75 776 läst ·
224 svar
76k läst
224 svar
”Prisexplosion” på pellets sommaren 2022
Tack för förståelsenM MrDizzy skrev:
Är väl medveten om hur pellets produceras, samt att alla producenter inte tillverkar det i Malmö precis.M MrDizzy skrev:Pelletstillverkning sker nog mha el skulle jag tro.
Drar elpriset iväg, drar pellets priset iväg
"Råvaran mals i en kvarn och matas sedan in i pressen som består av en matris. Matrisen är en stor metallring med många hål där spånet pressas in av roterande rullar. Med hjälp av spånets eget bindemedel, lignin och eventuell tillsättning av fukt så pressas spånet till stavar som sedan kapas i lagoma längder. Pelletsen blir väldigt varm av denna process och måste kylas för att bli hård och formstabil. Efter att spånrester sållats bort paketeras pelletsen i säckar. Säckarna lagras i torra utrymmen tills de körs ut till kund."
Kvarn, press, fläktar, pelletskap etc allt är nog eldrivet ska du se
Så att tillverkningskostnaden rusar pga elpriset köper jag inte.
Jag har själv funderat mycket på det. Har en ganska gammal anläggning som behöver förnyas såsmåningom. De senaste funderingarna har varit i banorna kring att skaffa en tekniktank och en luft/vatten VP. Då skulle man kunna ha pelletsen igång också (kopplad mot tekniktanken). Då har man redundanta system, man kan välja att köra det som är mest ekonomiskt för stunden och när man blir äldre kan man gå över helt till VP för att slippa böket med pelletsen.Allan J skrev:
Jo vet att luft luft inte är det bästa… bara lite svårt att acceptera att det måste var slut med pelletseldning och gå över till elberoende. Har inte plats tror jag för både pump och panna nere i pannrummet.
En billig luft luft kostar ju snart bara som två pallar pellets och kan ju sitta där och vänta på att användas i nödfall för att inte förfrysa huset i händelse av extrem brist på pellets.
Å andra sidan lär man ju inte kunna få det installerat innan den här vintern....
Tillverkningskostnad har absolut ingenting med försäljningspris att göra "uppåt" det sätter bara ett "golv" nedåt.
Om det finns kunder som är villiga att betala 6000:-/pall så är det "rätt pris". Om pelletssäljarna inte får några pallar sålda för 6000:-/pall så sänker de priset eller väntar och hoppas att alla andra säljare skall få slut på pellets så att de får sälja för 6000:-/pall.
Samma modell gäller för elpriset tyvärr (fast där är det ännu värre för det är den DYRASTE sålda kWh som prissätter ALLA sålda kWh den timmen (ett dygn i förväg)), och det är det vi lider av i SE3 och SE4...
Om det finns kunder som är villiga att betala 6000:-/pall så är det "rätt pris". Om pelletssäljarna inte får några pallar sålda för 6000:-/pall så sänker de priset eller väntar och hoppas att alla andra säljare skall få slut på pellets så att de får sälja för 6000:-/pall.
Samma modell gäller för elpriset tyvärr (fast där är det ännu värre för det är den DYRASTE sålda kWh som prissätter ALLA sålda kWh den timmen (ett dygn i förväg)), och det är det vi lider av i SE3 och SE4...
Är det inte så för pellets? Det är väl ingen som säljer pellets billigt när kunderna är beredda att betala ett högt pris?L Limpan4all skrev:Tillverkningskostnad har absolut ingenting med försäljningspris att göra "uppåt" det sätter bara ett "golv" nedåt.
Läs igen, det är exakt det jag skriver.
Eftersom inga politiker är intresserade av oss pelletseldare, jag har försökt få lite förståelse, men......
Hoppas verkligen ni talar om vad ni tycker om HEN, det gör jag,
är de inte intresserade av oss, vad ska vi ge dom istället, upp till er
Hoppas verkligen ni talar om vad ni tycker om HEN, det gör jag,
är de inte intresserade av oss, vad ska vi ge dom istället, upp till er
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 609 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 609 inlägg
Hade jag haft plats så skulle jag kanske ha beställt de sista pallarna så man hade klarat året säsong. Men det är lite trångt just nu då jag redan har buffrar 2/3 av en normalförbrukning. Får hoppas att priset kanske minskar eller i alla fall inte ökar ytterligare tills det är dags för att skaffa de sista pallarna någon gång i feb-mars månad. Med dagens priser så törs man ju inte förvara pelletsen på utsidan längre....Patrik440 skrev:
Ja man va rätt nervös när man åkte på corona precis innan leverans och 4 pall för 14 papp stod på uppfarten, tog en vecka innan man orkade pytsa in säckarna.
Billigt ser ja nu när ja läser va ni skriver om priserna på pelletsen idag, detta va en månad sen. Sinnessjukt
Billigt ser ja nu när ja läser va ni skriver om priserna på pelletsen idag, detta va en månad sen. Sinnessjukt
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 609 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 609 inlägg
Ja fy, fick hemleverans av Laxåpellets 22 augusti som beställdes veckan innan för 3890:-. Klart man knorrade lite då för de hade precis höjt innan jag satte mig å beställde men nu är jag ju nöjd ändå..H Husseglarn skrev:
/ Patrik
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 609 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 609 inlägg