20 754 läst ·
33 svar
21k läst
33 svar
Pris renovera badrum, rimligt?
Jag vet inte hur många bilder jag sett på VVS ifrån utländska firmor som har gjort undermåligt arbete. Jag tror dessutom att jag aldrig sett ett korrekt jobb utfört av en utländsk firma, när det kommer till vvs. Möjligtvis om man står som en hök, och själv är insatt i alla gällande regler, och pekar och visar hur det ska göras...
Redigerat:
Om firman inte är våtrumsbehörig kan man ju få stora problem med försäkringsbolag om skada skulle uppstå då dessa oftast vill se kvitto från fackman som utfört arbetet, och då kommer de ju se att frman som gjort arbetet inte varit behörig och avslå försäkring bara på det. Spelar inte ens någon roll om de utfört arbetet enligt gällande normer, försäkringsbolag vill ha en lätt väg att inte betala ut pengar på, att inte använda en våtrumsbehörig firma är att ge försäkringsbolagen gräddfilen till ingen utbetalning vid skada.
Avseende mtrl. Har precis gjort ett duschrum själv. Följande ca utgifter har vi haft
Möbel 18
kakel klinkers 9
toastol 4
handdukstork 5
duschdörr 2
glasblock 2
övrigt 33
Summa 73
Övrigt är gips, våtrumsskivor, vvs, avlopp, blandare, duscharmatur, belysning, flytspackel, fix, våtrumsfolie, våtrumsmassa, EL, etc
Möbel 18
kakel klinkers 9
toastol 4
handdukstork 5
duschdörr 2
glasblock 2
övrigt 33
Summa 73
Övrigt är gips, våtrumsskivor, vvs, avlopp, blandare, duscharmatur, belysning, flytspackel, fix, våtrumsfolie, våtrumsmassa, EL, etc
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Detta stämmer INTE i alla lägen...katten12 skrev:Om firman inte är våtrumsbehörig kan man ju få stora problem med försäkringsbolag om skada skulle uppstå då dessa oftast vill se kvitto från fackman som utfört arbetet, och då kommer de ju se att frman som gjort arbetet inte varit behörig och avslå försäkring bara på det. Spelar inte ens någon roll om de utfört arbetet enligt gällande normer, försäkringsbolag vill ha en lätt väg att inte betala ut pengar på, att inte använda en våtrumsbehörig firma är att ge försäkringsbolagen gräddfilen till ingen utbetalning vid skada.
Jag har själv varit i kontakt med de enligt mig fyra största bolagen och både Folksam, Länsförsäkringar, If och Trygghansa säger att de absolut INTE har några krav på att hantverkaren som anlitas ska vara medlem i några intresseorganisationer typ BKR.
Det krav de ställer är att arbetet ska utföras fackmässigt enligt gällande branschregler... thats it.
Jag har kollat upp detta själv eftersom jag gått våtrumsutbildningarna 2004 och 2007 men aldrig sökt behörigheten hos BKR då det har stört mig att betala flera tusentals kronor årligen för ett klistermärke att sätta på bilen typ.
Den tredje utbildningen har jag gått hos både LIP, Bostik och Mapei.
Sedan uppdaterar man sig ju själv regelbundet då man vill ha koll på de senaste reglerna.
Nyligen kontaktade jag dem för att ändå söka behörigheten för det kanske kunde vara ett litet reklamvärde i det då Svensson inbillat sig att man måste anlita de med klistermärke på bilen.
Dock fick jag ett halvdåligt svar från BKR om att jag "nog" behövde gå om utbildningarna ( 8000:- ) eftersom det var så många år sedan jag gått dem och det hänt så mycket under dessa åren.
Jag ifrågasatte om det inte räckte att jag gick deras s.k återkurs ( 1500:- ) då som de har som krav att deras anslutna ska gå vart 5e år vilket egentligen är lika meningslöst då det inom de där femårsperioderna också händer mycket.
Detta har jag inte fått svar på än idag så jag har insett att de kan behålla sin meningslösa verksamhet för sig själva och sitta på sina feta kontor i Stockholm, men denne svensken ska inte betala dem en enda krona då det inte finns någon anledning till detta i nuläget.
Jag har sett ett antal badrum som varit rena katastroferna trots att det är anslutna företag som gjort dem, så det är knappast en garanti för att det blir bra utförda arbeten eftersom inte BKR har speciellt stor uppföljning av de som är anslutna till dem.
Redigerat:
Detta är i princip samma svar jag fick när jag diskuterade detta med försäkringsbolaget. Sedan är det bra att, oavsett firman är behörig eller ej, dokumentera vilka produkter och metoder som används och att se till att de är godkända. Vid val av firma så skall man se till att den har F-skatt och någon slags försäkring antar jag.Paul-Staffanstorp skrev:Detta stämmer INTE i alla lägen...
Jag har själv varit i kontakt med de enligt mig fyra största bolagen och både Folksam, Länsförsäkringar, If och Trygghansa säger att de absolut INTE har några krav på att hantverkaren som anlitas ska vara medlem i några intresseorganisationer typ BKR.
Det krav de ställer är att arbetet ska utföras fackmässigt enligt gällande branschregler... thats it.
Jag har kollat upp detta själv eftersom jag gått våtrumsutbildningarna 2004 och 2007 men aldrig sökt behörigheten hos BKR då det har stört mig att betala flera tusentals kronor årligen för ett klistermärke att sätta på bilen typ.
