6 935 läst ·
37 svar
7k läst
37 svar
Prisavdrag vid reklamation/returnering av vara?
Jag tror vi får ge oss. Vi har uppenbarligen olika tolkning av begreppet "missljud". För mig är "missljud" ett felaktigt ljud som ej ska förekomma i en felfritt fungerande maskin/installation/pryl/manick. Sen var det inte jag som kallade ljudet för "missljud" utan TS leverantör.-MH- skrev:
Enligt konsumentköplagen kan säljaren göra avdrag på priset vid hävning av köpet om köparen har haft nytta av varan. I detta fall låter det dock som om köparen inte har haft produkten mer än i ett par dagar och då är det knappast applicerbart. Dessutom har köparen rätt till ränta på de betalade pengarna.
I praktiken är det sällan som detta används.
I detta fall låter det helt klart enklast att åberopa ångerrätten om det nu kan göras inom de 14 dagarna.
I praktiken är det sällan som detta används.
I detta fall låter det helt klart enklast att åberopa ångerrätten om det nu kan göras inom de 14 dagarna.
Det spelar ingen roll vad du tycker.missljud är eller vem du tror sa det. Saken avgörs på lite mer objektiv grunder, och vad som utlovades innan köpet.Alfredo skrev:
En transformator är beställd, och en retursedel ska komma i samma försändelse , kommer att vänta in dettta innan jag tar upp mer diskussion med säljaren om återbetalningen så att jag vet att jag har en acceptabelt fungerande fläkt hemma innan jag går vidare. Kommer iaf att kräva full ersättning och hänvisa både till felaktig vara och 14 dagars ångerrätt enligt Distansköplagen då jag har påtalat för säljaren att det inte fungerar som det ska inom 14 dagar från leveransen av varan.
-MH- har ju rätt. Ljudlösa fläktar existerar inte. Det är svårt att hävda att en fläkt "inte fungerar som den ska" så länge den flyttar luft och låter lite. Sen att TS kanske vill att den ska låta mindre, det är en annan femma.
Observera att produkten skall vara i nyskick också. (Fri från märken/skav och dylikt)
Om du fortsatt på deras linje och dom skickar returlapp och ny produkt efter att ha informerat om prisavdrag.. kan man inte antas ha accepterat villkoren med 20% returavdrag då?
Om du fortsatt på deras linje och dom skickar returlapp och ny produkt efter att ha informerat om prisavdrag.. kan man inte antas ha accepterat villkoren med 20% returavdrag då?
TS får ju välja vilken lag som nyttjas. Antigen retur innan 14dagar enligt distansköpslagen eller reklamation enligt konsumentköplagen. Man kan inte blanda de två.
Distansköpslagen är ju enklare om man hinner, då skall man inte påtala något bara säga att man vill skicka i retur.
Jag tycker TS gör det mycket svårare för sig än det borde vara.
Distansköpslagen är ju enklare om man hinner, då skall man inte påtala något bara säga att man vill skicka i retur.
Jag tycker TS gör det mycket svårare för sig än det borde vara.
Mm, självklart låter en fläkt men i det här fallet så är det ett dovt brummande resonansljud som INTE ska finnas, och leverantören visste på en gång när jag ifrågasatte om det ska vara så att jag måste ha en annan styrning till fläkten för att få bort ljudet så att fläkten låter är inget problem men nu låter den ILLA och det är skillnad.Nyfniken skrev:
Jag har ifrågasatt deras avdrag, och fick då till svar att läsa Köplagen och det har jag gjort och där hittade jag ingenting som styrker deras rätt till avdrag, och att dom har skickat en returlapp och påtalat avdraget på 20% i samma meddellande betyder inte att jag har godtagit avdraget.Qarillion skrev:
Köplagen gäller inte om du är konsument. Antar att du är det? Då gäller konsumentköplagen. Nu köpte du på distans, så då gäller även distansavtalslagen. Vill du åberopa ångerrätten enligt distansavtalslagen, så gör det innan 14 dagar gått!Jonas-F skrev:
Om inte det går, så måste du visa att det var fel på varan. Om du inte gör det, så får du inte returnera den alls (om inte företaget visar good will och låter dig returnera varan och du får tillbaka tex 80% av inköpspriset.). Om du visar att det är fel, får du returnera den utan prisavdrag.
-MH- skrev:Köplagen gäller inte om du är konsument. Antar att du är det? Då gäller konsumentköplagen. Nu köpte du på distans, så då gäller även distansavtalslagen. Vill du åberopa ångerrätten enligt distansavtalslagen, så gör det innan 14 dagar gått!
Om inte det går, så måste du visa att det var fel på varan. Om du inte gör det, så får du inte returnera den alls (om inte företaget visar good will och låter dig returnera varan och du får tillbaka tex 80% av inköpspriset.). Om du visar att det är fel, får du returnera den utan prisavdrag.
Eftersom leverantören redan har talat om att jag ska ha en annan styrning än den dom först rekommenderade så borde det vara helt klart att varan inte fungerar som den ska tillsammans med fläkten som jag köpte tillsammans med styrningen så någon vidare bevisning än så borde jag inte behöva uppvisa för att få returnera den första styrningen utan prisavdrag tycker jag.
Då får du nog ta och läsa om lite grann för jag har aldrig ställt krav på ljudlöst, däremot så ska det inte vara några missljud som fortplantas i hela kåken och det är det nu. Och eftersom leverantören genast när jag ifrågasatte om det ska låta som det gör så sa han att jag ska ha en annan styrning för att få bort missljudet (och inte fläktljudet) så kan det knappast vara något ovanligt jag har råkat ut för och då borde dom ha rekommenderat den andra styrningen redan från början, eller iaf ha upplyst om risken för missljud med tyristorn som dom rekommenderade från början.-MH- skrev: