13 516 läst ·
35 svar
14k läst
35 svar
Prisutveckling pellets
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
Ja det är så det blir här iallafall. Fick möjligheten att testa över jul och nyår också då brännaren ballade ut helt och jag lånade lite begagnat och testade med och även om det slutade med ett nytt programkort så gick det mer pellets om jag körde på en lånebrännare (som de ställt mot deras egen moderna ) Ställde in mitt nya kort ungefär som lånebrännaren och körde ett tag, säg att skruven gick lite mindre än ett halvt varv. Då fick jag fylla oftare än om jag ställer den som bokens grundinställning 3/4 varv.
Tycker också det blir bakvänt men det kan rimligen inte bero på annat än att temperaturen sjunker och att pannan inte tillgodoser sig allt . Med högre effekt så stiger ju tempen och pannan kommer upp i temp fortare.
Tycker också det blir bakvänt men det kan rimligen inte bero på annat än att temperaturen sjunker och att pannan inte tillgodoser sig allt . Med högre effekt så stiger ju tempen och pannan kommer upp i temp fortare.
Det kan ju bero på fel inställning av luften. Pannan tillgodogör sig inte mer av energin vid högre effekt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
Ja jag hade som sagt en firma här i början och de ställde in allt enligt konstens alla regler. Men då tror jag inte ens brännaren stannade nån gång så det besöket var helt bortkastat.......
Så jag vet inte. Firman är ändå proffs och har hållit på med värme sen dackefejden.
Så jag vet inte. Firman är ändå proffs och har hållit på med värme sen dackefejden.
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
CTC:s gamla kokspannor gav extremt hög rökgastemperatur med PX-KMP brännare. All den värmen gick ut till fåglarna. 10.13 kW effekt är lagom för en sådan panna så rökgastemperaturen vid nysotat hamnar kring 130 grader. Byta till modernare brännare med reglermöjligheter rekommenderas.S Stefan1972 skrev:fast färgen på lågan säger ju inget om på vilken effekt du kör den på? Min erfarenhet är ju att om jag kör brännaren på tex 10kw så går det mer pellets än om jag kör den på 20kw. För många år sen tog jag hit en firma som skulle justera och de justerade antagligen vad de ansåg var normalt med en modern panna. Den brann jättefint och den pytsade in väldigt lite pellets så man kunde ju förledas och tro att det var bra då. Men den orkade då aldrig värma upp pannan för det är antagligen alldeles för lite yta i pannan och helt fel för applikationen. Allt vad de säger om gamla kombipannor och pelletsbrännare stämmer ju ganska bra då men mycket av de problemen verkar man ju får bort om man brassar på för fullt och då får upp tempen snabbt. Har själv en gammal ctc från -69 och en kmp PX21 . Inte helt optimalt som sagt men det märks stor skillnad på förbrukningen om jag eldar snällare. Låter lite bakvänt men så är det här iallafall.
Vad har du för rökgastemperatur nu just där rökröret är påhäktat och med stängd dragbegränsare?
Någon kan ju bli lurad av ad du skriver och frågan är redan sedan många år utredd och dokumenterad.
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
Att mycket värme säkerligen går ut i skorstenen är ju ett faktum som man inte kommer ifrån men även jag är intresserad av att veta varför det blir som jag beskrivit? Man tycker ju att även värmen från brännaren ställd på mindre kw borde tillgodogöra sig i pannan men uppenbarligen gör det ju inte det. Med högre effekt sjunker ju förbrukningen bevisligen.G Granström2 skrev:CTC:s gamla kokspannor gav extremt hög rökgastemperatur med PX-KMP brännare. All den värmen gick ut till fåglarna. 10.13 kW effekt är lagom för en sådan panna så rökgastemperaturen vid nysotat hamnar kring 130 grader. Byta till modernare brännare med reglermöjligheter rekommenderas.
Vad har du för rökgastemperatur nu just där rökröret är påhäktat och med stängd dragbegränsare?
Någon kan ju bli lurad av ad du skriver och frågan är redan sedan många år utredd och dokumenterad.
Har tyvärr inte mätt nå temperaturer eller drag alls utan går bara på faktiska observationer. Firman som var här mätte och höll på men vad hjälpte det när jag blev tvungen att ändra det direkt........
