håller med Pelpet där, men har nog ändrat ordningsföljden, men de kanske inte var lagt i någon särskild ordningsföljd

värdeinvestering, buy n hold var det som byggde upp Warren Buffetts förmögenhet och den är ju inte att förakta :)

pelpet skrev:
Sprid riskerna. Man vet aldrig vad som händer. Det kan komma en regering som konfiskerar stora delar av det privata pensionssparandet. Det kan bli inflation som gör tillgångar värdelösa. Krig. Och vårt pensionssystem har numera en broms som kan göra pensionerna riktigt låga.

• Pensionsspara i någon fond med låg avgift (t.ex. Avanza Zero).
  • Amortera på huset så att belåningen är på låg nivå vid pensionen.
  • Spara en del privat. Gärna i Aktier då dessa inte påverkas direkt av inflation. Troligen är strategin buy-and-hold bäst. Köp i en del stora och högkvalitativa bolag.
  • Skaffa barn som kan försörja och hjälpa er om det behövs.
  • Bygg upp ett socialt nätverk. Ensamhet kan vara förödande.
Skulle lägga till att man ska vara aktiv i sitt sparande och ha en strategi.

Att handla i aktier är inte ett alternativ(inte det bolag där jag har min iaf) när man tex ska placera sin tjänstepension.

Med lite tur och skicklighet kan man få ritkigt bra utveckling på sitt sparande även med fonder. Jag har haft en ganska enkel huvud stategi i mitt sparande som baserat sig på (svenska)aktieindex fonder och (svenska)långa räntefonder. När konjukturen är på topp eller på väg att sjunka så placerar man i långa räntefonder och när konjukturen är på väg att bottna eller på väg upp så går man över till aktiefonder. På detta sättet kan man få hyfsat bra utveckling på sitt sparande även när konjukturen sjunker.

Tack för alla kloka ord.

Som någon skrev så är det ju korrekt att Handelsbanken Liv är själva bolaget. Dock tyckte jag det verkade svårt att få någon bra insyn i exakt vad man placerar i, och hur det går. Jag ska kolla detta nästa gång jag är hos dem. På internet och på deras allmäna webbsida hittar jag ingen info alls.

Sen som några skriver, att man måste vara aktiv, det är nog lätt sagt om man har tid att sätta sig in i allt. Jag har nog alltid sett detta med att spara i aktier som en hobby som tar ungefär lika mycket tid som om jag hade varit aktiv i en förening eller liknande. Min dotter och hennes familj har fullt upp med att hinna med livet känns det som, tre barn, båda jobbar heltid. Och ingen av dem har något ekonomiskt intresse i den bemärkelsen. Så de har överlåtit allt deta till sin bankman, som verkar ha satsat på tröga lågrisksparanden som förvisso är stabila, men som samtidigt gör att de kan gå miste om ganska mycket pengar.

Sen finns det väl som jag förståe det inget enkelt sätt att lära sig detta, precis som det inte finns något enkelt sätt att lära sig ett nytt språk. Hade det funnits det hade ju de flesta varit miljonärer vid sin pensionsdag eller efter 10 år. Det finns en uppsjö av aktier, räntepapper, råvaror, fonder, hedgefonder etc som alla har sina fördelar och nackdelar, om man sparar på kortsikt eller lång sikt. Sen måst eman väl lära sig at läsa av konjunkturen, investera i lågkonjunktur (och hoppas att det man investerar i inte går i konkurs...) och sen skörda frukterna i uppgången. Som nu när det är lågkonjunktur och näst intill depression på börserna, borde det vara ett gyllene läge att investera, men i vad då?

För att ta min dotter och hennes man, de kan spara undan tillsammans ca 30000 varje månad (hon stadsarkitekt, han präst), detta fördelar de på barnen, samt på deras respektive pensionssparande (12000 vardera per år) och det som blir över, dvs ca 26000 har de liggandes i ett så kallat ekapitalkonto som har en ränta på runt 1,5 %. Detta är till för sånt som resor, oförutsedda utgifter etc. Jag kan ju tycka att med den inkomsten borde man kunna fördela sparandet på olika risker, defintivt de pengar som barnen skall få ta del av när de blir 18.

Man brukar väl säga att det är pengarna som skall jobba åt en.... men vägen dit.... den är inte enkel.

Jag ska kolla upp detta med avanza zero, jag har betydligt mer tid än vad de har... och har fått deras tillåtelse att undersöka det hela lite.

Vänligen S

Man behöver inte lägga så mycket tid på att placera pengar i aktier eller fonder om man håller sig till fonder eller aktier i investment bolag. Följer man regelbundet nyheterna, använder sunt förnuft och framför allt inte lysssnar allt för mycket på analytiker och experter kommer man ganska långt.
En sak de skulle kunna göra om de vill spara till barnen är att starta en kapitalförsäkrings, http://sv.wikipedia.org/wiki/Kapitalf%C3%B6rs%C3%A4kring

Avanza har även en sådan tjänst och då kan man även spara i Avanza Zero.

