3 948 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Privat husägare = svartbeställare = avtalsbrott
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Det där låter som det vanliga gnället över dumma privatkunder som vi hör här ibland.
Det finns säkert någon som beter sig sådär. Men det verkar ju också som en del hantverkare tycker att när de lagt ned arbete på en offert så är det avtalsbrott att kunden tackar nej.
Det finns säkert någon som beter sig sådär. Men det verkar ju också som en del hantverkare tycker att när de lagt ned arbete på en offert så är det avtalsbrott att kunden tackar nej.
Det handlar mer om det mystiska fenomenet att småföretagare i byggbranschen ständigt hängs ut för oseriositet, samtidigt som skattemyndigheten menar att mer än ett par miljarder per år utbetalas av konsumenter i svarta pengar per år för byggtjänster.hempularen skrev:
Dumma kunder, inte då, de är tillräckligt smarta att nyttja de seriösa hantverkarna för expertråd samt en prissättning för att sen hyra in en svartjobbare till en tredjedel av priset. Smart men ohederligt, dock inte intressant att ta till sig när någon påvisar obalansen. Klart att offertarbete tillhör marknadsföringskostnader, men det är inte det jag talar om. Jag talar om fall som liknar det jag refererat till, samt liknande händelseförlopp, som är kontraktsbrott, och där en småföretagare för det mesta drar det kortaste strået på grund av orimliga kostnader att ta en juridisk strid, medan en villaägare, på ibland ganska lösa boliner, ibland helt korrekt, får en hantverkare uthängd i en TV-såpa på bästa sändningstid, under gråt från kunden.
Den svarta marknaden har två spelare, villaägaren och svartjobbaren. Väljer en kund en svartjobbare som begär hundratusen i förskott, så är det villaägaren som borde hängas ut (Förresten, det är väl det dom blir, uthängda - stackarna.)
Sluta dutta med bedragna kunder, det finns bra mycket fler bedragna hantverkare, det är bara att titta på svartjobbs statistiken = gissningar som bl.a. Skatteverket då och då går ut i media med. Dom brukar inte ta i, i överkant, snarare tvärtom.
"Respekt" är ordet. Tyvärr har detta ord devalverats till samma nivå som "kränkt", d.v.s färre förstår hur orden hänger ihop med handlandet. Inte konstigt att det blir som det blir när man inte längre kan sätta ord på beteenden. Där var det bättre för, då visste de flesta vad dessa ord betydde i praktisk handling.b8q skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
OK att det fortfarande finns folk som anlitar svartjobbare, det tror jag, även om det helt klart minskat sedan ROT kom in i bilden.
Men att det skulle vara jättevanligt att privatpersoner först tecknar avtal med en hantverkare, för att sedan hux flux hyra in en svartjobbare istället. Det faller på sin orimlighet.
Och när det faktiskt inträffar så tror jag inte heller på att det skulle vara så svårt eller dyrt att få rätt juridiskt. Möjligen om man i ilskan kräver helt orimliga belopp i skadestånd. Det rimliga i en sådan situatiopn är ju skadeståndsbelopp för stillestånd liknande vad som är brukligt när stillestånd inträffar pga "giltigt" skäl. Det lär ju vara ganska vanligt i branschen att jobb förskjuts för övriga när en hantverkare är sen. Att sedan den bedragne inte är nöjd med ett sådant mindre belopp har jag också full förståelse för, men det är spelreglerna med den skadeståndslagstiftning vi har i landet.
Men att det skulle vara jättevanligt att privatpersoner först tecknar avtal med en hantverkare, för att sedan hux flux hyra in en svartjobbare istället. Det faller på sin orimlighet.
Och när det faktiskt inträffar så tror jag inte heller på att det skulle vara så svårt eller dyrt att få rätt juridiskt. Möjligen om man i ilskan kräver helt orimliga belopp i skadestånd. Det rimliga i en sådan situatiopn är ju skadeståndsbelopp för stillestånd liknande vad som är brukligt när stillestånd inträffar pga "giltigt" skäl. Det lär ju vara ganska vanligt i branschen att jobb förskjuts för övriga när en hantverkare är sen. Att sedan den bedragne inte är nöjd med ett sådant mindre belopp har jag också full förståelse för, men det är spelreglerna med den skadeståndslagstiftning vi har i landet.
Tackar nu för mig för denna tråd och tackar för debatten, andra får ta över;!
Jag tror inte heller att det är jättevanligt. Dock tror jag att det inte är helt ovanligt med köpare som beter sig olämpligt eller rentav svinaktigt.hempularen skrev:
En rimlig ansats är väl att andelen svin i samhället är någorlunda jämt fördelat, Om exempelvis en promille av hantverkarkåren är riktiga grisar kan man väl tänka sig att runt en promille av beställarna platsar i samma stia...
Välkommen till konsumentträsket. En konsument har aldrig fel, och måste skyddas! 
harry73, hur många gånger har vi inte här gett rådet att bestrida fakturan, eftersom de Elaka Företagen inte orkar bråka för några futtiga tiotusentals kronor?
harry73, hur många gånger har vi inte här gett rådet att bestrida fakturan, eftersom de Elaka Företagen inte orkar bråka för några futtiga tiotusentals kronor?
Inte någon enda gång som jag har sett. Men jag har givetvis inte läst precis varenda tråd.-MH- skrev:
Däremot så har det rådet delats ut tusentals gånger åt kunder som på olika sätt blivit lurade av firmor.
Klicka här för att svara