4 002 läst ·
41 svar
4k läst
41 svar
Privat pensionssparande
Jag har insättningsgaranti på alla mina pengar jag placerat i banken för pensionssparande punkt! Det har jag sett till innan jag bestämde var de skulle sitta och det är en valmöjlighet man har med banken men inte med invesmentbolag.thestrut skrev:coolt att amn kan citera
du har ingen insättningsgaranti när du satt in pengarna i livbolaget PUNKT
när man pensionsspar hos tex handelsbanken liv är det vanligt att man när man har sådan lång placeringshorisont som 30 år placerar i aktierelaterat, tex en aktiefond och då såklart bankens egna fond så banken tjänar dubbelt...
om man vill spara säkert så är ju ett bankkonto att föredra, det finns högavkastande med insättningsgaranti tex hoist spar som ger drygt 3 % men att ha räntebärande i ett pensionssparande med avgift vill jag inte rekommendera till någon jag känner iaf, det ska isåfall vara ett pensionssparande där själva depån inte kostar något, tex avanza åter igen
jag hoppas du inte blivit "lurad" och är arg för att du måste dela halva din pension med banken...
Jag har ingen som helst bekymmer med var mina pengar är samt hur de hanteras då en av mina närmare vänner arbetar som förvaltare på banken och har koll på mina stålars.
det enda som omfattas av insättningsgarantin är bankkonton, att kalla ett bankkonto för pensionssparande vet jag inte om jag håller med om men om du döpt ditt sparkonto till "pensionsspar" så visst 
Det var ju väldigt underligt, jag vet inte var du hittar dina uppgifter men tex nu när vi ändå är inne på tex Handelsbanken vilket jag också använder som bank så kan jag ju tala om att företaget Handelsbanken fonder AB ingår i insättningsgarantin (undrar just vad dom pysslar med...hmmm) :x, men riksgälden kanske bara ljuger......sen kan du ta din smily och le åt egen okunnighet när du ser dig i spegeln :wow:thestrut skrev:
Ja just det....de som nu då undrar när de ska placera pengar kan genom riksgäldens hemsida kolla alla institut om de ingår i insättningsgarantin eller inte....gäller alltså inte bara vanliga bankkonton utan även bankers bolag och investmentbolag som sysslar med värdepapper. Inte alla institut men de stora och vanliga, dvs de som har en liten avgift för att hantera pengar och inte den högsta avkastningen men man v'äljär ju själv hur mycket man vill chansa.
ingår alltså handelsbanken fonder i insättningsgarantin? väldigt konstigt då det inte är ett konto...
här är en länk till vilka konton som omfattas av insättningsgarantin http://www.handelsbanken.se/shb/INe...nsf/Default/qC7871A694B2A9486C12574D6003641B0
läs gärna vad det står ovanför kontoslagen
har själv jobbat inom handelsbanken
här är en länk till vilka konton som omfattas av insättningsgarantin http://www.handelsbanken.se/shb/INe...nsf/Default/qC7871A694B2A9486C12574D6003641B0
läs gärna vad det står ovanför kontoslagen
har själv jobbat inom handelsbanken
Mjo...om vi då istället kallar det för investerarskydd vilket är detsamma som insättninggaranti i praktiken vid ev utfall gällande handel med värdepapper då....hur som, man är skyddad. Där ingår bla Handelsbanken fonder
I de flesta pensionsval (Premiepension, Tjänstepension och eget pensionssparade) så kan man enbart välja fonder. Det enda man säkert vet angående avkastningen på fonder är avgiftens storlek och det handlar om väldigt mycket pengar. Kolla in denna reklam från Avanza. Enligt dem så ser skillnaden ut som i denna graf.noone70 skrev:Skulle lägga till att man ska vara aktiv i sitt sparande och ha en strategi.
Att handla i aktier är inte ett alternativ(inte det bolag där jag har min iaf) när man tex ska placera sin tjänstepension.
Med lite tur och skicklighet kan man få ritkigt bra utveckling på sitt sparande även med fonder. Jag har haft en ganska enkel huvud stategi i mitt sparande som baserat sig på (svenska)aktieindex fonder och (svenska)långa räntefonder. När konjukturen är på topp eller på väg att sjunka så placerar man i långa räntefonder och när konjukturen är på väg att bottna eller på väg upp så går man över till aktiefonder. På detta sättet kan man få hyfsat bra utveckling på sitt sparande även när konjukturen sjunker.
Som jag har förstått det så finns det inget bra sätt att undersöka vilken kvalitet en fond har, så det är säkrast att gå på avgiften som viktigaste parameter.

När det gäller det privata sparandet så bör man troligen lägga en stor del av det sparande som är långsiktigt och syftar till förmögenhetsuppbyggnad i aktier. Som jag förstått det så kan man göra historiska analyser på börsdata och testa hur väl olika strategier fallit ut, och den strategi som fungerat bäst långsiktigt är buy-and-hold. Så om man t.ex. väljer ut ett 10-tal bolag i olika branscher ur OMXS30 och behåller dem så borde man klara sig rätt bra utan att vara aktiv.
Den börsstrategi som fungerar absolut bäst är troligen olagliga insideraffärer. Om man har tillgång till bra förhandsinformation så finns det goda möjligheter att göra stora vinster, och särskilt om man ger sig på olika former av derivat. Risken att åka fast verkar vara obefintlig om man är lite försiktig. Jag tror att det här är extremt vanligt och en obotlig sjuka som plågar hela börsen.
Pengar man inte har råd att förlora bör man ha på sparkonto eller hos riksgälden. I bästa fall får man så bra ränta att värdet inte urholkas av inflationen.
När det gäller aktier ska man inte glömma utdelningen.
I det stora hela har du helt rätt. Bara ett men...