En fördel(om nu jag fått det här rätt förklarat för mig) med att spara åt barnen i kapitalförsäkring är att du själv kan styra över när de får pengarna. I vanliga fall så är pengarna deras när de fyller 18 år och du har ingenting att säga till om vad de gör med pengarna. Med en kapitalförsäkring kan du hålla i pengarna tills de börjar studera eller ska köpa en lägenhet.

korrekt ang kapitalförsäkringen under förutsättning att du tecknar den i ditt eget namn med barnen som förmånstagare(om du skulle avlida får barnen ändå pengarna) sen väljer du själv när du tycker barnen är redo att ta emot pengarna

thestrut skrev:
menar du att investmentbolag är högrisk?
Aktier är och har alltid varit högrisk....kan ju vilken ekonom som helst sätt tummen på eller har du några helt andra nya uppgifter som ingen hört om?

I övrigt....åter igen, hur funkar det med insättningsgarantin om det skulle skita sig?

ett investmentbolag har ungefär samma risk som en aktiefond så risken är densamma
det finns ingen insättningsgaranti på varken investmentbolag eller aktiefonder

hur är det med insättnignsgarantin hos livbolaget? nej det finns ingen där heller...

thestrut skrev:
ett investmentbolag har ungefär samma risk som en aktiefond så risken är densamma
det finns ingen insättningsgaranti på varken investmentbolag eller aktiefonder

hur är det med insättnignsgarantin hos livbolaget? nej det finns ingen där heller...
Du har garanti i banken och det var ju just de och dessa avgifter du började uppochnera dig mot men som sagt, du drar då också upp aktiefonder, jag har aldrig nämnt något om att placera i aktiefonder just för att jag säger att aktier är högrisk samt att det finns sparformer som aldrig tullar på kapitalbeloppet så fortfarande om man ska spara till pension så är det ju bara dumsnålt att lägga pengarna i högrisk för att slippa avgifter om man inte är garanterad att iaf få behålla kapitalbeloppet.
Jag skulle då aldrig satsa de pengar jag sparar till pension i något som jag kan förlora dom i, däremot så kan man leka med andra pengar lite som man vill för att hoppas på lite mer kortsiktiga vinster.

Hur hög risken är i en aktiefond beror väl på vilken marknad och område som aktiefonden gör sina placeringar?
Tex en aktie fond som placerar i nya teknikföretag i Ryssland har ju betydligt högre risk än en fond som gör placeringar på OMXS30.

Glufsglufs skrev:
Du har garanti i banken och det var ju just de och dessa avgifter du började uppochnera dig mot men som sagt, du drar då också upp aktiefonder, jag har aldrig nämnt något om att placera i aktiefonder just för att jag säger att aktier är högrisk samt att det finns sparformer som aldrig tullar på kapitalbeloppet så fortfarande om man ska spara till pension så är det ju bara dumsnålt att lägga pengarna i högrisk för att slippa avgifter om man inte är garanterad att iaf få behålla kapitalbeloppet.
Jag skulle då aldrig satsa de pengar jag sparar till pension i något som jag kan förlora dom i, däremot så kan man leka med andra pengar lite som man vill för att hoppas på lite mer kortsiktiga vinster.
coolt att amn kan citera :)

du har ingen insättningsgaranti när du satt in pengarna i livbolaget PUNKT

när man pensionsspar hos tex handelsbanken liv är det vanligt att man när man har sådan lång placeringshorisont som 30 år placerar i aktierelaterat, tex en aktiefond och då såklart bankens egna fond så banken tjänar dubbelt...

om man vill spara säkert så är ju ett bankkonto att föredra, det finns högavkastande med insättningsgaranti tex hoist spar som ger drygt 3 % men att ha räntebärande i ett pensionssparande med avgift vill jag inte rekommendera till någon jag känner iaf, det ska isåfall vara ett pensionssparande där själva depån inte kostar något, tex avanza åter igen

jag hoppas du inte blivit "lurad" och är arg för att du måste dela halva din pension med banken...

noone70 skrev:
Hur hög risken är i en aktiefond beror väl på vilken marknad och område som aktiefonden gör sina placeringar?
Tex en aktie fond som placerar i nya teknikföretag i Ryssland har ju betydligt högre risk än en fond som gör placeringar på OMXS30.
absolut

de investmentbolagen jag nämnde tidigare kan jämföras med vilken sverigefond som helst, tex avanza zero

ett investmentbolag som kan liknas med en rysk teknikfond kan tex. vara vostok nafta

Intressanta tankar. Men vad ansser ni om Handelsbanken Liv som privat pensionsspar för en person i 30 års ålden om sparar 12000 kr/år? Jag tycker det verkar på många här att Avanza Zero är ett bättre alternativ, det är enklare, man gynnar inte banken på samma sätt etc. Sen är det ju inte en högriskfond med allt som det innebär, med risker och möjlig högre avkastning.

