på det heller. nån som vet?

sitter här och hoppas jag får mitt kombo-kit i veckan för att sen flyga hem med det. blir ju som julafton!

henke

Tyvärr är det inte med verktyg som med sprit. Allt ska förtullas och momsas precis som om det var DHL/UPS som bar det över gränsen. Just av den anledningen är det hyfsat vanligt att man bryter förpackningen och kanske rent av gör sig av med kartongerna innan man flyger hem.

Skillnaden med att bära in själv jmf med att posta är att du har ett "frivärde"upp till 1500kr.
Som nämnts tidigare så vill du att det ska se ut som om grejerna är köpta i EU tidigare. Enklaste motbeviset är tex en amerikansk laddare. Om tulltjänstemannen hittar en sådan är du helt rökt.

B
gör av med alla kartonger, skulle tullen gå på alla som handlar över frivärdet skulle det bli problem.. detta gäller ju även kläder om man ska vara kritisk.. tänk alla damers shoppingresor till New York!!!!

Har läst om en som köpte en hästsadel på Island för 30 000 eller nåt, då blev det problem i tullen...

ok...men låt oss ponera att jag visslar, går rätt förbi, blir stoppad för jag ser ut som en knarkers och de hittar ett dewalt-kit som jag köpt för 1000dollar.

jag spelar dum, jag ber om ursäkt, jag säger att jag hade ingen aaaaaning.

åker jag på de här 27% bara eller får jag en helvetes bot?

henke

Naturligtvis kan du få böter.. kommer inte riktigt ihåg men säg i samma storleksordnings som Momsen.
Iofs så brukar tullarna vara mycket snällare om du bara har varor för eget bruk.

Vill du vara ärlig så gå på rött, vill du chansa..tja gå på grönt.

Finns ju åxå klassikern att ha en Grön EU etikett att hänga på resväskan

Nimajneb skrev:
Naturligtvis kan du få böter.. kommer inte riktigt ihåg men säg i samma storleksordnings som Momsen.
Iofs så brukar tullarna vara mycket snällare om du bara har varor för eget bruk.

Vill du vara ärlig så gå på rött, vill du chansa..tja gå på grönt.

Finns ju åxå klassikern att ha en Grön EU etikett att hänga på resväskan

ok. det blir nog röda luckan för henke. jag är världens sämsta kriminella!

tack för alla goda råd.

B
fråga snällt och återkom med en rapport om det går bra... . som sagt.. vet ingen som går på rött för de handlat kläder....

efter jag hade beställt kombo-kittet så ändrade jag mig och insåg att jag skulle beställt 950 kittet istället för 955. skickade en fråga om det gick att ändra och två timmar senare var det ändrat. jag hade även lite småfrågor kring de olika verkygen som jag skickade till kundsupporten. några timmar senare fick jag svar på de också. de verkar kunna sina grejor.

idag kom försändelsen med ups hit där jag är i usa.... allt var inpackat väl, instruxböckerna var med och det var inga problem. jag vågar nog rekommendera tools-plus.com för de som vill köpa snuskigt billiga verkygskit.

nu skall man bara se till att det inte tappas bort på flighten hem...heathrow...huga!

henrik

Någon som har koll på pris på Makita 18V 3.0A batterier i Hong Kong?

nu var man hemma med alla verktygen. fick betala 50 dollar i övervikt, men det känns som om det var värt det.

är det någon som vet var man kan köpa skivinlägg till dewalt cirkelsåg?

det är ju olika håldiameter tydligen.

Redigerat:
B
det finns på tex jula, hornbach har också... det finns nog lite överallt.

går att köpa såg i usa, men inte klingor till europeiska sågar då de vanligt vis har större än 16mm..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.