Jag har ju stort hus och är väl medveten om att jag har en gammal ineffektiv panna och pannbyte har stått på önskelistan länge men har inte blivit av. 10pall om året är ändå fullt acceptabelt även om mycket säkert går ut i skorstenen som testet indikerar men samtidigt så har jag ju svart på vitt hur det är hos mig så vad ska man göra annars? Sänker jag effekten och då även rökgastemperaturerna så tar det som sagt evigheter innan pannan ökar i temp och då går den längre och därmed mer förbrukning.
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
ja det är ju samma/lika som jag har då...........vad har du för panna och hur mycket snurrar skruven per varv? Min förbrukar som sagt minst om jag ställer den som boken säger, ca 3/4 varv matning. Vet inte vad det blir för effekt. Det är som sagt mer än vad den hade varit ställd mot en modern panna.B boohoo skrev:
Akta så det inte blir som i filmerna. Fire Fire!! cch sedan är hela kåken uppbrunnen.
Full effekt på brännaren i en CTC 265 kan lätt ge 350-400 grader till skorstenen och vid den temperaturen kan teglet börja spricka. Har själv haft en CTC265 och de andra ctcpannorna som Elcombi och Total var ändå sämre
Nu är det nästan omöjligt att elda en PX-KMP brännare med effekt under 16 kW så brännarbyte rekommenderas starkt för bättre pelletsekonomi.
Full effekt på brännaren i en CTC 265 kan lätt ge 350-400 grader till skorstenen och vid den temperaturen kan teglet börja spricka. Har själv haft en CTC265 och de andra ctcpannorna som Elcombi och Total var ändå sämre
Nu är det nästan omöjligt att elda en PX-KMP brännare med effekt under 16 kW så brännarbyte rekommenderas starkt för bättre pelletsekonomi.
Det ska mycket till för att elda sönder en gammal murstock. Rökröret till pannan när jag var liten var fullständigt deformerat, det gick att se lågor in i murstocken. Ett fullständigt felaktigt sätt att elda på, men en gammal murstock klarar det i allmänhet. En pelletsbrännare kommer inte i närheten av det.
UJtfyllnadssnack bara för ingenting. Är skorstenen skadad sedan tidigare ökar riskerna att het gas läcker ut genom springorna. Jag fick byta stenar i skorstenen innan jag satte in brännare i CTC265.. Stenarna var sönderspruckna av värme bruket hade spruckit på flera ställen. Det du sysslar med är s.k. anektotisk bevisföring. En PX-brännare i en dålig panna kommer upp i närmare 400 grader.D Daniel 109 skrev:Det ska mycket till för att elda sönder en gammal murstock. Rökröret till pannan när jag var liten var fullständigt deformerat, det gick att se lågor in i murstocken. Ett fullständigt felaktigt sätt att elda på, men en gammal murstock klarar det i allmänhet. En pelletsbrännare kommer inte i närheten av det.
Det var inte ett bevis, det var ett exempel. Men det finns gott om kokspannor som eldats hårt med ved. Det ger en väldigt hög temperatur. Jag säger inte att det är bra, men problemet överdrivs.
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
Har du själv erfarenhet av kmp brännare eller för jag vet inte riktigt var du får allt ifrån? Varför skulle man inte kunna elda en kmp brännare på låg effekt? De brinner och går alldeles utmärkt med låg driftdos. Har ingen aning vad bokens grundinställning ger i effekt heller. Kanske är det långt kvar till full effekt. Har aldrig haft nå problem med brännarröret som många har. De kan ju krokna och ta skada har jag sett men så hårt eldar jag inte.G Granström2 skrev:Akta så det inte blir som i filmerna. Fire Fire!! cch sedan är hela kåken uppbrunnen.
Full effekt på brännaren i en CTC 265 kan lätt ge 350-400 grader till skorstenen och vid den temperaturen kan teglet börja spricka. Har själv haft en CTC265 och de andra ctcpannorna som Elcombi och Total var ändå sämre
Nu är det nästan omöjligt att elda en PX-KMP brännare med effekt under 16 kW så brännarbyte rekommenderas starkt för bättre pelletsekonomi.
Efter ett mycket ovetenskapligt test under eftermiddagen igår kan vi konstatera att det tog ungefär lika lång tid för pannan att värmas upp som när man kör med betydligt mindre matning. Det enda det resulterade i är att det gått åt bra mycket mer pellets och att kråkorna fått det lite varmare.