6 935 läst ·
37 svar
7k läst
37 svar
Prisavdrag vid reklamation/returnering av vara?
Sida 1 av 3
Jag har installerat en kanalfläkt med en tyristor för varvtalsreglering för att ha som radonsug under bottenplattan i källaren hemma. Både fläkt och tyristorn är köpta tillsammans och är från samma tillverkare men efter uppstart av fläkten så avger fläkten ett jobbigt brummande ljud på alla hastigheter utom full fart. Hörde av mig till leverantören om problemet och fick till svar att då ska jag ha en transformator istället för tyristorn för att bli av med missljudet i fläkten. Jag får returnera tyristorn när jag beställer transformatorn istället men skule få ett prisavdrag på 20% på returen och fick till svar när jag opponerade mig mot avdraget att läsa köplagen.
Jag anser att dom har sålt fel vara till mig då dom genast sa vilken åtgärd jag ska göra för att komma tillrätta med problemet och då ska jag inte ha ett prisavdrag på returen av den felaktiga varan men vad är det som gäller enligt lag innan jag börjar bråka med dom om returen? Har läst igenom både köplagen och Konsumentköplagen och jag hittade ingenting om något avdrag på 20% vid retur av vara.
Jonas
Jag anser att dom har sålt fel vara till mig då dom genast sa vilken åtgärd jag ska göra för att komma tillrätta med problemet och då ska jag inte ha ett prisavdrag på returen av den felaktiga varan men vad är det som gäller enligt lag innan jag börjar bråka med dom om returen? Har läst igenom både köplagen och Konsumentköplagen och jag hittade ingenting om något avdrag på 20% vid retur av vara.
Jonas
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Låter som att du handlat på distans. Då har du 14 dagar ångerrätt oavsett vad som ligger bakom. Inga prisavdrag, bara betala frakten. Gäller även om man provat varan.
Har du pratat med någon som berättade vilka saker du skulle ha?
Har du pratat med någon som berättade vilka saker du skulle ha?
Jag har haft en mailkonversation med firman som jag handlade av, och tyristorn för varvtalsregleringen är listad som tillbehör till fläkten jag köpte, och den var även rekommenderad av dom som reglering innan jag handlade grejjerna. Får hänvisa till Distansköplagen då om dom fortfarande inte vill betala tillbaka hela varans värde, då jag har reklamerat varan inom dom 14 dagar som föreskrivs i den, sen så hittar jag inget i varken Köplagen eller Konsumentköplagen som ger dom rätt till prisavdraget dom vill göra.
Det står inget sådant där, utan grundregeln är att har du köpt en vara som fungerar som det är tänkt att den skall fungera, så har du inte rätt att returmera den alls. Därför kan distansavtalslagen hjälpa dig, då du har 14 dagar returrätt oavsett.Jonas-F skrev:
Alternativt är att hävda att varan inte fungerar som beskrivit, och det är svårare.
Har han rådfrågat om vad som passar ihop och sen det inte gjort det så klassas det som fel på varan och då har han rätt att få rätt vara.-MH- skrev:Det står inget sådant där, utan grundregeln är att har du köpt en vara som fungerar som det är tänkt att den skall fungera, så har du inte rätt att returmera den alls. Därför kan distansavtalslagen hjälpa dig, då du har 14 dagar returrätt oavsett.
Alternativt är att hävda att varan inte fungerar som beskrivit, och det är svårare.
Fast om leverantören säger "Hörde av mig till leverantören om problemet och fick till svar att då ska jag ha en transformator istället för tyristorn för att bli av med missljudet i fläkten." så har väl redan leverantören visat att prylarna inte passar ihop.-MH- skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Som sagt, det borde vara enklast att returnera med hänvisning till distansköpslagen (eller vad den nu heter), den är villkorslös. Och kanske sedan ev. ngt i stil med: "och dessutom fungerar inte produkterna ihop".
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Om man hävdar att detta är ett fel, då finns det ett tolkningsutrymme. Leverantören kan hävda att "alla vet att tyristorregleringen låter", men i driftsfall där storlek, vikt och kanske pris (?) är viktigt så är det en bra lösning. Eller någon liknande argumentation.
Om man inte diskuterat helt ljudlöst innan, är det nog svårt att kräva efteråt. Oavsett ev. Ordval när man klagar.Alfredo skrev: