G grovspacklarn skrev:
skitkul
... var ordet. Om man som jag umgås mest med tjänstemän av olika typ så är det extra bra, då trillar kufpoängen in när man berättar att man köpt en grävmaskin. :D

• Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
... var ordet. Om man som jag umgås mest med tjänstemän av olika typ så är det extra bra, då trillar kufpoängen in när man berättar att man köpt en grävmaskin. :D
Det är ju värt det bara det! ;)

Jag slog in det i ekonimifaktas inflationskalkylator (tog januari till januari) och det var faktiskt värre än jag trodde. 230kkr 2021 blir hela 280 806:- 2024. Så det var värre än jag trodde. Man lurar sig på ständiga procentuella uppräkningar... (Ja, iaf jag gör det tydligen.)

Länk till beräkningen.

• Gilla
  • Wow
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Walle85
Sen får man väll lägga till att om man hyr in tjänsten, hade allt gått att göra på en vända, eller hade man fått hyra i flera omgångar och då betala mer i transport samt stressa vissa moment mellan grävandet för att hinna med allt?

Man kan ju också vara den dryga "solcellsgnällaren" och säga att man allt hade varit miljonär flera gånger om om man lagt pengarna på börsen istället och sen bara köpt en lyxvilla i något varmt land 😂

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sedan får man inte glömma bort att man lyfta tunga saker som jag uppskattar lika mycket som att gräva.Ångrar att jag sålde min 1.2 tons grävare men kommer nog köpa en till våren.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Sen får man väll lägga till att om man hyr in tjänsten, hade allt gått att göra på en vända, eller hade man fått hyra i flera omgångar och då betala mer i transport samt stressa vissa moment mellan grövsndet för att hinna med allt?

Man kan ju också vara den dryga "solcellsgnällaren" och säga att man allt hade varit miljonär flera gånger om om man lagt pengarna på börsen istället och sen bara köpt en lyxvilla i något varmt land 😂
Den flexibilitet jag haft i att ha en grävare under tre år är som du antyder svår att sätta en prislapp på. Jag tänker att den nog är tillräckligt stor för att precis göra kalkylen positiv, om nu inflationen käkar upp vinsten så mycket som det hävdas ovan.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
K
Behöver man verkligen göra vinst då?
Personligen hade jag tagit den situation alla dagar i veckan och sett ”förlusten” på 40k som kostnad för att få jobbet genomfört på ens flexibla villkor. Och föredragit det över att behöva planera alla arbeten exakt innan man tar in extern grävare som ska göra alla jobb.

Resonerar på samma sätt som TS med många maskiner och verktyg, exempelvis så köptes en kakelskärare till badrumsrenoveringen för några år sen. Såldes efter ett halvår/år ungefär med förlust på 500kr. Avsevärt mindre kostnad jämfört med att behövt åka och hyra hela jäkla tiden den behövts. Gjorde att vi också kunde sätta plattorna i ett annat tempo som passade med barn osv. Har också köpt en beg Layher byggställning av samma anledning. Ännu inte såld så vet inte vad ”förlusten” landar på men skulle bli förvånad om jag inte får tillbaka pengarna i princip. Flexibiliteten är mycket värd och i min värld något man kan betala en slant för.

• Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
En kompis köpte en 1,5 tons grävare när han började bygga om stugan till en villa. När han sålde grävaren fem år senare var huset klart, trädgården klar och han fick lika mycket (inflationen ignorerad) för grävaren. Den användes till väldigt mycket, bland annat så använder han den som pallyft för att lyfta upp gods när taket byggdes, den lyfte lecablock och betong när grunden murades, den användes till att resa väggarna som byggdes färdiga (i princip) på marken, osv osv.

Sedan, som bonus, så fick min kompis son blodad tand och har, idag egen entreprenadfirma (21 år gammal), bra för pojken som aldrig trivdes i skolan. Han är smart, men han fungerade aldrig i skolmiljön.

• Gilla
vcx och 9 till
  • Laddar…
Jag kan intyga att grävaren var otroligt användbar även till avancerade lyft. Vissa grejer hade inte gått om jag inte haft den.
En gul grävare lyfter en stor last med brunt byggmaterial med hjälp av stroppar, på en byggarbetsplats med synliga träd och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En grävmaskin lyfter en stor blå plastbehållare i en trädgård omgiven av grönska.
Skapa konto

Jag fick ju lite blodad tand efter grävaren. Så jag insåg att jag behövde en liten hjullastare. 🫣
https://www.byggahus.se/forum/threads/dagens-verktygsinkoep.272214/page-900#post-4825431

Efter lite letande gjorde jag motsatsen till grävaren (bra märke, begagnad) och köpte en ny från Kina. Men eftersom den går på el så blir antalet rörliga delar ganska mycket färre. Och jag kan mecka själv, el kan jag bättre än explosionsmotorer.

Det visar sig att även en liten lastare kan flytta större grejer. Den är så otroligt användbar att jag inte kan se hur jag ska kunna sälja den. Frun har inte tagit upp det än, så vi tar den diskussionen när den kommer...
En liten hjullastare syns framför en stor blå behållare i plast, fotograferad från förarens perspektiv.
Skapa konto

Vy från hytten av en liten elektrisk hjullastare som transporterar en stor pall märkt "Benders", med hjulspår synliga på marken.
Skapa konto

• Gilla
Norrtull och 4 till
  • Laddar…
Krängde du av banden någon gång?

//AA

S saiter skrev:
Krängde du av banden någon gång?

//AA
Ja någon gång, men det var inte så svårt att få på det igen. Men man blir bra förvånad hur mycket de väger!

• Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.