Vad i hela helskotta.
Hur kan priserna skilja så OTROLIGT mycket baserat på vart man är i landet? Vad är egentligen ett vettigt pris för anläggningsjord A eller likvärdigt för att så lite gräs på? För priserna jag har skiftar mellan 200kr/m3 (1,2-1,6t) och 1199kr tonnet.
Det är så otroligt orimligt att jag är rädd, ledsen och förvirrad.
Hjälp.
Hur kan priserna skilja så OTROLIGT mycket baserat på vart man är i landet? Vad är egentligen ett vettigt pris för anläggningsjord A eller likvärdigt för att så lite gräs på? För priserna jag har skiftar mellan 200kr/m3 (1,2-1,6t) och 1199kr tonnet.
Hjälp.
Husägare
· Storfors
· 69 inlägg
Vart i landet och med eller utan transport?
Det är strax norr om Stockholm, och jag håller med om att man vill vara kräsen, men 5 gånger prisskillnaden...
I min erfarenhet är det jävligt sällan "man får det man betalar för" i såna här lägen
I min erfarenhet är det jävligt sällan "man får det man betalar för" i såna här lägen
Jag jagade pris, och fick skit levererat. Var ute efter matjord. Fick inte så mycket sten i, men det var en del glas, och helt näringsfattigt. Knappt ogräset ville växa.
Nån liten koppling till pris verkar finnas i alla fall, men man får kanske inte 5 gånger så bra jord om man betalar 5 x mer.
Transporten brukar vara ganska betydande om man köper lite. Storsäck blir väl rätt dyrt kan jag tycka i alla fall om man har lite större projekt får man köpa i bulk.
Nån liten koppling till pris verkar finnas i alla fall, men man får kanske inte 5 gånger så bra jord om man betalar 5 x mer.
Transporten brukar vara ganska betydande om man köper lite. Storsäck blir väl rätt dyrt kan jag tycka i alla fall om man har lite större projekt får man köpa i bulk.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 354 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 354 inlägg
Välkommen till min värld! Jobbar med detta i projekt som har behov av flera miljoner ton massor och även för oss så varierar priserna.L Langostanten skrev:Vad i hela helskotta.
Hjälp.
Men i ditt fall får man nog kolla lite noggrannare på varför priset skiljer och vilken produkt du är ute efter. Det är skillnad på att få 10 lastbilar "jord" levererat eller att få hem 4-5 kubikmeter harpad, gödslad matjord. Ofta så är det inte själva jorden som kostar utan hanteringen och transporten av den. Kommer det uppgrävt direkt från ett vägbygge eller har det gått igenom en process. Är det produktivitet av ett seriöst företag eller ej osv.
Ett exempel är när man köper jord för att så "ängsådd" i. Då ska den gärna vara uppblandad med sand till precis rätt mängder och detta görs ibland i stora maskiner. Det kostar pengar.
Sen kostar det lika mycket att köra ut med en lastbil och leverera 1 kubik jord som 8 kubik (ungefär en full lastbil).
Så, hur mycket ska du ha och vad ska du ha den till?
Jag tror jag hittat rätt nu, 250kr/m3 plus frakt, ska ha 60 kubik så det är ju en del.
Sen hittade jag 32 kr/m2 för rullgräs så jag tänker köra på bara.
Klipp ner skiten som finns. Lägg på 10cm jord. Lägg ut rullgräs. Vid 32kr/kvm verkar det väldigt billigt. Blir ju:
15 000 kr jord
20 000kr gräs
även med transport är det under 50 000kr.
Bara jorden i storsäck från ncc är 175 000kr med frakt. 65 000 på lösvikt. Detta är nog inte med kranbil om det inte är storsäck heller.
Veidekke vart nästan 50 000 på tipplass bara massorna.
Köpgrus.se vart också över 100 000kr för jorden med tipplass.
Matta på rulle är samma lika. Så länge man ser att en butik har olika priser per region kan man lika gärna blockera siten för bor du i stockholmsområdet gnider dom händerna ihop och drar på en nolla på priset känns det som.
Det är JORD. Bokstavligen smuts. Det finns ÖVERALLT och att harpa det till relativt bra storlek sker med harpor som drar 50spänn i timmen och framställer oändligt antal ton per dag. Vad är problemet?
Uppenbarligen arbetar jag i helt fel bransch.
Sen hittade jag 32 kr/m2 för rullgräs så jag tänker köra på bara.
Klipp ner skiten som finns. Lägg på 10cm jord. Lägg ut rullgräs. Vid 32kr/kvm verkar det väldigt billigt. Blir ju:
15 000 kr jord
20 000kr gräs
även med transport är det under 50 000kr.
Bara jorden i storsäck från ncc är 175 000kr med frakt. 65 000 på lösvikt. Detta är nog inte med kranbil om det inte är storsäck heller.
Veidekke vart nästan 50 000 på tipplass bara massorna.
Köpgrus.se vart också över 100 000kr för jorden med tipplass.
Matta på rulle är samma lika. Så länge man ser att en butik har olika priser per region kan man lika gärna blockera siten för bor du i stockholmsområdet gnider dom händerna ihop och drar på en nolla på priset känns det som.
Det är JORD. Bokstavligen smuts. Det finns ÖVERALLT och att harpa det till relativt bra storlek sker med harpor som drar 50spänn i timmen och framställer oändligt antal ton per dag. Vad är problemet?
Uppenbarligen arbetar jag i helt fel bransch.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 052 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 052 inlägg
Vet inte vad norr om Stockholm betyder men tex Rodenåkarna tar 447kr/ ton.
Veidekke som verkar ha tagit över de flesta grustag i norra Stockholm tar 490kr/ton.
NCC verkar inte vilja sälja jord om de har sådan prissättning som du beskriver.
Sen vet jag inte om det funkar bra att lägga på 10 cm jord över befintlig gräsmatta och sen rulla nytt gräs.
Jag hyvlade av min gräsmatta förra sommaren med en Avant och la ut jord och sådde gräs. Tror jag la ut 28 ton (två lastbilar). Beställde av ett åkeri som också ställde ut ett flak för schakten jag behövde bli av med.
Förra månaden kompletterade jag lite efter att jag gjort om kanterna och beställde av en firma som både har åkeri och jordtillverkning. Fick betala lägre pris för jorden än deras publicerade prislista. Den gjorden var riktigt fin.
Veidekke som verkar ha tagit över de flesta grustag i norra Stockholm tar 490kr/ton.
NCC verkar inte vilja sälja jord om de har sådan prissättning som du beskriver.
Sen vet jag inte om det funkar bra att lägga på 10 cm jord över befintlig gräsmatta och sen rulla nytt gräs.
Jag hyvlade av min gräsmatta förra sommaren med en Avant och la ut jord och sådde gräs. Tror jag la ut 28 ton (två lastbilar). Beställde av ett åkeri som också ställde ut ett flak för schakten jag behövde bli av med.
Förra månaden kompletterade jag lite efter att jag gjort om kanterna och beställde av en firma som både har åkeri och jordtillverkning. Fick betala lägre pris för jorden än deras publicerade prislista. Den gjorden var riktigt fin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara