S
P Putte 9497 skrev:
Finns egentligen ingenting som förreglar hur mycket man kan ta i påslag. Tar firma 1 100% i påslag och firma 2 lika mycket så är det helt ok. Är upp till kunden om hen vill betala det priset.

Själv kör jag med ett timpris utan påslag och 20% på material. Vill kunden istället köpa in materialet själv tar jag ett lite högre timpris. Alla mina kunder tycker detta upplägg är klockrent. Dessutom köper jag elmaterialet på elbutik.
Helt OK för alltså. Allt handlar ju om marknaspris. Hur mkt vinst du gör är orelevant för kunden så länge priset är marknadsmässigt
 
richardtenggren
Ramnemark Ramnemark skrev:
Behörigheten har flyttats från installatören till företaget med egenkontrollprogram osv. Men elarbetsansvar delegeras av företaget till montören vilket är jag/vi. Så visst har vi fortfarande ansvar :)
Fast det innebär även att du inte får koppla själv hemma, det blir lika illa som om jag skulle göra det? :)
Men tex min svärfar som har behörighet(auktorisation?) får koppla själv som jag förstått det hela.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Fast det innebär även att du inte får koppla själv hemma, det blir lika illa som om jag skulle göra det? :)
Men tex min svärfar som har behörighet(auktorisation?) får koppla själv som jag förstått det hela.
Jag får göra det om jag jobbar efter egenkontrollprogrammet vi har på företaget. Så vill man lösa det så skapar man en order på sig själv och sen kan man jobba på. Den behöver inte faktureras. Men en montör får varken nu eller innan koppla el på fritiden. Jag är bara elektriker i yrket, inte som privatperson. Din svärfar får koppla hos dig om han använder sina egenkontrollprogram han har via sitt företag, och kan låta bli att fakturera. Men han får inte hemma-pula hos dig utan det :)
 
  • Gilla
tomsk
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Priset är Ahlsell Bruttopris. Att mena att det är ett marknadspris är ju rent bedrägeri. Sen råder ju fri prissättning. Men att hävda att man gett rabatt mot marknadspris är bluff. De har gett en rabatt från ett pris de själva valt att sätta som stämmer överens med Ahlsells påhittade bruttopris. Om Elfirman påstår att detta är produktens ordinariepris. Så Tycker jag du skall be dom vidimera det med en Bruttoprislista från Schneider. Inte från Ahlsell som ger minst 85% rabatt till sin handlare utifrån deras prislista. Vi är ett litet företag som inte direkt jobbar med el och har ganska låga rabatter på el material hos Ahlsell. Vi ger 182:- för det uttaget, exkl moms. Elbuitik.se 218 inkl moms. Det normala i leverantörs led inom det mesta där vi är direktpartners är 30-40% rabatt. Sen har man normalt ett utrymme för grossist/distributör. Räknar man riktigt högt kanske det är 20%. Så Inköpspris i grossistled hypotetiskt 145:-.
Vad borde då vara rimligt pris. Fyrstads el betalar garanterat inte mer än oss. Så Skulle man försöka ge en seriös bild av ett Listpris. Så är det sannolikt runt 300:- exkl moms. Så om de inte vill ge någon rabatt alls, och åberopa marknadspris så hade jag sagt 300:- är dyrt men skäligt.
Skall de nu vara snälla som de angett och ge rabatt. Så är kanske motsvarande 20% Påslag vid ett mindre jobb ganska realistiskt och seriöst. Det ger knappt 230:- exkl moms. Allt över detta hade jag själv ifrågasatt, i synnerhet om de nämner en enda rad om rabatt. Det hade fått mig att avråda dem till alla jag känner, jag hade varnat via ev Facebook sidor, trustpilot mm.
Prissättningen är inte seriös. Problemet är dock när man inte tagit upp det innan. Det bästa är att ta in materialspecad offert, (lätt att vara efterklok). eller ha tydligt överenskommet med materialpåslag, där man skall ha rätt att ta del av inköpsfakturan för vidimering. Då kan man gå tillbaka och kräva det om det är priser som sticker ut kraftigt mot nätpriser. Bifogar utklipp på inköp med rabatt för nämnt hörnuttag på Ahlsell.

[bild]
Alla våra underleverantörer jag frågat svarar alltid samma sak vi handlar inte på Ahlsell för dom är dyra och har ingen service.
Vilka handlar där undrar jag?
Sen frågade jag elektrikern idag om elbutik.se och han sa att dom är dyrare än deras egna leverantörer.
 
T twoody skrev:
Alla våra underleverantörer jag frågat svarar alltid samma sak vi handlar inte på Ahlsell för dom är dyra och har ingen service.
Vilka handlar där undrar jag?
Sen frågade jag elektrikern idag om elbutik.se och han sa att dom är dyrare än deras egna leverantörer.
Vi har köpt en hel del via Ahlsell på vårt bygge men då var de så enkelt att de var billigast. Annars köper vi bara verktyg där
 
Ahlsell är vad jag förstått riktigt bra mot stora projekt, stora ordrar är inga problem för dom.
 
Mikael_L
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
När jag anlitar elektriker gör jag det klart för dem att jag betalar samma priser som jag själv kan handla för på elbutik.se . Så kan de själva välja om de vill att jag handlar eller om de köper själva. Ofta handlar de själva ändå, et finns marginal kvar plus att de jobbar upp bonus på sin volym, inte bara på enskilda varor. Andra gånger köper jag.

Vill de inte jobba så tar jag en annan elektriker.
Du kan inte anlita mig då.
Jag har sämre priser hos mina grossister än elbutiks. (Med lite få undantag).

Dock ser jag inga problem med att montera material som kunden köpt. Jag säljer tid, skulle egentligen helst slippa materialbiten helt.
Jag har och har haft kunder där jag köper allt material på deras eget konto, sen fakturerar jag endast tid. Det är för mig det trevligaste upplägget.

Men elbutik har mycket bra priser, grossisterna inte så bra. Jag har varit på dom och sagt att med de pris de ger mig så måste jag berätta åt kunden hur det ligger till och ge kunden möjlighet att köpa själv.
Det ansågs att jag borde ha en omsättning på bortåt en miljon för att kvala in i nästa steg av rabatter. Vilket inte kommer hända. Och pga detta så förlorar de helt enkelt ännu mer försäljning, ett agerande jag inte riktigt förstår. Ungefär som att Jula eller Bauhaus skulle säga att "Nejnej, du har bara handlat för 20tusen det här året, så du får ett sämre pris!"
De företagen väljer ju att alltid sälja mer och öka omsättningen.


Men nu med detta sagt , så kan jag bara hålla med om att de priser TS fått är helt åt helve**, det är typ 3-4 ggr vad som är rimligt.

Lite märkligt när det kommer från ett så stort och gammalt företag, de borde ju haft så mycket kunder som skällt skiten ur redan.
Det första steget borde vara att ta en dialog, det kan ju gå att få gehör för sin åsikt ganska lätt.
Nästa steg tycker jag borde vara att räkna ut vad som borde vara ett OK pris, säg att man tar priser från elbutik och lägger på 20-30%, nåt. Så betalar man ostridigt belopp för tid och material och bestrider resten, då är bollen deras sen.
 
  • Gilla
Lajnus och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Den uträkningen finns i #249

fakturapris: 6009 kr Elbutik: 1607 kr

Sista posten på 160 kr + moms är dock inte med.
 
S
C Chrizzan skrev:
Be om en offert nästa gång så känner du dig mindre lurad. Här är väl någon som vill att du står för kostnaden för dennes fikaraster
Om man ber om en offert, så får man en klumpsumma bara. Hur ska man då veta vad materialet kostar?
 
Det kvittar ju i det fallet. Det är ju slutsumman som är av intresse.
 
  • Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du kan inte anlita mig då.
Jag har sämre priser hos mina grossister än elbutiks. (Med lite få undantag).

Dock ser jag inga problem med att montera material som kunden köpt. Jag säljer tid, skulle egentligen helst slippa materialbiten helt.
Jag har och har haft kunder där jag köper allt material på deras eget konto, sen fakturerar jag endast tid. Det är för mig det trevligaste upplägget.

Men elbutik har mycket bra priser, grossisterna inte så bra. Jag har varit på dom och sagt att med de pris de ger mig så måste jag berätta åt kunden hur det ligger till och ge kunden möjlighet att köpa själv.
Det ansågs att jag borde ha en omsättning på bortåt en miljon för att kvala in i nästa steg av rabatter. Vilket inte kommer hända. Och pga detta så förlorar de helt enkelt ännu mer försäljning, ett agerande jag inte riktigt förstår. Ungefär som att Jula eller Bauhaus skulle säga att "Nejnej, du har bara handlat för 20tusen det här året, så du får ett sämre pris!"
De företagen väljer ju att alltid sälja mer och öka omsättningen.


Men nu med detta sagt , så kan jag bara hålla med om att de priser TS fått är helt åt helve**, det är typ 3-4 ggr vad som är rimligt.

Lite märkligt när det kommer från ett så stort och gammalt företag, de borde ju haft så mycket kunder som skällt skiten ur redan.
Det första steget borde vara att ta en dialog, det kan ju gå att få gehör för sin åsikt ganska lätt.
Nästa steg tycker jag borde vara att räkna ut vad som borde vara ett OK pris, säg att man tar priser från elbutik och lägger på 20-30%, nåt. Så betalar man ostridigt belopp för tid och material och bestrider resten, då är bollen deras sen.
Denna tråden visar upp hur elbranchen förstör för sig själva...
Du säger helt korrekt en elektriker är inte en elhandlare!!!!
Tänk om detta får fortsätta?
Elarbeten liknar nu svartabörshandel!
 
D Daniel 109 skrev:
Det kvittar ju i det fallet. Det är ju slutsumman som är av intresse.
Alla jobb måste redovisas med ett kostnadsförslag och nu i elbranchen visar man upp hur illa konkurrens o prissättning fungerar!
Myndigheter måste lagstifta kring detta för att försöka få ordning på de värsta avarterna
 
mathiash77 skrev:
För mig handlar detta om kommunikation med sina kunder, om ärlighet och om vilken lön man vill ha!

Låt oss säga att vi har en elektriker, ett fåmansföretag eller mindre AB.
Personen i fråga har kontoret hemma och inte någon lokal...

Personen vill ha en månadslön på 35 000 kr/mån före skatt.
Utgifterna per månad är 10 000 kronor exkl moms och det innefattar
- Leasingbil
- Kostnad för Revisor
- Försäkringar
- Utbildningar/Certifikat

Det betyder att personen behöver dra in 730 000 kronor exkl. moms per år.
I dessa 730 ingår sociala avgifter, 12% i semesterkompensation och 5% tjänstepension.

Den teoretiska arbetstiden är 2080 timmar men man räknar med att pga helgdagar, semester m.m. att det finns ungefär 1700 timmar (9,5 veckors ledighet) på ett år.

Det betyder att man behöver ta ut (730000/1700) 430 kr / h exkl moms för att få ihop sina 35 000 och täcka sina 10 000 kronor / månad i fasta utgifter.

Som småföretagare får man sedan en frihet att arbeta själv, sätta sig egen arbetstid men på andra sidan får man räkna med att lägga extra tid för administration. Varför vill du starta eget? Det brukar ju inte vara, för jag vill jobba mindre utan det är för att få mer frihet och ha en möjlighet att casha hem...


Så vid 430 kr/h exkl moms (537,50 inkl moms) kan man då få runt sina 35 000.

Nu är ju sen frågan vilka ytterligare utgifter man har?
- Dyra specialverktyg?
- Handla material?
- Fakturera kund?
- Ytterligare certifikat?


I min beräkning ovan har jag INTE tagit med de hantverkare som tar betalt extra för milersättning. Självklart kan detta tillkomma som körningskostnad.

Jag har inte tagit hänsyn till materialkostnad och materialdebitering men detta ska bara täcka kostnaderna för materialet, inte för personen.

Lagerhållning på material kostar, det är x% av lagervärdet per år. Inköpspriset spelar ingen roll så länge som prylarna inte har ett bäst före datum (jämför med frukt) så blir inte materialet kasst om det ligger ett år på lager..


Så personligen betalar jag hellre (och har gjort) en hantverkare 700kr/timme utan ocker på material.



Hantverkare, kom nu med konstruktiva kommentarer där mina beräkningar är fel....
Sjukdom.(företaget betalar i vanliga fall)
VAB förlorad inkomst
Beläggningsgrad 80 till 85 % i bästa fall.
Overheadkostnader.
Pengar till buffert för väntetid.
Overheadkostnader.
Lokalhyror.
Verktyg/ dyra instrument
Ta med det också så tror jag du går en annan summa
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Vi har köpt en hel del via Ahlsell på vårt bygge men då var de så enkelt att de var billigast. Annars köper vi bara verktyg där
Symbrio ?
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Alla jobb måste redovisas med ett kostnadsförslag och nu i elbranchen visar man upp hur illa konkurrens o prissättning fungerar!
Myndigheter måste lagstifta kring detta för att försöka få ordning på de värsta avarterna
Det funkar ju inte bra för småjobb i praktiken.
Då måste ju någon ut och titta på exaktmaterialbehov i förväg, det ska skrivas offerter mm. I allmänhet är det bättre att bars köra igång med ett överenskommet timpris eller total arbetskostnad och debitera det material som går åt. Men materialets pris måste ju då antingen vara i närheten av det som gäller på marknaden, eller specas. Med marknaden menar jag då inköpsställen som kunden har tillgång till typ bauhaus, clasohlson elbutik mm. Man kan inte hänvisa till en hemlig prislista hos grossisten med priset som ingen betalar.

Men att kräva offerter på minsta lilla småjobb är inte rimligt. Jag önskar att något av dessa fall dras till rätten. Det skulle behövas ett tydligt utslag.
 
  • Gilla
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.