2 564 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Prisfråga och köpråd
Ska köpa ny spis (glaskeramik) och ska ha en med 70cm bredd men när man kollar runt så är ju det mest 60cm modeller. Är 70 cm modeller mycket dyrare än 60cm motsvarande men det finns kanske mindre utbud av 70cm spisar? Behöver också tips på vad man ska tänka på vid köp av ny spis när man bara haft vanlig spis med gjutjärnsplattor hittills!:eek:
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Köp en begagnad med glaskeramikhäll på Blocket för en tusing eller två. Har du trefas? Blir svårt med urvalet annars. 70cm-spisar hittar du billigt på Blocket för storleken är ju på väg ut.
Att jag rekommenderar glaskeramik är för att det är den vanligaste typen, moderna glaskeramikhällar reagerar snabbt och du kan behålla alla gamla kokkärl som inte passar med induktion.
/Anders
Att jag rekommenderar glaskeramik är för att det är den vanligaste typen, moderna glaskeramikhällar reagerar snabbt och du kan behålla alla gamla kokkärl som inte passar med induktion.
/Anders
Är 70 cm på väg ut? Jag har en 70 cm spis nu och det är trevligt men skulle man vilja byta den till en induktionsspis så finns det typ 2-3 st att välja på.
70 cm med induktion går lös på 13000-17000.
70 cm med induktion går lös på 13000-17000.
Redigerat:
ja tyvärr är 70cm på väg att försvinna
har man vant sig med stora kärl på en 70cm upptäcker man att de inte får plats på en 60- längre
på gjutjärns plattor kan man ställa kärlen off center och stöda mot spiskanten
det går inte att göra på en spis med glashäll då kärlet då kommer upp från glaset för att spillkanten på glaset byggs upp.
om någon undrar varför de förnämliga 70cm spisarna på 3x400vförsvinner?
EU standarden säger 60cm 230v
har man vant sig med stora kärl på en 70cm upptäcker man att de inte får plats på en 60- längre
på gjutjärns plattor kan man ställa kärlen off center och stöda mot spiskanten
det går inte att göra på en spis med glashäll då kärlet då kommer upp från glaset för att spillkanten på glaset byggs upp.
om någon undrar varför de förnämliga 70cm spisarna på 3x400vförsvinner?
EU standarden säger 60cm 230v
Jag vet inte vad som är bra eller dåligt men jag hittat iaf ett antal spisar enligt dina spec i prisklassen 7000-11000 på tretti. Varumärkena är Bosch, Cylinda, Electrolux, och Elektro Helios. Samtliga känns som etablerade märken såvida du inte är ute efter några specialfunktioner.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Eller snickra en låda på 10 cm som fyller ut och köp en 60 cm på rea hos Elgiganten.
/Anders
/Anders
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Det finns knivställ som fyller ut dom 10 centimetrarna.
http://www.tretti.se/tillbehor/siemens-nbp20sk
http://www.tretti.se/tillbehor/siemens-nbp20sk
Klicka här för att svara