Hedgefonder är ju ett annat alternativ som har lockat mig själv personligen. Verkar inte finnas några direkta nackdelar med dem om man sparar på lång sikt ex >10 år.

Sen måste jag nog vara trög, men jag har nog inte riktigt greppat varför man kallar det för "pensionsförsäkring"? Är det bara för att det finns nån sorts spärr som hindrar sparformen att gå hur dåligt som helst, till skillnad för vanligt avdragsgillt pensionssparande i typ handelsbankens kinafond eller vad som helst som kan störtdyka vid lågkonjunktur och där man riskerar att förlora allt...

Vänligen
S

Redigerat:
steve5432 skrev:
Intressanta tankar. Men vad ansser ni om Handelsbanken Liv som privat pensionsspar för en person i 30 års ålden om sparar 12000 kr/år? Jag tycker det verkar på många här att Avanza Zero är ett bättre alternativ, det är enklare, man gynnar inte banken på samma sätt etc. Sen är det ju inte en högriskfond med allt som det innebär, med risker och möjlig högre avkastning.

Hedgefonder är ju ett annat alternativ som har lockat mig själv personligen. Verkar inte finnas några direkta nackdelar med dem om man sparar på lång sikt ex >10 år.

Sen måste jag nog vara trög, men jag har nog inte riktigt greppat varför man kallar det för "pensionsförsäkring"? Är det bara för att det finns nån sorts spärr som hindrar sparformen att gå hur dåligt som helst, till skillnad för vanligt avdragsgillt pensionssparande i typ handelsbankens kinafond eller vad som helst som kan störtdyka vid lågkonjunktur och där man riskerar att förlora allt...

Vänligen
S
handelsbanken liv är väl som de andra storbankernas livbolag, dvs duktiga på att ta betalt. samt att de har en inlåsningseffekt vilket för vissa iof kan vara bra som inte kan låta bli de pengar man sparat ihop,

banken kör stenhårt på det att du får göra skatteavdrag upp till 12000:- per år, så är inte fallet utan du skjuter upp beskattningen tills du plockar ut pengarna och får då skatta 30% istället för 25-26% idag med jobbaskatteavdraget, om man tjänar över brytpunkten för statlig skatt är vad jag ser enda tillfället man ska pensionsspara med avdragsrätt.

det finns mängder med olika hedgefonder som är uppbyggda på olika sätt men de går ungefär ut på att man ska placera i instrument som ger positiv avkastning på en börsnedgång och byta tillgångsslag vid börsuppgång för att även då ge positiv avkastning.
jag använder mig själv inte utav hedgefonder utan resonerar som så att kan en förvaltare förutspå om och när börsen vänder upp respektive ned så skulle denna personen inte jobba som förvaltare utan skulle vara mångmiljardär privat.

varför det kallas pensionsförsäkring överlåter jag till någon annan att svara på :)

steve5432 skrev:
Intressanta tankar. Men vad ansser ni om Handelsbanken Liv som privat pensionsspar för en person i 30 års ålden om sparar 12000 kr/år? Jag tycker det verkar på många här att Avanza Zero är ett bättre alternativ, det är enklare, man gynnar inte banken på samma sätt etc. Sen är det ju inte en högriskfond med allt som det innebär, med risker och möjlig högre avkastning. S
Tror du jämför äpplen och päron.
iPå Handelsbanken liv har du ett konto som du sätter in pengar som du sedan kan placera i olika fonder.
Avanza Zero är en fond som Avanza har, där förvaltningsavgiften är noll %
För att kunna spara i Avanza Zero måste man ha en depå, kapitalförsäkringskonto eller något annat konto hos dem(vet inte exakt vilka de har).
Det går även att starta IPS konto, där man kan pensionsspara precis som i Handelsbanken Liv (om det är någon skillnad mellan de sparande som finns i Livbolagen eller på IPS konton vet jag inte... har inte orkat sätta mig in i det så pass mycket).
Då kan man placera i bla Avanza Zero + 1000 tals andra fonder och även aktier.

Att starta ett IPS(eller annan form av sparande) konto i Avanza kan vara rätt bra start. Starta med att placera i fonder och allt eftersom du blir mer och mer erfaren och påläst så kan du gå över till aktier och andra värdepapper.

Det går inte att ge råd utan att veta mer om personerna. Vad tjänar dom? Är dom ekonomiskt intresserade? Är dom medvetna om varför dom tagit denna lösningen och inte ett annat av alla andra alternativ? Har dom mycke sparpengar? Har dom lån? Litar dom på allt bankmannen säger?

Är några av alla dom frågorna man måste ha svar på för att kunna ge några vettiga råd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.