63 100 läst ·
271 svar
63k läst
271 svar
Priser på snickare, målare, elektriker, rörmokare och plattsättare
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 601 inlägg
Månadslön x12 x 1,3142 x 0,8 ?(beläggningsgrad) + overhead (avskriv fordon, verktyg + personalrum, kontor + adm. personal) => årskostnad. Dela med antalet sålda timmar => timkostnad. Lägg på moms och en rimlig vinst på som bör vara minst 10%. Då ser man rimligheten i en timkostnad.Kokarn skrev:
Många anställda som köper tjänster ser inte hela ekonomin. Arbetsgivaravgiften och moms gör att man får jobba fler timmar själv för att köpa hantverkartimmar.
Om du har 35 000 i lön och hantverkaren samma, kan du behöva jobba ca 3 timmar för att köpa 1.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 323 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 323 inlägg
Njae, det där stämmer inte längre, vissa ja, men random har inte längre 900 i timmen, dom tiderna är över för flera år sedan. Indiska konsulter har pressat priserna rejält i Sverige.S SueCia skrev:
Och nu med AI kommer jobben inom programmering och utveckling att förändras radikalt, massor med timmars jobb som kommer att försvinna när AI tar över mycket av programmeringen 🤔
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 294 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 294 inlägg
Så ser det inte ut hos de jag pratat med. AI har bara gjort att de kan jobba färre timmar men debitera samma. Men nån gång borde det svänga, men där är vi inte änMats-S skrev:
Njae, det där stämmer inte längre, vissa ja, men random har inte längre 900 i timmen, dom tiderna är över för flera år sedan. Indiska konsulter har pressat priserna rejält i Sverige.
Och nu med AI kommer jobben inom programmering och utveckling att förändras radikalt, massor med timmars jobb som kommer att försvinna när AI tar över mycket av programmeringen 🤔
Nu har jag inte alla siffror, men förutom på vissa "storkunder" med offentlig upphandling, så ligger alla våra utvecklare definitivt över 850/h skulle jag säga. Snittet över alla är väl runt tusenlappen.Mats-S skrev:
Njae, det där stämmer inte längre, vissa ja, men random har inte längre 900 i timmen, dom tiderna är över för flera år sedan. Indiska konsulter har pressat priserna rejält i Sverige.
AI förändrar spelplanen lite ja, men inte så som många tror. Koden som genereras idag är dålig, inaktuell och full av brister. AI kan få ur sig en del bra med rätt promptar och under rätt förutsättningar, men minst lika mycket är värre än en junior utvecklare som kör copy+paste från stack overflow på alltihop.
Hur ska man tolka dessa priser i undersökningen, ex ett pris på 500 kr/timme.
Är det med eller utan ROT?
Tex med 500 kr/timme med moms men utan ROT
Då betalar jag som kund 250kr/timme så långe jag har ROT kvar att utnyttja det året?
Är det med eller utan ROT?
Tex med 500 kr/timme med moms men utan ROT
Då betalar jag som kund 250kr/timme så långe jag har ROT kvar att utnyttja det året?
Redigerat:
Har ingen aning vad min chef fakturerar om jag går på löpande till kund men jag som plattsättare deklarerade 672k förra året, strax över 720k med ackordspengen. Sen kan ni dividera om jag kostar mig. Jag levererar enligt mig väldigt fina badrum. Men mycket vill ha mer så jag försöker dra in 2-300k per år i efter 16 jobb. Brukar landa ungefär där jag har hoppats på.
hur många timmar jobbade du då på det året? Jobbade du normalt 40 timmars vecka så är det som många tycker att hantverkare tar överpris. Men jobbar du 60 timmars vecka så är det normalt med den inkomsten. Men i slutänden lönar det sig enbart för höginkomsttagare att anlitar hantverkare.F Fjonken skrev:Har ingen aning vad min chef fakturerar om jag går på löpande till kund men jag som plattsättare deklarerade 672k förra året, strax över 720k med ackordspengen. Sen kan ni dividera om jag kostar mig. Jag levererar enligt mig väldigt fina badrum. Men mycket vill ha mer så jag försöker dra in 2-300k per år i efter 16 jobb. Brukar landa ungefär där jag har hoppats på.
Den deklarerade inkomsten är vanlig heltidsanställning, det övriga är lite extra bara på sidan av. Men 55-60h veckor har det absolut blivit. Då har jag legat på strax över millen per år.Bjor skrev:
Det låter ju som du hittat en drömanställning!F Fjonken skrev:
Har inte hört någon vanlig knegare ha en lön i denna storlek, (utan att vara egenföretagare med tillkommande risk/ansvar ) Förmodligen är du väldigt snabb, och har en chef som låter dig få bra del av kakan. Hatten av för detta...
dock inte talande för de genomsnittsanställde hantverkaren.//
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 718 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 718 inlägg
Här kan du läsa.P pette skrev:Det låter ju som du hittat en drömanställning!
Har inte hört någon vanlig knegare ha en lön i denna storlek, (utan att vara egenföretagare med tillkommande risk/ansvar ) Förmodligen är du väldigt snabb, och har en chef som låter dig få bra del av kakan. Hatten av för detta...
https://www.byggnadsarbetaren.se/ja...r-det-att-dra-in-over-en-miljon-som-anstalld/
Prestationslön eller uppgjord ackordspeng, gör man ett bra jobb så kan man tjäna pengar. Jag är snabb där det behövs men jag jobbar efter att aldrig behöva komma tillbaka till en kund om det inte är ngn äta/tillägg.P pette skrev:Det låter ju som du hittat en drömanställning!
Sen är min grundlön är på knappt 48 innan skatt,
Intressant läsning. Häftigt att det går att tjäna så mycket som hantverkare. Gillar ackordsarbete, och ser inga problem med att folk tjänar mycket. Det är ju ändå resultatet man vill betala för.S sinuslinus skrev:
Tyvärr är det relativt få hantverkare som har möjlighet att jobba efter ackord./