Den tredje utbildningen har jag gått hos både LIP, Bostik och Mapei.
Sedan uppdaterar man sig ju själv regelbundet då man vill ha koll på de senaste reglerna.
Nyligen kontaktade jag dem för att ändå söka behörigheten för det kanske kunde vara ett litet reklamvärde i det då Svensson inbillat sig att man måste anlita de med klistermärke på bilen.
Dock fick jag ett halvdåligt svar från BKR om att jag "nog" behövde gå om utbildningarna ( 8000:- ) eftersom det var så många år sedan jag gått dem och det hänt så mycket under dessa åren.
Jag ifrågasatte om det inte räckte att jag gick deras s.k återkurs ( 1500:- ) då som de har som krav att deras anslutna ska gå vart 5e år vilket egentligen är lika meningslöst då det inom de där femårsperioderna också händer mycket.
Detta har jag inte fått svar på än idag så jag har insett att de kan behålla sin meningslösa verksamhet för sig själva och sitta på sina feta kontor i Stockholm, men denne svensken ska inte betala dem en enda krona då det inte finns någon anledning till detta i nuläget.
Jag har sett ett antal badrum som varit rena katastroferna trots att det är anslutna företag som gjort dem, så det är knappast en garanti för att det blir bra utförda arbeten eftersom inte BKR har speciellt stor uppföljning av de som är anslutna till dem.
Nej, det måste vara byggt rätt. Men min erfarenhet är att detta är väldigt svårt för många. Jag vet inte om det beror på okunskp eller slarv. Har två egna exempel samt besökt måååånga nyrenoverade badrum nör vi letade hus med massor av fel.....för en köpare finns dock en säkerhet i att anlita ett större bkr behörigt företag med god ekonomi, för om något händer kan du överföra det till dem. Man vill inte anlita en obehörig skutt, om nått går fel konkar de...det bästa för dig som kund är att läsa på själv, kravställ rätt och anlita besiktningsman.stefan63 skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
haha.... det är nog snarare du som inte har så mycket humor för det var nog inte så allvarligt menat av dem.newgirl skrev:
Självklart är det bra.KjellT skrev:Detta är i princip samma svar jag fick när jag diskuterade detta med försäkringsbolaget. Sedan är det bra att, oavsett firman är behörig eller ej, dokumentera vilka produkter och metoder som används och att se till att de är godkända. Vid val av firma så skall man se till att den har F-skatt och någon slags försäkring antar jag.
Själv fotodokumenterar jag alltid och kunden får en ordentlig sammanställning på vilket material som använts.
Vad gäller F-skatt så är det ganska komiskt för jag har tjatat på folk härinne att lära sig kolla upp detta för jag har själv under mina 9år som egen bara fått förfrågan om att få se min F.skattsedel 2 gånger.
Ingen har någonsin ifrågasatt om jag har ansvarsförsäkring heller.
Självklart har jag både och.
Njae sanningen är att våtrumsskada i badrum är den nr 2 i listan för skadeutbetalningar för de 6 största försäkringsbolagen i Sverige, det enda som kostst mer är brand av den enkla anledningen att skadorna då orsakar så omfattande summor med återuppbyggnad, dubbelt boende etc.ACME skrev:
Så något verkar försäkringsbolagen betala ut för.
Det är tyvärr inte helt ovanligt att ett badrum är korrekt utfört och skada ändå uppstår. Men visst kan det kännas som ett rejält moment 22.
Inget försäkringsbolag kräver annat än fackmannamässigt utförande, däremot blir det allt vanligare att skada ersätts med sanering och återuppbyggnad med friskrivning för tät och ytskikt eller åtminstone för ytskikt. Då kan det ofta finnas ett tillägg att även tät och ytskikt ersätts om det finns våtrumsdokument ifrån behörig firma.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Nu har jag bara haft eget sen 2009 men har bara blivit frågad om f-skatt en gång, svarade att den ligger i bilen och gick mot dörren, vänta säger han, jag tror dig.Paul-Staffanstorp skrev:haha.... det är nog snarare du som inte har så mycket humor för det var nog inte så allvarligt menat av dem.
Självklart är det bra.
Själv fotodokumenterar jag alltid och kunden får en ordentlig sammanställning på vilket material som använts.
Vad gäller F-skatt så är det ganska komiskt för jag har tjatat på folk härinne att lära sig kolla upp detta för jag har själv under mina 9år som egen bara fått förfrågan om att få se min F.skattsedel 2 gånger.
Ingen har någonsin ifrågasatt om jag har ansvarsförsäkring heller.
Självklart har jag både och.![]()
Ingen har frågat om momsregistrering, arbetsgivare eller ansvarsförsäkring. Inte ens om yrkesbevis eller något annat.
Äsjukt kan jag tycka då man överallt hör rådet ges att kolla f-skatt osv. Ger själv det rådet ofta och sa ofta till mina kunder i början att dom kunde få kopia på alla papper men ingen ville någonsin ha det så jag gav upp.
Men, de flesta kunder inkl jag kollar väl f skatt mm genom nätet o ringa skatteverket. Jag har vänt mig vid att hantverkare förfalskar intyg nämligen. Om man dessutom ringer runt kan man få reda på betalninganmärkningar o skulder också.....
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Det är mycket möjligt att det är så kunderna gör men jag är ganska tveksam.Byggis1976 skrev:
Får intrycket att det viktigaste är priset och att det ska bli färdigt igår.