Men problemet med historiska analyser just det att de är historiska. Förutsättningarna förändras hela tiden. Se bara hur de har varit med bolåneräntorna, tidigare har de följt reporäntan, men helt plötsligt så är det inte så längre. Vad är nästa sanning som inte längre gäller? Kanske att börsen alltid går upp på lång sikt?
Men problemet med historiska analyser just det att de är historiska. Förutsättningarna förändras hela tiden. Se bara hur de har varit med bolåneräntorna, tidigare har de följt reporäntan, men helt plötsligt så är det inte så längre. Vad är nästa sanning som inte längre gäller? Kanske att börsen alltid går upp på lång sikt?
Ungfär samma här, fast annan bank.Glufsglufs skrev:Jag hade en gång i tiden privatförsäkring hos Handeklsbanken och satte in lite varje månad, jag bytte bank efter ett par år och har varit ifrån HB i många år, dvs jag har inte heller lagt ner energi i att läsa deras utskick under dessa år. Jag gick nyligen tillbaka till HB och upptäkte att jag hade ganska mycket pengar i denna försäkring, betydligt mer än vad jag rimligen kan ha betalt in under den tid jag tidigare var kund där.
Vill minnas att jag satte in pengar fyra år i följd i mitten av 1980-talet. Man blir ju lite förvånad när det nu finns 15 gånger mer på kontot.
Hej!Smile.75 skrev:Det går inte att ge råd utan att veta mer om personerna. Vad tjänar dom? Är dom ekonomiskt intresserade? Är dom medvetna om varför dom tagit denna lösningen och inte ett annat av alla andra alternativ? Har dom mycke sparpengar? Har dom lån? Litar dom på allt bankmannen säger?
Är några av alla dom frågorna man måste ha svar på för att kunna ge några vettiga råd.
Tror jag har svarat på detta redan tidigare i tråden men igen:
Sammanlagt har min dotter och hennes man 30000 kr som de kan spara, när allt annat är betalt. De bor på en ärvd gård och har vad jag vet inga lån som tickar ränta. Barnen är 7, 3 och 1 år gamla. Sparpengar vet jag inte exakt men jag tror de har några hundra tusen på ett vanligt sparkonto, de har planer på att bygga sitt "drömhus" inom några år. Båda är nämligen intresserade av segling, och drömmer om en havstomt med egen brygga och båthus. Men det är svårt att få tag i sådana tomter här omkring (Blekinge) så för närvarande sparar de och avvaktar.
Ingen av dem är speciellt intresserade av aktier/fonder men de är i övrigt duktiga på hushållsbudget.
Rådet de fått av banken är att starta ett avdragsgillt pensionssparande i Handelsbanken Liv, förmodligen eftersom de båda betalar statlig skatt. Där betalar de 12000 kr vardera per år. Vi satt när jag var där och kollade på deras perosnliga sida, men det gick liksom inte att se någon info om dessa pengar mer än hur mycket man hade betalat in och vad man betalade per månad. Är det tänkt att man aktivt ska göra något mer för dessa pengar som någon skrev? I så fall hur gör man det? Och hur ser man avkastningen? Vi klickade runt under spara-fliken på internetbanken men hittade ingen info alls... :/
De sparar i ett "framtidskonto" till barnen, där är det väl 2.5 % ränta, ungefär den avkastning som ex avanza zero ger?
Om man ser till denna familjens liv så har de väl två olika sparandehorisonter
1) Hus, båt inom en femårsperiod
2) Eftersom de tjänar så pass bra redan nu har de såklart en önskan om att fortsätta med det under pensionen (om 35 år). Och då räcker ju inte de 12000 kr/år som de sparar i handelsbanken liv. Där kanske de bör komplettera med fondsparande där de lägger undan x antal tusenlappar varje månad.
Vänligen
S
tycker du är rätt ute, men vill de kunna ha samma lön efter pension måste de spara ganska mycket mer.
Ni kan själva gå in på pensionsmyndigheten och gör en prognos... Utifrån den är det ju ganska enkelt att räkna ut hur mycket extra man behöver spara.
Brukar själv inte använda den sidan för företaget jag jobbar hos har avtal med ett fristående försäkringsrådgivningsföretag och deras verktyg för att simulera pensionsutvecklingen är mycket bättre.
Jag tror det kommer att bli en obehaglig väckarklocka
Ni kan själva gå in på pensionsmyndigheten och gör en prognos... Utifrån den är det ju ganska enkelt att räkna ut hur mycket extra man behöver spara.
Brukar själv inte använda den sidan för företaget jag jobbar hos har avtal med ett fristående försäkringsrådgivningsföretag och deras verktyg för att simulera pensionsutvecklingen är mycket bättre.
Jag tror det kommer att bli en obehaglig väckarklocka
Jag tycker personligen att man bör bredda sitt sparande och inte lägga all pengar på den svenska marknaden. Tänk på att du har boende i Sverige, svensk arbetsgivare mm och att då lägga pensionssparandet i svensk marknad gör dig ännu mer exponerad och sårbar för händelser i Sverige som påverkar ekonomin. Visserligen kommer ju globaliseringen fortsätta att öka framöver.
Att sitta stilla i båten har inte varit den bästa strategin och kommer inte heller att vara i framtiden på en marknad där billig energi inte längre är tillväxtdrivande. Tror även att vi kommer att gå mot ett nolltillväxt-samhälle där reella tillgångar är grejen.
Att sitta stilla i båten har inte varit den bästa strategin och kommer inte heller att vara i framtiden på en marknad där billig energi inte längre är tillväxtdrivande. Tror även att vi kommer att gå mot ett nolltillväxt-samhälle där reella tillgångar är grejen.
Klicka här för att svara