L lat skrev:
Näe, men söka hjälp av farbror staten så fort man inte har råd med vad det nu är, det går bra?
var kan man söka hjälp? Du menar socialen? Eller vad?

Behöver bara ”lite sågspån” så ska nog det här lösa sig
Pelletsmaskin från Wiesenfeld visad på en webshop med pris och specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Undrar hur många som har koll på kvaliteten på pellets..
Ju mörkare/brun den är så innehåller den massa bark.. och har då mycket sämre energi inne håll.
Laxå pellets är inre att rekomendera!

• Gilla
Gdsseli85
  • Laddar…
Nja. Inte sällan är de brunaktiga på utsidan på grund av värme i tillverkningen.

Barkpellets har högre energiinnehåll. Så det bör knappast bli lägre om det är bark inblandat. Däremot blir askhalten högre.

G
L lat skrev:
Och nu visar du dig som en fullblodskommunist & vill att staten ska kompensera dig?
Anser du även att det ska vara reglerade priser på mat? Och vad mer?
Nej jag säger bara att det var dyrt innan kriget vilket sossarna försöker komma undan med.

Patrik440
Allan J Allan J skrev:
Så där ja… bunkrar du upp extra eller bar vanlig beställning utefter behov?
Vanlig beställning på 5 pallar.

Brukar beställa 5-6 pallar om året, förra året beställde jag 6st men har ungefär en kvar så i år blev det 5st för mer får jag inte plats med.

/Patrik

L lat skrev:
Fy f.n vad det är synd om oss svenskar!!!
Näe, skärp er!

Det pågår ett KRIG i Europa (inte alltför långt ifrån Sveriges gränser), trodde ni att vi skulle vara opåverkade?
Sist det var ett krig så nära så ransonerades både mat & bränsle och inte f.n blev nån kompenserad för att priserna gick upp.

Se till att skicka pengar till Ukraina då att de kan avsluta detta fortast möjligt, det är det bästa vi kan göra.

Är gift med en ukrainska
Har 2 flyktingar boende hos oss.
Har skänkt pengar till Ukrainska centralbanken

• Gilla
Limpan4all
  • Laddar…
L lat skrev:
Näe, skärp er!

Det pågår ett KRIG i Europa (inte alltför långt ifrån Sveriges gränser), trodde ni att vi skulle vara opåverkade?
Sist det var ett krig så nära så ransonerades både mat & bränsle och inte f.n blev nån kompenserad för att priserna gick upp.

Se till att skicka pengar till Ukraina då att de kan avsluta detta fortast möjligt, det är det bästa vi kan göra.
Glömde, min styvson har har skickat ned en hjälm, 4 comradios
Har gjorde så mycket han kan

Svaret från makten:

Hej Pelle

Tack för ditt mejl.

Tyvärr är gas och pellets inte med i det förslag som ligger eftersom kompensationen/ersättningen utgår från Svenskt Kraftnät.
Vi är dock medvetna om prishöjningen och uppmärksammar Näringsdepartementet/
energiministern på att även här kan åtgärder behövas. Gasanvändningen har en tydlig regional prägel till Syd- och Västsverige varför problemet kanske inte fått den nationella uppmärksamhet det borde få. Detsamma gäller sannolikt pellets.

Vänligen,

Britt

L lat skrev:
Näe, skärp er!

Mina inlägg=orättvisorna,
Varför ska vi drabbas hårdare än andra?

P Pellesverige skrev:
Svaret från makten:

Hej Pelle

Tack för ditt mejl.

Tyvärr är gas och pellets inte med i det förslag som ligger eftersom kompensationen/ersättningen utgår från Svenskt Kraftnät.
Vi är dock medvetna om prishöjningen och uppmärksammar Näringsdepartementet/
energiministern på att även här kan åtgärder behövas. Gasanvändningen har en tydlig regional prägel till Syd- och Västsverige varför problemet kanske inte fått den nationella uppmärksamhet det borde få. Detsamma gäller sannolikt pellets.

Vänligen,

Britt
Det komme ett var åtminstone. Att de glömt gas & pellets uppvärmda hus ... är man eg förvånad?

L lat skrev:
Näe, skärp er!

Även om Ukraina skulle kasta ut Ryssland med huvet före från all Ukrainsk mark ink Krim imorrn... så skulle det inte lösa problemen med gas&elpriserna till vintern.
Tänk en omgång till och lite längre.
Vad händer efter Ukraina vunnit?
Allt går tillbaka till som det var förut med handel med Ryssland?
hahahahahahahahahahahhahahahahaha
aj aj jag får ont av att skratta så mycket på den tanken
Nä, stor del av saktionerna lär kvarstå ... iofs kan EU tänkas lätta på saktionerna för gas.
Men då kommer Ryssarna att kräva att de resten av sanktionerna ska lättas.
Det kommer inte att ske.
Då hittar Ryssarna på nått tekniskt skäl till varför de inte kan skicka mer gas till EU .... och gas & elpris problematiken kvarstår.

@Pellesverige Bry dig inte om sådana kommentarer. De har som inte tänkt flera steg framåt ...
Visst är avslutning av kriget i Ukraina det snabbaste sättet att lösa problematiken ... men det tar ändå några år ... och ni som kör med pellets borde inte bli utan kompensation om det blir kompensation för de som värmer med el.

Majgårdarna
D Daniel 109 skrev:
Problemet nu är att man inte kan få ner all norrlandsel till Europa då blir det lägre pris. Det kommer att rätta till sig på sikt. Men de närmaste åren kan Norrland räkna med klart lägre priser. Det ändras inte genom ett snabbt beslut, utan genom utbyggnad av ledningar och industri.
Fast efterfrågan på el kommer ju öka drastiskt i Norrland.
Jag tror vi kommer se mycket högre priser där framöver.
Bara vätgastillverkningen kommer ta 70TWh ca 2030.

Vindkraft?

Allan J Allan J skrev:
Behöver bara ”lite sågspån” så ska nog det här lösa sig
[bild]
Är den eldriven betvivlar jag att du kan räkna hem den, jag kollade på liknande för några år sedan(har tillgång till spån) men kunde inte se tillräcklig lönsamhet

Patrik440
Ricksson Ricksson skrev:
Laxå pellets är inre att rekomendera!
De säsongerna jag köpt Laxå har de inte varit mörkare än några andra sorter iaf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.